Gå til innhold

Den store Stargate-tråden - ALT som ikke er sendt i USA puttes i spoiler-tags


Anbefalte innlegg

Ble ferdig med den for en kort stund siden. Kan ikke si jeg nøt den mye jeg heller. Var altfor mange problemer og få løsninger. Kan ikke si vi fikk mye framgang siden forrige episode, bare at det ble overdrevet med cliffhangers. Ser ut som de har lagt sesong 2 til mer drama og romanse enn spenning og sci-fi. Gjenstår bare å vente til høsten og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes episoden var ganske bra, helt til de siste sekundene. Sesong finaler bør ikke ha cliffhangers, innen serien begynner igjen har du glemt det meste og arcen mister alt momentum. Men dessverre brukes cliffhangere av det meste av serier så må vel bare godta det.

 

edit: ser ut som de kvitter seg med babyen ved at hun ble skytt i magen. Tyder vel på at det var aldri en del av planen, men noe de måtte fordi skuespilleren var gravid

Endret av Vipera
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teaser for SGU s2: http://www.gateworld.net/news/2010/06/first-look-at-sgu-season-two/

 

Føler jeg må se SG-1 igjen, for jeg har begynt å blande rekkefølgen av episoder.

SG1 420 var cliffhanger, med tanke på at det siste vi ser i episoden er bygningen som faller ned på teamet. 220 var også en cliffhanger, med Wraith-skipene på vei til jorda, og Sheppard har sugd seg fast til det ene hive-skipet.

Lenke til kommentar

Altså, her blir ett ord brukt i så stor grad at det skaper støy i kommunikasjonen.

 

Det er forskjell på en cliffhanger som overlater ALT til neste sesong, og en cliffhanger som konkluderer det aller viktigste, men skaper en ny problemstilling, eller sparer LITT til neste sesong.

 

Siste episode av SGU var av typen som overlater absolutt alt til neste sesong, og dette anser jeg som et svakt regissørvalg. Et tegn på at de kanskje ikke har tenkt ut hvordan de skal avløse historien, som mulig er resultat av dårlig planlegging.

Lenke til kommentar

Altså, her blir ett ord brukt i så stor grad at det skaper støy i kommunikasjonen.

 

Det er forskjell på en cliffhanger som overlater ALT til neste sesong, og en cliffhanger som konkluderer det aller viktigste, men skaper en ny problemstilling, eller sparer LITT til neste sesong.

 

Siste episode av SGU var av typen som overlater absolutt alt til neste sesong, og dette anser jeg som et svakt regissørvalg. Et tegn på at de kanskje ikke har tenkt ut hvordan de skal avløse historien, som mulig er resultat av dårlig planlegging.

Det er ikke et svakt valg når de har en garanti for å vise en potensiell løsning. Lager de en cliffhanger uten å vite om de får fortsette, så er det et dårlig valg.

Og regissøren har fint lite å si, da det er produsentene og skribentene som bestemmer hva som skal skje.

Lenke til kommentar
Det er ikke et svakt valg når de har en garanti for å vise en potensiell løsning. Lager de en cliffhanger uten å vite om de får fortsette, så er det et dårlig valg.

 

Hvem har gitt deg garanti for "en potensiell løsning", du har jo ikke fått den så langt. Jeg trodde vi skulle få den i siste episode jeg. Det er jo ganske meningsløst å begynne på en historie du ikke klarer å avslutte helt i slutten av en sesong.

 

Virker som du bare er useriøs fanatiker. Vi som har sett litt andre TV-serier de siste ti årene vet at dette ikke holder kvalitet.

 

Generelt er dette enda et steg i feil rettning for Stargate. Hvor de drar i gang så mange historier, at ved sesongfinalen klarer de ikke å løse noe som helst.

 

Hva faen skal de gjøre med skipet? hva faen skal de gjøre med den ukjente rasen romvesner som jakter på skipet? Hvorfor jakter de på Destiny? Hvordan skal de reparere skipet uten ressurser? Hvordan skal de beseire lucian alliance? Hva vil Lucian Alliance med skipet? Hvordan fikk de vite om Destiny?

 

De har reist alle spørsmålene, men ikke besvart noen så langt. Hvis det er sånn at vi seere skal godta å måtte vente i fem sesonger før noe som helst blir løst, er det dårlig historiefortelling. Det er rart det er samma folka som har skapt SG1 som har skapt dette skvipet og Atlantis.

 

De har som vane å gape over altfor mye, uten å klare å gå i dybden på noe av det.

 

Destiny kunne vært et strålende verktøy til å lære mer om universet. Det har de helt unlatt å engang berøre. Det var dette som gjorde SG1 til en bra serie. Den handlet om oppdagelse, og var sett gjennom øynene til nysjerrige forskere, arkeologer og lignende. I SGU er alle bare drittlei av alt, og det smitter over på seeren.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Er egentlig litt enig med Raminus, dette tærer litt på tålmodigheten hehe. Det er OK, men det blir litt for lite framgang. De må ikke bruke for lang tid på å komme seg videre. Det blir bare for tynt hvis ikke. Dette er en krangel mellom mennesker (etter mitt syn ganske så trivielt), å jeg håper at de ikke bruker halve sesong 2 på å ordne opp på en eller annen måte. Satser på mer fylde i sesong 2. Mer utforsking, ja takk! Litt mer Sci-Fi/Adventure, litt mindre Drama.

 

En del av sjarmen med Stargate er jo at de faktisk bruker gaten!

Merket f.eks. i de siste SG-1 sesongene at det ble ikke helt det samme når de lettvindt bare kunne beame her å der akkurat som det passet dem.

 

Noen andre som savner mer utforsking av planeter osv?

Lenke til kommentar

Eg saknar utforsking. Ikkje nødvendigvis bare planetar, men av Destiny (her er i det minste Eli og Chloe litt i gang, sjølv om me ikkje får noko innsyn i kva dei har sett dei siste to episodane), historien til ancients, og universet. Eg er skuffa over at etter ein heil sesong har dei framleis ikkje noko form for kontroll over Destiny (dei kan styre dører, ventilasjon og våpen, men ingenting relatert til navigasjon eller FTL). Det har heller ikkje skjedd noko som helst (som eg har lagt merke til) som resultat av Rush sine oppdagingar i Human. Det var ikkje så mykje han fekk å jobbe med, men at han ikkje har kome fram til noko som helst på 6 episodar tvilar eg på.

 

Hvordan fikk de vite om Destiny?

 

Det veit me da, det var Telford. Eller, me er ikkje sikre om dei tok kontroll over han fordi dei høyrde om Destiny, eller om dei tok kontroll for å få innsyn i kva menneska på jorda driv med, og slik har oppdaga Destiny.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...