Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 316i, hvor mye effekt kan man vri ut av den?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bil nuh snart, har sett meg ut en BMW 316i med 1.6liters motor aka 100 hk. Det jeg skal gjøre er å anskaffe effektanlegg og sportsfilterhvor jeg tjener ca 10-15 hk og endel bunndrag . Noe annet billig jeg kan gjøre for å få mer ut av den eventuelle bilen? Fant noe på autospar som het bensintrykkregualator under preformance. Hva gjør denne egentlig? Hvordan fungerer den? Kom med tips, har ikke såååå dype lommer at det gjør noe så noen turbo eller noe blir nok ikke aktuellt :p Eventuelt hvis noen har en brukt en da^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg egentlig har peiling på BMW og deres motorer. En 1.6 liter sugemotor har vanligvis ingen pusteproblemer med original eksos eller luftfilter. Det vil derfor bli minimalt, om noe endring i effekten av å montere såkalt effektanlegg / sportseksos eller et friere luftfilter.

 

15 hk økning på en 100 hk motor er 15% økning, bare ved friere eksosanlegg og filter. Dette høres mye ut ja. En sugemotor kan jo i enkelte tilfeller miste effekt av å ha for stort eksosanlegg. En turbomotor derimot skal ha grusomt stort eksosanlegg for å miste effekt, da denne virker på en annen måte.

 

 

Men for all del, lyden blir jo ofte "bedre" av sportseksos og et friere filter. Og 1-6 hk eller noe er sikkert ikke umulig å hente hvis ting er riktig dimensjonert.

 

Skal du ha mer effekt er det første jeg tenker på en trimkam. Dette behøver ikke være så dyrt heller.

Lenke til kommentar

Ville eller lagt de pengene i 320 som er den minste 6syl til Bmw.

316 og 318 er ultra slappe i forhold går ut fra det er E30 typen det er snakk om ?

Har hatt 318 selv ,bare helt tragisk det draget i 4syl bmw.

Dessuten mener jeg att den 6sylindret motoren er en mye bedre motor holdbarhet messig..

Lenke til kommentar

Fælt så mye negativt om 316 a.. Har hatt E30 med 1.6 liters motor jeg, trukket henger på 1000kg lett opp bakkene til lillehammer fra oslo uten å slite med farta eller kraft. At den ikke spinner som en 320 er greit nok, men at den er direkte slapp er jeg veldig uenig i.

Lenke til kommentar

det at en 320 skal holde lenger en en 316 eller 318 er feil siden en firesylinderet motor har 40% færre bevegelige deler i forhold til en seksylinderet og jo færre bevegelige deler jo bedre holdbarhet. og min 316 ci 1995 mod drar i fra en e30 320 fordi bilen min ikke veier mere enn 900 kg, mens en e30 har en slapp sekser på 130 hk og bilen veier da også 1300 kg. forresten så skal jeg skryte av at min bil har ganske bra bånn drag til å være så liten. Har kjørt en 2 liter avensis og ble litt skuffa siden bånndraget var dårlig i forhold til min bmw 316.

Lenke til kommentar
det at en 320 skal holde lenger en en 316 eller 318 er feil siden en firesylinderet motor har 40% færre bevegelige deler i forhold til en seksylinderet og jo færre bevegelige deler jo bedre holdbarhet. og min 316 ci 1995 mod drar i fra en e30 320 fordi bilen min ikke veier mere enn 900 kg, mens en e30 har en slapp sekser på 130 hk og bilen veier da også 1300 kg. forresten så skal jeg skryte av at min bil har ganske bra bånn drag til å være så liten. Har kjørt en 2 liter avensis og ble litt skuffa siden bånndraget var dårlig i forhold til min bmw 316.

6236887[/snapback]

Er ikke 40% mer deler i en 6syl kontra 4syl.

Er mange ting som det er bare en av for det om det er 6er.

Er bare ett faktum att 4erne til Bmw ikke går så langt som 6ere.

Hverfall ikke den gamle E30 typen ,toppen som er svakheten på alle disse motorene (M10 motoren)

Sekserne kan bli kjørt på lavere turtall siden de har mer dreimoment.

Modelen etter kjener jeg ikke så godt til men har hørt noe rykter om motortrøbbel der også.

 

Er jo bare rør å si att 316 går bedre en 320 i hverfall av samme årsmodel/type.

Blir vel litt feil å sammelinge en nyere model med eldre som du gjør.

Vil heller ikke påstå att 320 er noe racerbil men uansett så går en 320 bedre enn tilsvarende 316-18.

 

Er ikke 320 kjapp nok så kjøp en E30 325 med 175 hk da vel.

 

Ulempen med stor orginal motor er dyrere forsikring.

Jeg mener det er forsatt bedre å ha en orginal foreks 320 enn en trimmet 316.

Lenke til kommentar

Det er E36 det er snakk om. Har sett endel på 318is og 320i, men disse ligger somregel litt over det jeg har tenkt å bruke :p legger meg rundt 60 lapper. Ser det er endel biler som ligger under dette men de har somregel gått langt, er importbiler eller har skader ^^ Jeg får bare lete, har slått ifra meg 316i, 318i kan gå ann.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...