Gå til innhold

Nytt hovedkort... finner ikke SATA disk?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nettop en ny SATA disk ( samsung 250GB noise guard et eller annet ) og nytt hovedkort ASUS socket 478 P4S800D-X. Når jeg skulle innstallere windows igjen så ville aldri windows / pc'en finne SATA disken som en gyldig harddisk for å innstallere windows på. Jeg prøvde å boote med den eneste disken jeg fikk ( en CDrom som bare funker i windows ), og da skjedde det absolutt ingenting. Når jeg prøvde å trykke F6 under windows innstallasjonen for å velge denne disken, skjedde det heller ingenting. Og når da jeg skulle velge disk til slutt i windows innstallasjonene, så ble aldri SATA disken et valg....

Hva gjør jeg feil? Trenger litt ekspert hjelp her =(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må i Bios og foreta justeringer der.

Med en Sata disk på kontrolleren så er det nødvendig og gi beskjed om det ellers vil default være en IDE port.

Se etter for harddisk boot priority og at Sata er enabled. En mulig justering kan være at kontrolleren står i enhanced mode.

Se nærmare i bruker manualen. I tillegg se at du har koblet til riktig port, for ordens sin skyld.

Om du har mange disker, må bootdisken være on the topp på lista, uansett nr.

Siden det kan være en del som må justeres,(bios innstillinger varierer fra kort til kort) starte med å forstå bios innstillinger.

Når det gjelder drivere , ikke nødvendigvis nødvendig.

Lenke til kommentar

Hmm jeg har innstallert ALT som fulgte med det nye hovedkortet, og på hjemmesida til ASUS finner jeg ikke noe som umiddelbart får meg til å skjønne at det har noe med SATA drivere å gjøre. Er nå oppe å går på Maxtor'en min med windows på, men hadde jo lyst til å bruke den formaterte SATA disken...

Lenke til kommentar

Det _eneste_ valget jeg finner ( har lest hele HK manualen.. ) er enable eller disable. Maskina finner jo tydeligvis disken også... den dukker opp i enhetsbehandling og blir autodetekta når jeg starter opp maskinen.... føler meg jo helt idiot her nå...

Lenke til kommentar

Jeg har lest manualen til kortet ditt agså og jeg vil bekrefte at den er ikke det beste skrevet til nå. Jeg ser noe om Raid på en side og rett ettrpå står det ingeting om det. Så ikke fortvil, det er ikke din feil.

Hvis vi strukturere dette litt :

-Har du noe option for Raid i Bios?

-Har du kontrollert i Boot section / Bootsettings om at:

1) Boot device priority når det gjelder harddisk er oppført med Sata disken som du finner i….

2)Hardiskdrivers ?

1) og 2) går hånd i hånd.

Kontrollere Bios vers. Det ser ut at det er en oppdatering som refererer til Boot order.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det er ingen mulighet for å skru dette av / på i BIOS, men det kommer opp et eget valg etter BIOSEn hvor jeg kan trykke ctrl S for å gå inn i RAID config, og der står SATA disken min som RAID type single. Det som suger er at jeg kan ikke foreta noen endringer der. Eneste valget er å sette opp RAID hvorpå jeg får beskjed om at sorry dette går ikke siden du bare har 1 disk.

Lenke til kommentar

-Du har Windows på en Ide disk nå, og du får Sata disken i enhetsbehandling. Får du bruke den ? dvs. kan du skrive /lese på den? Formatere den ?

-Hvis Ja, er Sata kontroller i Biosen satt til anabled eller Disabled?

Det jeg prøver å figure out her, er om den On bord Sata kontroller anabled/disabled option referer kun til Raid. Det vil si at hvis du setter til Disabled og disken detekteres, så betyr at kontrolleren emulerer i Pata/Ata mode.( Bare tanker , ingenting annet.)

Allikevel, kan det betyr, at det er behov for drivere, som er de samme som de i Raid application. Eller se om det er andre drivere der som du kan ha på diskett

-Make en Diskett (floppy) med raid drivere fra den CD som følger med kortet ditt. Det skal være noe som MakeDisk.exe application inni der.

Det er disketten du skal bruke under installasjon av Windows med å taste F6.( Du må neste prøve det. )

Du har sikkert prøvd alle dette kanskje?

-Prøve å installere Windows på Sata disken, koblet på Sataport1, med å bruke F6 og disketten. (alle andre disker kobles av) og med -- On Bord Sata kontroller [disabled]

-Prøve å installere Windows på Sata disken, koblet på Sataport1, med å bruke F6 og disketten. (alle andre disker kobles av) og med -- On Bord Sata kontroller [anabled]

Og uansett, du må kontrollere at Sata disken er oppført som disk 1 under harddiskdrivers og at den er å finne under device priority.

Registrere alle feilmeldninger som kommer fram og i hvilket oppsett, slik at du får ikke prøve de samme tingene om og om igjen. Det er fort å glemme når man driver med data som er ikke så samarbeidsvillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...