Gå til innhold

Den store Stargate-tråden - ALT som ikke er sendt i USA puttes i spoiler-tags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
07: Håper virkelig eg slipper å bli utsatt for dette jenteteamet en gang til! Det var så tragisk og klisje at eg nesten kuttet ut episoden! GIRLPOWER!

Enig, likte ikke det teamet. Ikke noe om at det var bare jenter, men likte bare ikke personlighetene.

 

Gårsdagens episode var en av de bedre så langt synes jeg. Første gang jeg leste det var om en runner trodde jeg den ble kjedelig, men den ble bedre og mer spennende enn jeg hadde trodd.

Lenke til kommentar

Ja såg den nett! Likte den bedre enn de siste episodene! Endelig litt opp i kvalitet!

 

Synest dog det er en økende trend at bare noen få av de faste er med i episodene! Sånn som denne gang, ronin og mckay.... Åsså keller da, men hun er mer en guest role synest eg....

 

Forrige gang, girl power, beckett og shepperd...

 

Og det er langt fra første gang! Var mye mindre slik tidligere! Klarte meg fint uten Teyla da men...

Lenke til kommentar

Vi ser det ikke så ofte, men det er jo mange goa'uld. Tenk over det; det er ganske så mange Jaffa, som hver bærer en Goa'uld fra de er tenåringer. Og de bærer mange Goa'uld i løpet av livet. Når en Goa'uld er gammel nok til å kontrollere en vertskropp blir den overført og JAffa'en får en nye Goa'uld å bære. Uten at det er blitt disuktert så kan det være at alle lavere Goa'uld også blir tatooert, eller lar seg tatooere for å vise hvilken systemlord de tjener.

Lenke til kommentar

De liker det nok ikke, men alternativet er nok å miste den lille makten de har. Det er jo blitt sagt det ligger i Goa'uldens natur å "regjere". Så de vil vel til en hver tid karre til seg den makt de kan få. Det vil også si at systemlords (og mellom rakede lorder) vil kapre områder til lavere lorder. Da kan det kanskje ingåes avtaler om å fortsette å regjere det lille området, men under systemlorden (litt som kongens jarler i vikingetiden). Sammtidig er First Prime på en måte øverstkommanderende i Systemlordens hær og formidler Systemlordens ordre i i en hvilken som helst situasjon. Det finnes sikkert også Goa'uld som ikke makt i det hele tatt og den eneste måten de kan komme seg i en posisjon med makt er å menge seg inn hos en (sytem)lord.

Lenke til kommentar

Det kan forklares :) Feks så vet vi at Goa'uld blir veldig gammel, men det er ikke sikkert at alle blir veldig gammel. Det er heller ikke sikkert at alle Goa'uld som bæres fram av Jaffa ender opp i en vertskropp. I andre episode, når Teal'c blir forhør, sier han at de er få men vokser raskt. Og vi ser i piloten at Goa'ulden kan være kresen når den velger vertskropp, kanskje tillogmed så kresen at enkelte venter for lenge.

 

Vi vet at Goa'uld kan bli veldig gammel, men vi vet egentlig ikke hvor gammel gjenomsnittet blir. En systemlord som har tilgang på en Sakrofag kan forlenge livet sitt, men det betyr ikke at en "vanlig" Goa'uld blir så veldig gammel. Vi vet også at Jaffa kan bli gammel og bære mange Goa'uld, men vi vet heller ikke her hva gjennomsnittilg levealder er. Siden Goa'uldene kriger hele tiden i en evig maktkamp dør nok mange Jaffa i kamp og Goa'ulden vil da dø med dem.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er mange glipper i slike serier, men jeg opplever stadig vekk selv å få slike "å ja, det tenkte jeg ikke på". Nå husker jeg ikke alle detaljene rundt Seth; påpekes det spesifikt at han ikke har hatt tilgang på en sakrofag? Eller antar man at han ikke hadde det side det ikke blir nevnt.

 

Ra var vel blandt de eldste og antakelig vis den mektigste Goa'uld når han blir drept i filmen. Antakelig vis omtrent 10 000 år. Det er takket være hans død at Apophis får mulighet til å "enkelt" utvide sitt maktområde. Men at de største blir gamle, betyr ikke at gjennomsnittet er høyt. Det ligger i Goa'ulds natur å herske. Så de vil prøve å bygge seg opp. Gå opp mot stadeig mektigere Lorder for å overvinne dem og skaffe seg selv enda mer makt. Resulatet er at mange blir drept i denne prosessen. Vi har vel sett 10, eller så, Systemlords. Man kan annta at det eksisterer ett antall smålorder til en hver tid som prøver å karre seg opp i systemet, men ut ifra det hierarkiske systemet kan man også annta at disse også blir drept relativt hyppig. Hvis ikke ville man hatt større utskiftning i toppen og hver enkelt systemlord ville hatt mye kortere "regjeringstid".

 

Men i tillegg har man et antall Goa'uld, som Seth, som ser fordelen av å herse med et lite anntall, uten å omgi seg med stor makt. Disse kan eksistere på planeter som ikke er underlagt en systemlords domene. En systemlord vil radikere en hver makt på planeter de underlegger seg og alle som er der vil bli pålagt troskap til sin nye "sanne gud". Så Seth har kunne levd lenge på jorden, med sin begrensede makt, kun fordi jorden ikke har vært underlagt en systemlord.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

I Seth-episoden sier de at han lett skulle greid å leve 3000 år uten tilgang til sarkofag om han skiftet vert ca. hvert 200 år.

 

Her tar du litt feil utgangspunkt Xell, ikke alle goa'uld er ute etter egen makt (selv når man ser bort i fra Tok'Ra). Vi ser flust av eksempler på goa'uld som uten problemer stiller seg i tjeneste til andre goa'uld. Enten som leiemordere, forskere, o.l..

 

Man kan prøve å rasjonalisere det så mye man vil, men det endrer ikke at det er en logisk glipp; det gjør det bare letere å godta den.

Lenke til kommentar

Selvsagt finnes det også forskere o.l. blandt Goa'uld. Hvis ikke hadde vi ikke hatt Goa'uld teknologi. Dog; det har også blitt sagt at Goa'uld mer bruker teknologi de kommer over, enn de i stor grad utvikler selv (hva er et godt ord for scavenger i denne sammenheng?) Men at det skulle eksistere millioner på milliarder "vanlig folk" ser jeg på som lite sannsynelig.

 

Menneske har også en forventet gjennomsnittlig levealder på 80+ i vår del av verden. Likevel er det mange som dør i ulykker o.l. mye tidligere. Go figure. Goa'uld lever i et samfunn som er i en konstant kamp og maktskifte. Til tross for at mange av de ikke er like aktive i denne maktkampen har nok denne kampen mange krigsoffere. Og selv en trofast tjener risikerer å bli likvidert dersom hans Lord ikke er 100% fornøyd med framgangen i forskningen. For det er akkurat så arrogante de "få" makthungrige er.

 

Men jeg er absolutt ikke enig i at dette er en stor logisk brist. Bare fordi det ikke er eksplisitt forklart så er ikke argumentene ugyldige. Bare fordi det forklares at Seth hadde mulighet til å bli så gammel, så betyr ikke det at dette er normen for den allemene Goa'uld. Seth hadde mulighet til å bli så gammel fordi han ikke hadde fiender på jorda. Han oppererte akkurat så anonymt at myndigheter i nyere tid ikke klarte å gjøre av med han. Hadde jorda vært en del av det aktive stargate-nettet de siste 3000 år hadde maktkamen vært en annen, og Seth hadde neppe overlevd i den maktposisjonen han gjorde.

 

For all del; jeg er enig at slike tv-serier alltid vill inneholde mange logiske brister. Jeg er bare ikke enig i at dette er en av de værre. Den kan forklares med relativt enkel analyse av Goa'uld sosiologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...