Gå til innhold

Nok et Raid spørsmål eller 5

Anbefalte innlegg

Alle delene er montert, og jeg har lekte meg litt i BIOS før jeg har tenkt å installere XP.

Men jeg har lyst å ha mine to S-ata2 250GB HDDs i Raid 0.

Mitt hovedkort er et Asus a8n-Sli Premium. Det som jeg finner veldig forvirrende, er hvordan jeg skal gjøre dette.

Manualen hjelper meg ikke så mye heller.

Skal jeg ha non-bootable Raid eller Bootable raid? Hva gjør man i BIOS? Skal man gjøre det i Nvidia Raid Utility? I XP med programmet som kommer med?

Men hvis jeg får det til å ha lage et raid 0 oppsett og skal installere XP.. Gjenkjenner Windows det som 1 disk/partisjon?

Jeg ville virkelig satt pris på om noen kunne si meg step by step hvordan dette skal gjøres. Såvidt jeg har forstått det, så er det ikke så mange steg som skal til.

Takker på forhånd. Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Non-bootable i bios, med mindre du ikke har OS på raidet.

*Har ikke brukt Nvida raid utility, men det fungerer sikkert.

Det er vanligvis ikke så mye man kan gjøre galt, men ofte må man sette stripe size (cluster size) selv. Dette er områder på hardisken, som kan organiseres i alt fra 8-128KB. Fordi man slipper unna med færre start og stop bit så får man mere plass hvis man velger høyere størrelse, men dette definerer også minste addreserbare plass på hd, hvilket fører til at de minste filene du kan lagre er 4-128KB avhengig av hva du velger. Hardisken vil fungere bedre på større filer hvis du velger større cluster, og ta lengre ta lengre tid på mindre filer. Om man velger lav size, så kan man lagre flere filer som er små, og jeg tror det er noen fordeler for de små filene også. Snakker her om skriving og sletting. Velg ettersom hva du skal ha på hardisken. Er det Film og slikt kan det være greit med stor stripe size, og er det e-post server så kan det være best med liten size.

Det kan bli en del rot med stasjonsnavn og andre ting, men dette lar seg enkelt ordne fra diskpart i command prompt eller Administrative verktøy i kontrollpanel under computer management -Disk management.

Siste versjon av Bios og Verktøyet du bruker til å raide kan lønne seg

*Windows gjenkjenner Raid 0 som en partisjon.

Bummer sikkert på noen definisjoner og navn her, fordi en del av dette er jeg ikke 100% sikker på, men det er bedre at noen sier noe dumt som andre kan rette opp i enn at ingen sier noe.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...