Gå til innhold

Den store Stargate-tråden - ALT som ikke er sendt i USA puttes i spoiler-tags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan begynne med annenhver episode av SG-1 og Atlantis når du kommer til SG-1 sesong 8. Det er imidlertid ikke nødvendig. Det er lite krysninger mellom seriene, utenom et spesielt tilfelle på slutten av SGA sesong 1/SG-1 sesong 8.

 

Som sagt, det er ikke nødvendig, men jeg ville egentlig anbefalt det pga. det er en ting man må vite fra sesong 8 for å skjønne noe av avslutningen i første sesong av SG Atlantis, men jeg føler at når jeg ser dem annenhver episode så misser jeg litt av sammenhengen i begge seriene. Derfor har jeg sett bare SG-1 og så atlantis når jeg har sett serien igjen senere.

Du mener slutten av sesong 9, det er ikke nødvendig med sesong 8 og 1 parralelt...

 

Jo det er det :)

Lenke til kommentar

Ja, men å anbefale at folk skal bytte om annenhver episode er bare tull. Så lenge man man ser SG1 sesongstart og -slutt først, så har de ingen sammenheng utenom de 4 episodene.

 

Og hvis jeg husker riktig, så er det SGA som er først i s9/2.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Du husker feil. Det er de tre siste episodene i første sesong som trekker inne SG-1. Da får man se Daedalus-class skip, eller BC-304 som dem heter, og man får en ny ZPM til Atlantis. Dette er forklart i de to siste episodene av SG-1 sesong 8.

 

EDIT: Hvorfor er det egentlig tull? Det var jo slik dem ble sendt. Det er også greit i noen tilfeller med tanke på eksempler der de overlapper hverandre med små kommentarer som hvordan det går i den andre serien, altså i SG-1 snakker de litt om Atlantis, og omvendt. Igjen, ikke veldig viktig, men greit å få med seg.

 

I tillegg er det også en til episode hvor seriene krysser litt. I den episoden hvor de jobber sammen for å få Ori sin supergate til å koble seg til en Atlantis-gate.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Du husker feil. Det er de tre siste episodene i første sesong som trekker inne SG-1. Da får man se Daedalus-class skip, eller BC-304 som dem heter, og man får en ny ZPM til Atlantis. Dette er forklart i de to siste episodene av SG-1 sesong 8.

 

EDIT: Hvorfor er det egentlig tull? Det var jo slik dem ble sendt. Det er også greit i noen tilfeller med tanke på eksempler der de overlapper hverandre med små kommentarer som hvordan det går i den andre serien, altså i SG-1 snakker de litt om Atlantis, og omvendt. Igjen, ikke veldig viktig, men greit å få med seg.

 

I tillegg er det også en til episode hvor seriene krysser litt. I den episoden hvor de jobber sammen for å få Ori sin supergate til å koble seg til en Atlantis-gate.

Jepp, og i se 3 av atlantis så er jo O'Neil og han Richard Woolsey der når de blir angrepet av Pegasus Replicators i allefall 2 episoder. Pluss som dere sier når de kommer med zpm etc jorda.

Lenke til kommentar

SG1 901 har ingen sammenheng med SGA 201.

 

Sesong 8 har en avslutning som slutter i sesong 8, og 901 begynner en egen historie. At Daedalus kommer med ZPM er forklart i 820. Om du ser 819-820 før eller etter 119-120 har ingen betydning.

 

Det er kun 1 stk episode i SG1 som krysser over med SGA, og det er 1003. O'neill og Woolseys er gjester i de episodene de er med i.

Lenke til kommentar

...

 

I SG-1 8x19 som synkroniseres med SGA 1x19 får vi vite om Daedalus og at det er en ny BattleCruiser. Uten å se den episoden først vil man IKKE vite hvor Daedalus kommer fra.

 

I denne episoden, og den neste som er 8x20 som synkroniseres med SGA 1x20 (8x19 og 8x20 er egentlig en todelt episode, altså "Part 1" og "Part 2"), ser vi hvordan Jorden fikk tak i en fulladet ZPM.

 

Uten å se SG-1 8x19-20 vil man IKKE vite NOE om Daedalus-class BattleCruiser, og heller ikke vite hvordan de fikk tak i en ZPM. Da vil det bli som at Jorden kom med et helt nytt skip ut av det blå, og med på kjøpet kom en ZPM.

 

Utenom de episodene så er det SG-1 10x03 ja.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Daedalus blir også forklart i SGA. Serien er faktisk lagd til at man skal kunne se den uten SG1. Det er heller ikke meninga at man skal vite om Daedalus og ZPM, siden de kommer som en overraskelse.

 

Det er fortsatt ikke noe spesielt poeng å fortelle folk at de skal stresse med å bytte serie annenhver episode utover at man burde se 801-02 før 101-02, hvis man har sett sesong 7.

 

Å fortelle folk at de skal dele det opp sånn, er som å fortelle folk at de skal dele opp CSI, CSIM og CSINY fordi de kan muligens ha en fjern referanse en av de andre seriene. Eller Star Trek TNG (filmene), DS9 og VOY.

 

Bare fordi en episode har en referanse til en episode i en annen serie, betyr ikke at episodene henger sammen.

 

Hvis man skal følge seriene som dere sier, så er det enten sesong 2 eller 3 av SGA som ligger forran SG1 historiemessig, med untak av noen episoder i begynnelsen og slutten av sesongen. Jeg tror det er sesong 3.

Finner det ut så fort jeg kommer meg dit, er på begynnelsen av sesong 6 nå.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Endelig en konklusjon :)

 

Enig med Jotun. Gjør som du vil, men jeg står på mitt og sier at det er helt greit å se de i rekkefølge, men det er IKKE livsnødvendig. Det er noe kryssing, men som sagt, lite og det meste har lite å si for resten av seriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...