Gå til innhold

Den store Stargate-tråden - ALT som ikke er sendt i USA puttes i spoiler-tags

Anbefalte innlegg

Ja, det er jo ikke noe nytt materiale! :p

Men vi må ikke la tråden dø ut, bare fordi det er en stund til SGU kommer.

Forøvrig. Jeg er snart ferdig med sesog 8 (har Moeibus part 2 igjen, liker ikke disse episodene egnetlig, alt for mye tull og kluss med tidsreise), så er det totalt 40 episoder (sesong 9 og 10), til jeg er ferdig med SG-1 for tredje eller fjerde gang. tenker å få sett alt dette i vinterferien, så blir et lite maraton for meg! :p Jeg er jo tross alt ikke like hardcore som Gunfreak, så 4 episoder per dag er nok for meg. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dictionary.com:

Retardation Re`tar*da"tion\, n. [L. retardatio: cf. F. retardation.]

1. The act of retarding; hindrance; the act of delaying; as, the retardation of the motion of a ship; -- opposed to acceleration.

Retardasjonsmotor er rett det.

Ikke hva man bruker i dagligtalen, men...

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar
Ja, men vil fremdeles si at det var en dårlig oversettelse da de fleste ikke ville skjøt hva det betydde.

Oversettelsen er så presis som den kan bli, og de fleste båt-/shipsinteresserte ville vist hva dette ordet betyr.

Skal man kun begrense språket til ord en person som ikke er ferdig med vgs. kan forstå, vil man raskt slite med å kunne beskrive ting.

Lenke til kommentar

En sci-fi blir ikke dårlig fordi man ikke bruker eksotiske ord på ting allerede fins :p Dessuten var dette i oversettelsen.

Men man skjønner jo hva det betyr ved å se på sammenhengen.

Retardasjon kan isåfall brukes ved flere anledninger.

"Ro deg ned" -> Retarder deg

"brems !" -> Retarder !

"vent 2 sekunder" -> Retarder i 2 sekunder

Lenke til kommentar
Man bruker selvsagt normale ord på ting som allerede eksisterer. Men nye ting og tang. Og f.eks på et romskip er det muligheter for å "dikte" litt :)

Retardasjonsmotor er ikke noe nytt ord; brukes innenfor mekanikken. Retardasjon (på engelsk) er ikke ekvivalent med negativ akselerasjon: Det brukes i hovedsak til å beskrive motorbrems eller bremsemotor.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar

Jada. Men den typen som brukes i stargate er vel kanskje litt mer moderne? Eller er det den enkle versjonen og ikke noe Gou'ld eller Asgard teknologi?

Men kan være enig i det. Var som sagt på generelt grunnlag eg sa det eg sa.

Lenke til kommentar

Det at de sier decelerationengine sier lite om teknologien så det er ikke riktig å anta at det ordet blir brukt fordi det er en spesiell (moderne/utenomjordisk) teknologi. Det er rett og slett den motoren som jobber mot bevelgesesretningen og som får skipet til å bremse opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...