Bowman Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Kan du poste fdisk -l en gang til? Jeg mistenker at du har skrevet av feil, det du skriver er "umulig". Så kan vi prøve å mounte (så vi kan se dataene). 6246398[/snapback] kan godt prøve igjenn.... har nå skaffet en ubuntu live cd... bruker den nå.. Lenke til kommentar
Bowman Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Bra for deg - ubuntu altså 6254264[/snapback] kansje bra med ubuntu men kommer ikke nermere å hente ut info av hdden... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=587007&hl= Endret 7. juni 2006 av Bowman Lenke til kommentar
Gullstad Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Se om du klarer og sette linuxpartsjon in iPoden din, noen må jo være den første. (sorry for OT, forgive me) Lenke til kommentar
Bowman Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) hei igjen... sorry at det har tatt s[ lang tid... (mye skole arbeid...) er helt ferdig med jobbing paa skolen har sletta de to forste partisjonene faar aa prove instalere win der... (hadde win paa den ene av disse..) men jeg faar ikke noe valg om aa formatere... den siar at partisjonen er *blank* og naar jeg velger [ instalere win der sier den at der er en *ikke win* partisjon... har provd med win 2k pro og xp pro.. samme skjer med begge... har klart aa miste ubuntu cden.. maa bruke DSL naa.... er plagsomt aa ikke kunne kopiere fra terminalen.... (har provd MANGE moter for aa kopiere... ) her kommr en ny *fdisk...* root@box..... fdisk -l (gidder ikke lete etter tegnene p[ tastaturet..) Disk /dev/hda: 100.GB, 100030242816 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 12161 cylinders units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 1 12160 97675168+ f win95 Ext" d (LBA) /dev/hda5 1 1566 12578832 e win95 FAT16 (LBA) /dev/hda6 1567 12160 85096273+ 7 HPFS/NTFS rppt@box..... Endret 12. juni 2006 av Bowman Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 OK. Dersom det partisjonssjemaet der stemmer, så skal du ha en "extended" partisjon hda1 som eneste primærpartisjon, som så er fyllt opp med hda5 og hda6 som begge er linux-partisjoner - hda5 er en fat16 (!!) partisjon, hda6 er en NTFS-partisjon. Sykeste oppsettet jeg noensinne har sett, ikke rart ubuntuinstalleren har fått hetta - har du lekt ekstremt mye med partition magic eller liknende programmer? Anyway - prøv å skrive: cd /tmp mkdir windowsmappe mount /dev/hda6 /tmp/windowsmappe cd windowsmappe ls og se om den da skriver ut noe som ser ut til å være innholdet på disken din. Om den gjør det, vil jeg foreslå at du låner en usb-disk som ikke er formatert ntfs (men fat32), mounter den, kopierer over alle dataene dine til den, unmounter alt, og skriver "dd if=/dev/zero of=/dev/hda" - dette vil totalt blanke disken (du mister *allle* data på den, så ta backup, eller få noen til å hjelpe deg - f.eks. ta med disken til en venn, putt den i pc'n hans/hennes, kopier over dataene, putt den tilbake i din, kjør kommandoen, og reinstaller av hjertens lyst - du har da en "ny" disk) din s.a. du fint kan reinstallere på den uten noe tull. Evt. kan du jo prøve å kjøre fixmbr. Har du SATA eller usb-dingsboms kopla til btw? I allefall fikk du jo for en uke siden i en post her "fikk ikke tilgang til /dev/sda". Lenke til kommentar
Bowman Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) OK. Dersom det partisjonssjemaet der stemmer, så skal du ha en "extended" partisjon hda1 som eneste primærpartisjon, som så er fyllt opp med hda5 og hda6 som begge er linux-partisjoner - hda5 er en fat16 (!!) partisjon, hda6 er en NTFS-partisjon. Sykeste oppsettet jeg noensinne har sett, ikke rart ubuntuinstalleren har fått hetta - har du lekt ekstremt mye med partition magic eller liknende programmer? Anyway - prøv å skrive: cd /tmp mkdir windowsmappe mount /dev/hda6 /tmp/windowsmappe cd windowsmappe ls og se om den da skriver ut noe som ser ut til å være innholdet på disken din. Om den gjør det, vil jeg foreslå at du låner en usb-disk som ikke er formatert ntfs (men fat32), mounter den, kopierer over alle dataene dine til den, unmounter alt, og skriver "dd if=/dev/zero of=/dev/hda" - dette vil totalt blanke disken (du mister *allle* data på den, så ta backup, eller få noen til å hjelpe deg - f.eks. ta med disken til en venn, putt den i pc'n hans/hennes, kopier over dataene, putt den tilbake i din, kjør kommandoen, og reinstaller av hjertens lyst - du har da en "ny" disk) din s.a. du fint kan reinstallere på den uten noe tull. Evt. kan du jo prøve å kjøre fixmbr. Har du SATA eller usb-dingsboms kopla til btw? I allefall fikk du jo for en uke siden i en post her "fikk ikke tilgang til /dev/sda". 6285332[/snapback] kan forklare alt jeg har gjort.... forst var hdden i 3 partisjoner... 1. fat32 2GB her hadde jeg bare noen smaa filer skulle instalere en liten versom av 98 aa bruke som media senter for rask boot. men ingen ting instalert enda.. 2. NTSF 10GB her var win xp pro instalert... og noen smaa programmer 3. NTSF resten.... (er en 100GB hdd) her var alt annet... fil oppevaring, instalerte programmer. denne partisjonen har jeg ikke gjort noe med... 1. her instalerte jeg ubuntu (som krasja under instal...) fra dette ville ikke win starte... (grub hadde prob...) etter dette formaterte jeg partisjonen med win cden... pr;vda instalere ubuntu fra live cd men den sa den trenkte 2GB plus 256MB eller noe til mellom lagring eller noe.. 2. da jeg var ferdig med 1. partisjon ville jeg sl[ sammen de to f;rste partisjonene for aa instalere ubuntu paa de 12 GB. s[ jeg satte inn win cd og sletta partisjone og opprettet en ny p[ 12 GB der... men win instal sa at den var *ny* eller no.. og jeg fikk ikke formatert den... hvor skal jeg skriv den koden? (sry rare sporsmol... er helt noob.. ) pr;vde f;rste linje i terminalen... men den skj;nte den ikke... hvordan mounter og unmounter en drev? har pr;vd litt forskellig med en ipod nano 2gB og en maxtor usb2 hdd... btw.. fot en ny ubuntu live cd i morgen tror jeg.. en kammerat laster ned i natt.. (b;r ikke ta s[ lang tid med 12 Mb inter...) TUSEN takk for god hjelp... hadde sikkert kastet pcen ut hvinduet eller noe uten denne hjeplen kan ta litt til f;r jeg svarer ... kommer bare p[ nettet p[ rommer til broderen... han jobber nattevakter innimellom og kan da bare vere n'r pcen i to timer eller no.. Endret 12. juni 2006 av Bowman Lenke til kommentar
Bowman Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 komandoene virka ikke i terminalen på dsl... men ser ut til å virke i ubuntu... hva skal jeg skrive der det står "windowsmappe" har formatert partisjonen med win... er bare den 3. igjenn... (den med oppevaringen på...) Lenke til kommentar
Bowman Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) instalerte ubuntu fra live cden og nå fikk jeg tilgang med en gang til partisjonen er kansje det ar det ikke er ntsf støtte på live cd..? for samme feilen med å opne skjedde da jeg testet cden hos en kammerat.. er **** glad sry mange smilyes... men er helt i skyene... (trodde infoen var borte på slutten...) edit: "good save the queen.... save the ubuntu" Endret 14. juni 2006 av Bowman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå