Gå til innhold

Den store Stargate-tråden - ALT som ikke er sendt i USA puttes i spoiler-tags


Anbefalte innlegg

Eid faktisk... Stilig. Nytt ord i forumsammenheng det?

 

Som eg skrev i innlegg nummer to. Det var ikke denne retardasjonsmotoren eg meinte når eg sa at en sci fi serie uten en eneste nyoppfunnet ting fort kan bli litt sært.

 

I denne settingen er jo Stargate i en litt spesiell posisjon der det foregår i nåtid. Noe som gjør at man faktisk bør bruke "normale" ord på ting og tang i serien.

 

Noe annet enn startrek og andre serier der serien foregår i fremtiden og det da vil være sært om all teknologi omtales med ord man kjenner fra før.

 

Men det er jo en balansegang.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stargate foregår i nåtid, men er sci-fi da det meste av teknologi er fiktivt. Man vil derme ha like mye "sære" begreper som i alle andre sci-fi. Samtidig så er det slik at jo mer man kan feste til kjente begreper jo mer sant vil det oppfattes av seerne.

 

Men det er jo nettopp nåtid som gjør at Stargate virker mer reell enn feks Star Trek eller Battelstar Galactica.

Lenke til kommentar
Trodde at du kunne bruke begrepet "akselerasjon" for både "å øke fart" og "å senke/bremse farten" er jeg helt på viddene nå eller? Mener å huske at jeg leste det et eller annet sted... :hmm:

Ja. ;)

akselerasjon

akselerasjo'n m1 (fra lat., se *akselerere)

1 det å akselerere

2 fartsøkning pr tidsenhet a- ved fritt fall det at et legeme som faller i lufttomt rom, øker farten med 9,8 m/s2

Kilde

Lenke til kommentar

Akselerasjon trenger ikke være en økning nei.

 

Akselerasjon er "hastighetsforandring pr. tidsenhet" som det så fint heter fra fysikk timene.

 

Man kan ha en negativ akselerasjon.

 

Men et annet ord for negativ akselerasjon er vel noe sånt som "decelerasjon" e.l.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
I denne settingen er jo Stargate i en litt spesiell posisjon der det foregår i nåtid. Noe som gjør at man faktisk bør bruke "normale" ord på ting og tang i serien.

 

Retardasjonsmotor hører til normal fagtermologi (innen feltet), og er det noe som hører sci-fi til er det noe upassende bruk av fagtermologi/fremmedord.

 

 

 

Trodde at du kunne bruke begrepet "akselerasjon" for både "å øke fart" og "å senke/bremse farten" er jeg helt på viddene nå eller? Mener å huske at jeg leste det et eller annet sted... :hmm:

Ja. ;)

akselerasjon

akselerasjo'n m1 (fra lat., se *akselerere)

1 det å akselerere

2 fartsøkning pr tidsenhet a- ved fritt fall det at et legeme som faller i lufttomt rom, øker farten med 9,8 m/s2

Kilde

 

Akselerasjon er definert som den tidsderiverte til farten, og kan dermed vær både positiv og negativ. Å øke farten i positiv fartsrettning er positiv akselerasjon, mens å senke (les: bremse) farten er negativ akselerasjon.

Lenke til kommentar

Her er en:

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

(Carter: )Sir.... are you there?
(Oneill: ) ......(long pause)........ no......

 

(Teal`c: )You are most transperent Oneill. I can se right through you!
Endret av StargateLOVER
Lenke til kommentar
hvor får jeg denne??

Ved å kjøpe dvdene. Den ligger som tillegsmateriale på en av sesongene. Husker ikke hvilken i farta.

 

Det meste av "behind the scenes" som liggger på youtube er tilleggsmateriale på dvdene. Hvis ikke det vises tydelig at det er tatt fra en eller annen tvsending som f.eks E!

 

Edit: har tydelig vis stått opp litt for tidlig i dag. Registrerte ikke at det selvsagt var selve ringetonene du mente før etter at jeg hadde posta. :p Å erverve seg den ringetonen vil nok kreve litt insats.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...