Xell Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 De som synes SG1 og SGA var så mye bedre i begynnelsen lider at litt dårlig hukommelse tror jeg. For det første så hadde både SG1 og SGA en start som spinnoff. SG1 hadde grunnhistorien; både konsept og karakterer etablert gjennom filmen. For SGA bygget man opp historien gjennom sesongavslutningen til SG1 og de 2 dobeltepisodene Lost City og Rising gjorde SGA til en spinnoff på en helt annen måte enn man har bestmt å benytte seg av i SGU. En standard kommentar her i tråden til nye seesre som har startet med Atlantis og lurer på om SG1 er verdt å se er at det er mye dårlige episoder i første sesong men tar seg veldig opp og er absolutt verdt det. Så jeg synes det er litt asært nå å dra SGU ned i møkka fordi "sg1 og sga var så mye bedre i starten" Siden det ikke er spinnoff bassert (ja den er bassert på det samme universet, men spinnoff etablerer en i histore i et annet show) så vil man måtte bruke tid på å etablere karakterer og historie. Da blir det litt dumt å klage på at det ikke er nok handling i episodene. Man må lage et fundament hvis ikke har ikke serien noe å overleve på. Noen her likte ikke "kino"-opptakene. Jeg synes dette var en fin måte å gi oss litt informasjon om de rollene som er recuring, men ikke en del av main cast. samtidig bygget det opp under frustrasjonen om maktesløsheten. Tidslinesapektet vet jeg ikke om jeg har lyst til å diskutere så hardnakket, men diskusjonene rundt dette på disse 2 episodene gir meg litt lyst til å starte et tidslinje-prosjekt. Det eneste jeg vil si her er vel at "several tusands og years" er et veldig løst begrep som kun begrenser hvor nært det er i tid men ikke hvor langt unna. Denne episoden gjorde mye for å etablere Young og Rush bedre (helt sikkert mye mer å gå i dyben der, men vi har begynt), på samme måte som forrige episode gav oss en del av Scott. Jeg tror både Rush og Young kan bli veldig gode karakterer. Når det gjelder mulighet for variasjon og gode episoder kan det gjøre det både begrenset og uendelig. Feks trenger det ikke alltid være en 12timers begrensning når man stopper ved en planet. Det kan være omstendigheter ved omgivelsene som får denne begrensningen til å variere. Denne tidsbegrensningen kan også muligens kontrolleres dersom vi får mer tilgang til skipet. 12 timer kan, for alt vi vet, være en setting i autopiloten. Dette er selvsagt bare spekulasjoner. Små detaljer så langt; jeg liker at de bruker kino-effekten på tilbakeblikkene i starten, og at Stargatens event-horizon er sølvaktig i stede for blå, men av en eller annen grunn liker jeg ikke at hele stargaten roterer når den aktiveres. Lenke til kommentar
Istapp Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Bra skrevet Xell! Fin liten oppsummering. Det bygger sakte men sikkert opp. Har troen på at det er verdt å følge med på. Er tydeligvis mye mer realistisk preget for en gangs skyld, men at det samtidig er Stargate. Fin forandring som kan potensielt få en flott utvikling. Ja, liker å ha en positiv holdning. Men kom på noe her tidligere. Det er jo en del som ser på SGU som ikke har sett noe som helst av Stargate tidligere. Har en mistanke om at noen av dem ikke kommer til å like tidligere Stargate hvis de skulle se det. Er glad jeg var en Stargate tilhenger FØR jeg begynte å se SGU. Sa ikke Brad Wright eller Robert C. Cooper i et intervju at det åpenbart var best å ha følgt med på Stargate på forhånd? Mener å ha lest det... Men uansett, bare "tenker høyt" her. Eg trur det kjem til å bli bra, har i hvert fall ein utrulig bra start. Eg vet at mange er ueinige med meg, men dette virkar skikkelig bra.Gledar meg meir til neste episode enn eg gjorde med SGA. Er enig med deg. Gleder meg hver fredag. Det betyr SGU og Sanctuary rett rundt hjørnet! Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 joda, skal veldig mye til før jeg slutter å se SGU. Elsker stargate og kan no nesten ikke være kresen heller når det kommer til Sci-fi seria Og SGU kommer nokk helt sikker til å bygge seg opp etterverdt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Eneste eg ikke liker sålangt med SGU er disse kommunikasjonssteinene de har med seg. De ødelegger alt for mye ved at de brukes kun til sippeting og ikke, som nevnt over her, til å få inn de beste av de beste til å fikse skipet. Selv om Rush er den beste så ville ikke McKay og Samantha skadet. DET kan ingen si imot. Men det må bare glemmes, og eg vil tro at det blir tonet kraftig ned bruken av disse stenene seinere i serien. Kun i forbindelse med evt. sesongavslutninger e.l. Sippinga med å snakke med Ex'er og mammaer osv føler eg er totalt bortkastet, men det har vel med at eg ikke er vant med det fra tidligere SG serier. Der er det forsvinnende lite slikt Alt i alt digger eg serien so far, og kommer definitivt til å følge med. Forøvrig er min teori at skipet skal lade opp energien i denne sola de er på vei mot. Nekter å tro at skipet har "regnet feil" og fått feil kurs Kan heller ikke se for meg at skipet skulle drive å legge inn landinger på planeter når oppgaven er noe helt annet. Så her blir kanskje solcelleprinsippet gjeldende Lenke til kommentar
Groening Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Eg likar heller ikkje steinane. Dei skal jo liksom være stranda på andre sida av universet, kvifor skal dei ødelegge konseptet med å la dei snakka med kvem dei vil når dei vil? Akkurat det blir bare for dumt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Eneste eg ikke liker sålangt med SGU er disse kommunikasjonssteinene de har med seg. De ødelegger alt for mye ved at de brukes kun til sippeting og ikke, som nevnt over her, til å få inn de beste av de beste til å fikse skipet. Er heilt enig i dette. Skal dei bruke kommunikasjonssteinane så må dei også fortelle oss kva slags begrensningar dei har. I første omgang så burde det kanskje være tenkt på å bruke kommunikasjonssteinane til å gjere om 5 soldatar til forskere/ingeniørar for å seie det på den måte. Så lenge skipet må fiksast så har dei ikkje bruk for soldatar. Hadde då vært mykje betre å sende ekspertise frå jorda inn i kroppane deira. Så lenge dei ikkje kan sende utstyr frå jorda, så er det jo åpenbart at dei bør sende kunnskap og ekspertise istadenfor. Ein anna ting er at kommunikasjonssteinane kunne vært brukt til å ha 5 personer jobbe 24 timar i døgnet ved å bytte ut kven som styrer kroppen. Her vil det sikkert være noken begrensningar i forhold til kva som skjer når menneskekroppen ikkje får kvile, men dette er ei muligheit som nokon i det minste skulle ha nemt. Når Rush fekk nervøst sammenbrudd så burde dei brukt kommunikasjonssteinen til å sende han tilbake til jorda slik at nokon andre kan bruke kroppen hans til å jobbe med å løyse problemet. Er i alle fall ingen grunn til å ha ein person liggande bevistlaus. Spesielt når det var problemer med lufta og ventilasjonssystemet så burde dei ikkje sløse vekk luft med å ha folk sovande når dei har muligheiter for å holde dei gåande heile døgnet rundt. Ein så simpel ting som å seie at kommunikasjonssteinane berre kan brukast i 30 minutter kvar dag på grunn av den store avstanden eller noke slikt hadde løyst heile problemet med alt som dei kunne ha gjort med kommunikasjonssteinane. Lenke til kommentar
Groening Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Dei kan jo ikkje halde dei vakne heile døgnet. Kroppen blir jo sliten, har ingenting med sinnet å gjøre det. Eller einig at dei burde "bytte" ut nokon soldatar med forskarer, sålangt har dei vært off-world ein gang og da tok dei med seg bare tri soldatar. EDIT: Leif var innom. Endret 20. oktober 2009 av Groening Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Dei kan jo ikkje halde dei vakne heile døgnet. Kroppen blir jo sliten, har ingenting med sinnet å gjøre det. Er forsåvid einig i det, men det er ei muligheit som dei skulle ha vurdert i ein pressa situasjon og då eventuellt slått frå seg igjen. Til no så veit vi for lite om desse kommunikasjonssteinane anna en at dei gjer det mulig å heilt ut ifrå det blå å sende ein "ekspert" som fiksar ukas problem. Å ha denne muligheita til å sende inn f.eks Carter til å redde dagen, eller Jackson til å tyde noke som løyser problemet er latmannsmåten å skrive TV-serie på. Lenke til kommentar
Lt-Woof Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Har litt delte meninger om SG-U sålangt. Jeg synes det blir litt lite handling i episodene,jeg skulle ønske de bygget episoden med ett spenningsmonument som får ett klimaks mot slutten av episoden.(som SG-1/A). Og disse Ancient communication stones ble bare dumt, i første episode likte jeg ideen veldig,(som nevnt over) kunne de blitt brukt til å skaffe soldater/ingeniører..osv men neida, her skal vi besøke familie og slektninger, hvor er overlevelsesinstinktet? Virker som alle har gitt opp One more thing, Etter hver endt episode har jeg fler spørsmål enn svar, dette romskipet som vi fikk se i slutten av S01E03 hva var det? :S De ble nevt at Rush visste hvorfor skipet var der, og hvorfor vi kom dit, men det fikk ikke vi vite noe om. Virker som om vi seerne skal få lik informasjon som de sivile på skipet, der Eli er vår informant. Endret 20. oktober 2009 av Lt-Woof Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Har litt delte meninger om SG-U sålangt. Jeg synes det blir litt lite handling i episodene,jeg skulle ønske de bygget episoden med ett spenningsmonument som får ett klimaks mot slutten av episoden.(som SG-1/A). Ser mange synes det skjer for lite, kanskje jeg har andre forventringer for jeg synes det skjer masse. Bare som du sier ikke på samme måten som i sg-1/A med at stort klimaks på slutten, noe jeg liker når episodenen er så sammenhengende som de er i denne serien. Og disse Ancient communication stones ble bare dumt, i første episode likte jeg ideen veldig,(som nevnt over) kunne de blitt brukt til å skaffe soldater/ingeniører..osv men neida, her skal vi besøke familie og slektninger, hvor er overlevelsesinstinktet? Virker som alle har gitt opp Det er en ganske naturlig ting da i en sånn krise å ville besøke slektninger. Er ikke noe som egentlig typer på at du skal klare å komme seg hjem igjen:P (men siden det er stargate så vet vå nok at de kommer til det) One more thing, Etter hver endt episode har jeg fler spørsmål enn svar, dette romskipet som vi fikk se i slutten av S01E03 hva var det? :S Heldigvis, det er en ny serie så om de hadde forklart alt med en gang ville det vært kjedelig:P Lenke til kommentar
IKKE_I_BRUK!"!!! Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Forøvrig er min teori at skipet skal lade opp energien i denne sola de er på vei mot. Nekter å tro at skipet har "regnet feil" og fått feil kurs Kan heller ikke se for meg at skipet skulle drive å legge inn landinger på planeter når oppgaven er noe helt annet. Så her blir kanskje solcelleprinsippet gjeldende It´s gonna eat the star!! Jummy! Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 lei av å vente på episode 5 :/ når kommer den ca? Lenke til kommentar
Joakim vas Normandy Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Om noen timer Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Syns det var litt merklig når hele personalet "kidnappet" Eli for å høre hva som foregikk. Hadde jeg vært på det skipet hadde jeg ikke spurt en liten drittunge med en overvåkningsball. Det er nevnt at skipet har solcellepaneler, og eneste grunnen at de kjører mot sola er jo pga skipet vil nærmere sola for å få mer energi. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 De er på vei rett mot sola, aka collision course. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Yeah! Me liked! Må si eg var ikke så langt unna sannheten med min teori Lenke til kommentar
Groening Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Herlig episode. Hald koken enda. Eneste eg ikkje likte så godt var designet på ferja, den lignet alt for mykje på ein "jordferje". Det var også noe rart med teksturen på snuten. Tilbake til plottet, tviler på at Rush visste. Det gir ein annen følelse av karakteren, men kvifor skulle han spille at han trudde han kom til å dø. Me så jo også kvor glad og lettet han var når han visste dei kom til å overleve, klart kan jo være han hadde ein mistanke, men ikkje stor nok til å risikere alle sine liv og gi håp til en haug mennesker. Endret 24. oktober 2009 av Groening Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Liker denne serien mer og mer. Må innrømme at så langt er det bedre enn de første episodene til Stargate Atlantis og SG-1 (Med unntak av førsteepisoden av SG-1 som er fantastisk...). Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 En ting som plager meg litt med denne episoden. Destiny kjører "inn" i sola. Skjoldene holder altså solenergi på kloss hold. Skal like å se de våpnene som da kan skade skipet... Kanskje over tid siden det da gjerne ikke vil ha solenergien til å samtidig som de beskytter skipet "lader opp" skjoldene. Men uansett, er lite som er mer powerful enn en sol liksom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå