sentence Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg kan se et alvorlig problem her: Finner ingen drivere til noen PC-kort for nettverk. Da kan det blir problemer ettersom man ikke kommer inn på internett med bredbånd. Jeg ble litt skuffet over at komponenter har så dårlig driverstøtte for Linux. Da kan det hende vi må ”bite i det sure eplet” å kjøre Windows XP allikevel. 6234381[/snapback] Hvaslags pckort? Hvaslags nettverk? Dersom det er snakk om kabla, så er det stort sett tut-og-kjør, distroen har drivere inne fra før av. Dersom det er trådløst varierer det - noen har distroen inne fra før av (=> tut tut!), andre må du laste ned (evt. kompilere) selv, andre igjen må bruke ndiswrapper, noen funker bare ikke. Men siste kategorien er ikke så veldig stor. 6234736[/snapback] Det er et trust 10/100 nettverks PC-kort for bærbar PC. Fabrikanten har ingen Linux-drivere. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg kan se et alvorlig problem her: Finner ingen drivere til noen PC-kort for nettverk. Da kan det blir problemer ettersom man ikke kommer inn på internett med bredbånd. Jeg ble litt skuffet over at komponenter har så dårlig driverstøtte for Linux. Da kan det hende vi må ”bite i det sure eplet” å kjøre Windows XP allikevel. 6234381[/snapback] Hvaslags pckort? Hvaslags nettverk? Dersom det er snakk om kabla, så er det stort sett tut-og-kjør, distroen har drivere inne fra før av. Dersom det er trådløst varierer det - noen har distroen inne fra før av (=> tut tut!), andre må du laste ned (evt. kompilere) selv, andre igjen må bruke ndiswrapper, noen funker bare ikke. Men siste kategorien er ikke så veldig stor. 6234736[/snapback] Det er et trust 10/100 nettverks PC-kort for bærbar PC. Fabrikanten har ingen Linux-drivere. 6235224[/snapback] Joda, men har du prøvd det? Sjangsen for at det "bare funker" er veldig stor, selv om du ikke finner "linux driver" på trust sin side i diger skrift. Lenke til kommentar
Gullstad Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Virus finnes ikke for linux, så den antivirusen er nok for linux filservere som hoster filer for windows-bokser. Generellt sett så er Linux langt sikrere enn linux. 6230802[/snapback] Støvsugeren min er sikkrere en windows. Er det p.g.a. sikkerhet til nettbank så er linux et godt valg, men det er et system for de som kan litt data. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Støvsugeren min er sikkrere en windows. Hva var IP-en til støvsugeren din igjen? ... men det er et system for de som kan litt data. Ikke nødvendigvis, men kanskje er det mest for de som har en evne til å finne informasjon på egenhånd og ikke lar seg skremme av å lese litt for å lære. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Virus finnes ikke for linux, så den antivirusen er nok for linux filservere som hoster filer for windows-bokser. Generellt sett så er Linux langt sikrere enn linux. 6230802[/snapback] Støvsugeren min er sikkrere en windows. Er det p.g.a. sikkerhet til nettbank så er linux et godt valg, men det er et system for de som kan litt data. 6236487[/snapback] Nja, ikke nødvendigvis. Det er rettere å si "det er et system for de som kjenner noen som kan sette det opp, som har gjort det et par ganger før". Dvs. sånn ca. som windows, bortsett fra at færre "har gjort det et par ganger før" med Linux. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Når man først sammnligner Windows og støvsugere...Windowsen min suger mer enn støvsugern. Okey, den var dårlig, men det er da lørdag og helg. Skål. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Når man først sammnligner Windows og støvsugere...Windowsen min suger mer enn støvsugern. Okey, den var dårlig, men det er da lørdag og helg. Skål. 6236680[/snapback] Doh! Kan du den ikke? "Første gangen ms laget noe som ikke suger, er når de skulle lage støvsugere" Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Når du sier det, så har jeg hørt den ja. Var vel den jeg ubevisst fikk inspirasjon fra. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Ein av grunnane til at der er få wifi drivere med i linux kjernen, er at mangen av dei (sjølv dei frie driverane) krever ufri firmware. Derfor så vert dei lagt som moduler uavhengig av kjernen for å ikkje få ein "skitten" kjerne. Ein annan årsak er at desverre så trur mangen produsenter at verden vil gå under vist dei gir ifrå seg noko som helst info om korta sine. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg tenkte å legge inn Linux på PC-en til en jeg kjenner. Vedkommende har kjøpt en brukt bærbar og skal kun bruke den til å lese nyheter, gule sider, webshop, nettbank +++. Vedkommende har lite peil på data, men burde gå greit for det hvis alt ligger klart med snarveier osv? Ser også at Norman Viruskontroll støtter Linux. Ellers - er Linux et sikkert alternativ i forhold til Windows XP Pro? 6230758[/snapback] Jada, det skulle gått fint. Bare pass på og legge inn Java hvis han skal bruke nettbank(tror man må ha java for de fleste nettbankene, men bruker ikke selv så er ikke sikker). Virus-program trenger du rett og slett ikke. I allefall ikke til det bruket cedkommende skal bruke den. 6230809[/snapback] Hvordan er det hvis man MÅ laste ned noe greier som i Skandia (om jeg husker korrekt?), funker ikke det bare i IE? I mitt tilfelle hadde jeg bytta bank jeg er sær på sånt og liker heller ikke å være avhengig av å laste ned noe for å komme inn på nettbanken min, men men... 6230930[/snapback] Skandiabanken sitt sertifikatsystem funker fint i Firefox på alle plattformer. Den generelle layouten hadde på den gamle siden deres (den som var frem til for ca. en måned siden) hadde noen bugs i Firefox, men var helt brukandes. Den nye nettbanken deres, som altså kom for omtrent en mnd. siden, fungerer prikkfritt i Linux, i hvertfall med Firefox. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Da ble Fedora Core installert, og alt gikk greit, bortsett fra det som jeg mistenkte: Nettverkskortet (PCMCIA), et Trust 10/100 mbits. Den finner PCMCIA kontrolleren, men det skjer ingenting når jeg setter inn kortet, og jeg kommer ikke på nett. Finnes det noe håp, eller er det bare å wipe alt ut? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Trust 10/100 mbits....6245741[/snapback] ... sier meg veldig lite, hvis du kan skaffe det komplette modellnummeret, eller utskrift fra lspci i en terminal hadde det vært lettere. Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Kysjo: At det ikke finnes Virus til Linux er som å si at det ikke finnes ranere her i landet. Virus til Linux finnes. At det er vanskeligere å få dem til å infisere Linux maskiner er noe helt annet. Riktignok ville jeg iallefall hatt en tredjepartsbrannmur i Linux allikevel. Personlig har jeg aldri hatt noe særlig problem med maskinvare i Linux. På laptopen min fungerer alt ut av boksen, så lenge man gjør ting riktig så klart . Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Har du tittet i system-config-network? Evt. latt det stå i under boot og tatt på "detaljert"? Kan godt være det finnes da. Har selv aldri møtt på trøbbel med den type maskinvare+linux. Du må gjerne også poste utskriften av lspci -v Wil: Brannmur bruker man da stort sett for å hindre slemme folk angripe portene windows ikke greier å lukke Fedora kommer med et fikst ferdig brannmur-oppsett som du ikke behøver tukle med med mindre du skal kjøre server. Joda, virus til linux. gjesp. Det som har vært har vært ting du har måttet laste ned, kompilere, sette executable, og så kjøre selv. Ikke direkte skremmende Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Nei, det er no sant det da. Men det kan no allikevel være greit å ha en brannmur. Just In Case. Man trenger jo ikke å lase bilen heller, men det kan være greit å gjøre det for sikkerhetskyld liksom . Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Jepp. Alle vet jo hvorfor man låser bil, sykler og hus f. eks. Det er jo for å sikkre eien deler man har i huset f. eks. Samme gjelder for brannmur og antivirus på datamaskiner også. Man vil jo sikkre det man har på maskinene sine. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Har du tittet i system-config-network? Evt. latt det stå i under boot og tatt på "detaljert"? Kan godt være det finnes da. Har selv aldri møtt på trøbbel med den type maskinvare+linux. Du må gjerne også poste utskriften av lspci -v 6246389[/snapback] Har latt kortet stått i under installasjon, under boot og tatt det inn og ut. Men kortet finnes ikke inne på maskinvare og de få driverne dette systemet funker til (3-4 PCMCIA kort totalt) tilsvarer ikke mitt kortmerke, Trust. Jeg må nok bare gå tilbake Windows XP igjen, fordi Trust sin hjemmeside har kun drivere til Windows-serien. Men som folk skriver andre steder: Linux sin alvorlige svakhet er driverstøtte. Og slik har det vært siden Linux kom. Og slik vil det alltid bli. Den fant heller ikke lydkortet, som er et kjent og gammelt VIA-kort. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg tenkte å legge inn Linux på PC-en til en jeg kjenner. Vedkommende har kjøpt en brukt bærbar og skal kun bruke den til å lese nyheter, gule sider, webshop, nettbank +++. Vedkommende har lite peil på data, men burde gå greit for det hvis alt ligger klart med snarveier osv? Ser også at Norman Viruskontroll støtter Linux. Ellers - er Linux et sikkert alternativ i forhold til Windows XP Pro? 6230758[/snapback] Trådløst nettverk går ikke godt sammen med linux. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg tenkte å legge inn Linux på PC-en til en jeg kjenner. Vedkommende har kjøpt en brukt bærbar og skal kun bruke den til å lese nyheter, gule sider, webshop, nettbank +++. Vedkommende har lite peil på data, men burde gå greit for det hvis alt ligger klart med snarveier osv? Ser også at Norman Viruskontroll støtter Linux. Ellers - er Linux et sikkert alternativ i forhold til Windows XP Pro? 6230758[/snapback] Trådløst nettverk går ikke godt sammen med linux. 6247835[/snapback] funker rett ut av boksen her, det greieste er bare å laste ned en Live-CD til den aktuelle distro man ønsker å teste og sjekke ut selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå