Gå til innhold

Linux fungerer greit og er sikkert?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp. Alle vet jo hvorfor man låser bil, sykler og hus f. eks. Det er jo for å sikkre eien deler man har i huset f. eks. Samme gjelder for brannmur og antivirus på datamaskiner også. Man vil jo sikkre det man har på maskinene sine.

6246819[/snapback]

Du sa "lase" med a og ikke å. Så jeg trodde det hadde noe med lasere å gjøre :p

Brannmur følger med linux, ferdig satt opp. Ikke noe å styre med.

Antivirus - vel - eneste antivirusen som finnes for Linux er jo mot windows-virus, så med mindre du kjører filserver eller mailserver, så er eneste grunnen til å ha det religiøse årsaker :p

Kjernen er også mer ustabil - har aldri hatt trøbbel med linux-kjerna utenom suspend og nvidia BORTSETT fra med ubuntu (samme maskinvare etc.)...

6246905[/snapback]

På min Aopen 1557-Laptop:

openSUSE: Suspend to RAM/HD ok

ubuntu/windows: Suspend to RAM/HD ikke ok

6246944[/snapback]

Samme erfaring har jeg. Fedora - suspend to ram OK. Ubuntu - suspend to ram kaboom.

Og i ubuntu lå tom. "suspend to ram" i "logg ut/skru av/omstart" greia til gnome...

Nei. Liker du SuSE best, så bruker du det. Hva skal jeg forsvare? At jeg har annerledes smak enn deg?

6246904[/snapback]

Synes bare det er rart at Ubuntu alltid blir trekt fram som nybegynnerdistro. Håpet noen ville stå fram og forsvare hvorfor den er så bra.

6246932[/snapback]

Jeg liker den, fordi den er en lett distro uten at den prøver å være Windows wannabe. Det stemmer ikke at man må åpne /etc/apt/sources.list (regner med at det var det du mente) for å få tilgang til properitær programvare, det kan gjøres gjennom synaptic ved å legge til multiverse.

Til mitt bruk har jeg ikke trengt å bruke kommandolinja en gang, selv om jeg heller gjøre det fordi det går kjappere.

6246958[/snapback]

Der har du et poeng. Personlig synes jeg nok SuSE er litt windows-kopi til tider - inkludert de dårlige sidene (alt skal på død og liv gjøres med "pek og klikk", ikke en jæskla configfil som er forståelig noe sted jo!.

Jeg tenkte å legge inn Linux på PC-en til en jeg kjenner. Vedkommende har kjøpt en brukt bærbar og skal kun bruke den til å lese nyheter, gule sider, webshop, nettbank +++. Vedkommende har lite peil på data, men burde gå greit for det hvis alt ligger klart med snarveier osv? Ser også at Norman Viruskontroll støtter Linux.

Ellers - er Linux et sikkert alternativ i forhold til Windows XP Pro?

6230758[/snapback]

Trådløst nettverk går ikke godt sammen med linux.

6247835[/snapback]

Gjør det vel!

Btw. voldsomt så mye som skal skje med 2.6.17-kjerna - broadcom-støtte, storrengjøring i IVTV-land, tror også det var noe med adm8211-driveren...

Lenke til kommentar
Der har du et poeng. Personlig synes jeg nok SuSE er litt windows-kopi til tider - inkludert de dårlige sidene (alt skal på død og liv gjøres med "pek og klikk", ikke en jæskla configfil som er forståelig noe sted jo!.

SUSE har da samme opplegg som Red Hat? /etc/sysconfig /etc osv. Jeg har hvertfall ingen problemer med å gå fra SUSE, til Gentoo, til Red Hat/Fedora, til Debian, YaST er jo bare et frontend til alle konfigurasjonsfilene. Synes dette lukter litt FUD her...

Lenke til kommentar
Jeg tenkte å legge inn Linux på PC-en til en jeg kjenner. Vedkommende har kjøpt en brukt bærbar og skal kun bruke den til å lese nyheter, gule sider, webshop, nettbank +++. Vedkommende har lite peil på data, men burde gå greit for det hvis alt ligger klart med snarveier osv? Ser også at Norman Viruskontroll støtter Linux.

Ellers - er Linux et sikkert alternativ i forhold til Windows XP Pro?

6230758[/snapback]

Trådløst nettverk går ikke godt sammen med linux.

6247835[/snapback]

Gjør det vel!

6254299[/snapback]

Umm. Det der er faktisk ikke helt sant. Det virker faktisk ikke. Jeg har fulgt troubleshootingen til Ubuntu, spurt på Ubuntu sitt forum, fulgt instruksjonene til punkt og prikke, fulgt noen andre instruksjoner til punkt og prikke, driveren finner kortet, men det lyser ikke på kortet og jeg får ikke koblet meg til. Jeg har prøvd med og uten kryptering, med forskjellige drivere, på forskjellige distroer. Jeg har brukt mange timer på dette!

NDISwrapper har jeg prøvd med samme resultat (på FreeBSD).

Nå har jeg kjøpt meg en kabel.

Hvis du kan fortelle meg hvordan det er mulig å få det til å fungere skal jeg være evig takknemlig, men faktum er at jeg har to trådløse kort med forskjellige chipset (RT2400 og RT61) og ingen av dem virker under Linux.

Jeg er dessuten ikke den eneste med problemer med trådløst nettverk og linux. Bare se her: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=63315 Omtrendt det første som er nevnt er trådløst nettverk og at det ikke fungerer perfekt.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

GNU/Linux og trådløst nettverk er ingen problem. Problemet er alle dei late/redde/gammaldagse produsentane av kort, som verken vil gi ut egne drivere, eller frigi spek på korta, slik at 3.part kan lage drivere.

I dei tilfeller der det eksisterer gode drivere, så er det ingen problem med wifi i GNU/Linux. (t.d. så er mitt ipw2100 kort meir stabilt under GNU/Linux enn i windows)

Lenke til kommentar

SUSE har da samme opplegg som Red Hat? /etc/sysconfig /etc osv. Jeg har hvertfall ingen problemer med å gå fra SUSE, til Gentoo, til Red Hat/Fedora, til Debian, YaST er jo bare et frontend til alle konfigurasjonsfilene. Synes dette lukter litt FUD her...

6255261[/snapback]

Nå er det lenge siden jeg har prøvd SuSE, men det var i allefall min erfaring. Mulig ting har forandret seg til det bedre, men jeg syntes aldri suse var like transparent som f.eks fedora/redhat.

Huff.. Jeg begynner å få slackware-light meninger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...