Gå til innhold

Den store Stargate-tråden - ALT som ikke er sendt i USA puttes i spoiler-tags

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da hadde det jo blitt Vannpytt Hopper.

Du fatter poenget. Det er umulig at en nordmann med vettet i behold sitter å skriver dette inn. I så fall sitter det en eller annen person og ler seg skakk i hjel hver dag Stargate blir sendt, fordi ingen faktisk sjekker tekstingen.

Lenke til kommentar

Er det samme teksting på Viasat4 som på DVD?

Det er vanlig at tekstere faktisk ikke ser på materialet de tekster, kun den dialogen de får levert i fanget. Synd at når man utdanner seg som tekster, så glemmer man at kontekst er like mye verdt som tekst.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Hvis alt hadde vært perfekt ville ingen ting gått galt. Det hadde ikke blitt mange spennende episoder av det.

Har sjelden sett SG-1 med tekst jeg og, bare noen episoder her og der, mest i begynelsen på Viasat 4. Sci-fi med mange nye begrep blir sjeldent bra tekstet, bra eksempel er at "warp" i Star Trek-universet blir til "varp" i tekstingen. :no:

Godt eksempel som viser at en del teksitng blir håpløs uansett hva man gjør. Direkte oversatt er det vridning. Vridningsfart hadde garantert blitt kritisert. Prøver man å lage nye begreper på norsk faller helle rikke det i smak, som vi har sett på de siste postene her (ja Dvergskip gøres ut som noe helt annet enn Puddle Jumper, men seriøst synes jeg det høres mye bedre ut en Pytthopper). Det blir liksom "doomed if you do, doomed if you don't". Noen ganger så oversatter man med helt andre setninger en det som faktsike blir sagt. noen ganger er dette feil men ofte så er det gjort fordi vil alldri ville ordlagt en direkte oversettelse på norsk. Det viser faktisk av oversetter har forståelse for spårket. En oversettelse skal formidle meningen av det som blir sagt ikke ordrett ord for ord. Først når meningen forsvinner er oversettelsen feil eller dårlig.

Missforstå meg rett, det er mye dårlige oversettelser ute å går, men det meste av det som har blitt trekt fram på de siste sidene her hadde jeg ikke en gang blinket av. Kanksje mest fordi blikket skjeldent faller ned på teksen om den mot formodning er der.

Lenke til kommentar

Da var eg ferdig Med Stargate SG-1 Season 10: Unending. Litt synd egentlig :(

Eg må spare på Ark og Continuum.

----------------

Så fant eg noen dårlige oversettelser i Unending og:

Hyper speed = Hypersfæren

+ noen som eg har selvfølgelig har glømt :|'

---------------

Savner Sg-1 alt eg :(

Lenke til kommentar
Da var eg ferdig Med Stargate SG-1 Season 10: Unending. Litt synd egentlig

----------------

da jag var ferdig med SG-1 gikk jeg over på "Farscape", der var både Mitchell og Vala, så det ble en myk overgang :)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Da var eg ferdig Med Stargate SG-1 Season 10: Unending. Litt synd egentlig :(

----------------

Så fant eg noen dårlige oversettelser i Unending og:

Hyper speed = Hypersfæren

+ noen som eg har selvfølgelig har glømt :|'

---------------

Savner Sg-1 alt eg :(

Jepp, hver gang jeg er ferdig med SG1 savner jeg det med en gang og GLEDER meg til jeg skal se det igjen.

Nå skal jeg se TNG, DS9 og Voyager dette er 526 episoder over 21 sesonger og er altid en fornøylig opplevelse, men det jeg virklig gleder meg til er at detter dette blir det SG1 igjen

Lenke til kommentar

Bestemte meg for å fortsette med Atlantis siden jeg var så godt i gang, og nå begynner det å demre hva som irriterte meg litt forrige gang jeg så på SG-1: Folka lærer jo aldri av sine feil, og de ofrer konstant alle sine strategiske forsprang for å redde en eller to menn.

Som når Elizabeth ofrer både Orion og et Hive skip for å redde Dr. Beckett og Col Sheppard. Kanskje ikke så rart at IOA er meget skeptisk til handlingene hennes.

edit: Putter i spoiler tilfelle noen ikke har sett...

edit2:

Oi. Alan Ruck dukket nettopp opp. Nice.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar
Bestemte meg for å fortsette med Atlantis siden jeg var så godt i gang, og nå begynner det å demre hva som irriterte meg litt forrige gang jeg så på SG-1: Folka lærer jo aldri av sine feil, og de ofrer konstant alle sine strategiske forsprang for å redde en eller to menn.

Som når Elizabeth ofrer både Orion og et Hive skip for å redde Dr. Beckett og Col Sheppard. Kanskje ikke så rart at IOA er meget skeptisk til handlingene hennes.

edit: Putter i spoiler tilfelle noen ikke har sett...

edit2:

Oi. Alan Ruck dukket nettopp opp. Nice.

Vel siden disse enkelt persjonen har vist seg gang på gang å være mye viktigere i kampen mot fienden enn et par skip, ser jeg ikke problemet,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...