Reeve Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Ja, det er jo ikke noe nytt materiale! Men vi må ikke la tråden dø ut, bare fordi det er en stund til SGU kommer. Forøvrig. Jeg er snart ferdig med sesog 8 (har Moeibus part 2 igjen, liker ikke disse episodene egnetlig, alt for mye tull og kluss med tidsreise), så er det totalt 40 episoder (sesong 9 og 10), til jeg er ferdig med SG-1 for tredje eller fjerde gang. tenker å få sett alt dette i vinterferien, så blir et lite maraton for meg! Jeg er jo tross alt ikke like hardcore som Gunfreak, så 4 episoder per dag er nok for meg. ^^ Lenke til kommentar
Gjest bruker-182841 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) x Endret 25. november 2017 av bruker-182841 Lenke til kommentar
IKKE_I_BRUK!"!!! Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 er på sesong 4 i sga og venter på at sesong 5 kommer på dvd, orker ikke se bare en om dagen vet du (som man sier, 5 om dagen) ...gjør godt for magen, jeg mener: Stargate`en?. Ja... Det er mye aktivitet her nå! Lenke til kommentar
covah Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Hva synes folket om den siste castingen av SG: Universe? Med bla. Lou Diamond Phillips i en av rollene? http://www.gateworld.net/news/2009/02/lou-...rgate-universe/ Lenke til kommentar
Groening Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Jeg tror det kommer til å være litt rart til å begynne med, ettersom jeg har sett mange av de nye skuespillerne i roller før. Men er nok bare noen episoder uti så er jeg vant med dem. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 decelerationengine - retardasjonsmotoren Er det noe som heter retardasjonsmotor? Oo Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 decelerationengine - retardasjonsmotoren Er det noe som heter retardasjonsmotor? Oo Sikker på at du ikke mener bremsemotor/deakselrasjonsmotor nå da? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Bremsemotor eller bremserakket blir vel mer riktig? Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 De hadde oversatt decelerationengine til retardasjonsmotor på Stargate på Viasat4 Lenke til kommentar
genstian Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Ahh, dårlig oversettelse i så fall. Google finner iallfall ikke ordet. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Dictionary.com: Retardation Re`tar*da"tion\, n. [L. retardatio: cf. F. retardation.] 1. The act of retarding; hindrance; the act of delaying; as, the retardation of the motion of a ship; -- opposed to acceleration. Retardasjonsmotor er rett det. Ikke hva man bruker i dagligtalen, men... Endret 3. mars 2009 av Awesome X Lenke til kommentar
genstian Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Ja, men vil fremdeles si at det var en dårlig oversettelse da de fleste ikke ville skjøt hva det betydde. Endret 3. mars 2009 av genstian Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Ja, men vil fremdeles si at det var en dårlig oversettelse da de fleste ikke ville skjøt hva det betydde. Oversettelsen er så presis som den kan bli, og de fleste båt-/shipsinteresserte ville vist hva dette ordet betyr. Skal man kun begrense språket til ord en person som ikke er ferdig med vgs. kan forstå, vil man raskt slite med å kunne beskrive ting. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hadde hvertfall blitt drittkjedelig scifi om man bare skal bruke kjente ord Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 En sci-fi blir ikke dårlig fordi man ikke bruker eksotiske ord på ting allerede fins Dessuten var dette i oversettelsen. Men man skjønner jo hva det betyr ved å se på sammenhengen. Retardasjon kan isåfall brukes ved flere anledninger. "Ro deg ned" -> Retarder deg "brems !" -> Retarder ! "vent 2 sekunder" -> Retarder i 2 sekunder Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hehe... Nei. Man bruker selvsagt normale ord på ting som allerede eksisterer.... Men nye ting og tang. Og f.eks på et romskip er det muligheter for å "dikte" litt Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Man bruker selvsagt normale ord på ting som allerede eksisterer. Men nye ting og tang. Og f.eks på et romskip er det muligheter for å "dikte" litt Retardasjonsmotor er ikke noe nytt ord; brukes innenfor mekanikken. Retardasjon (på engelsk) er ikke ekvivalent med negativ akselerasjon: Det brukes i hovedsak til å beskrive motorbrems eller bremsemotor. Endret 3. mars 2009 av Awesome X Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jada. Men den typen som brukes i stargate er vel kanskje litt mer moderne? Eller er det den enkle versjonen og ikke noe Gou'ld eller Asgard teknologi? Men kan være enig i det. Var som sagt på generelt grunnlag eg sa det eg sa. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Det at de sier decelerationengine sier lite om teknologien så det er ikke riktig å anta at det ordet blir brukt fordi det er en spesiell (moderne/utenomjordisk) teknologi. Det er rett og slett den motoren som jobber mot bevelgesesretningen og som får skipet til å bremse opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå