JKJK Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Har fått et problem med at chkdsk driver å kødder med filsystemet på diskene mine. Lot chckdsk kjøre en rutinesjekk på en av diskene mine (som var helt OK i utgangspunktet). Resultatet var at den påsto disken var full av indexfeil, og brukte en halvtime på å rette disse. Resultatet var at 90% av all data ble korrupt. På forhånd hadde jeg gått igjennom alt innhold på disken (ryddet opp) og i den sammenheng sjekket det meste som lå der, og alt var OK i utgangspunktet. Hverken HDD Health, event loggen eller noe som helst har antydet at det er noe galt med noe. Hvordan får jeg stoppet chkdsk i å automatisk kjøre? Hvis jeg ikke får fixet dette ender det med at alle filmene går til heden, og 10 år med MP3samling går tapt. DET VIL JEG IKKE Planen er å ta sikkerhetskopi av alle diskene og så repartisjonere dem og formatere dem, men jeg må vente til at filserveren min får tilbake et fungerende hovedkort. Jeg har prøvd å repartisjonere og formatere den ene disken (ikke hurtigformatering) og likevell finner chkdsk indexfeil. Noen som aner hvorfor? Begynner å bli litt desperat nå Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Ved nermere ettertanke oppstod muligens de såkalte indexfeilene etter å ha kjørt getdataback på pc'en (såklart overså jeg med vilje advarselen som sa at man IKKE måtte gjøre dette "on a running system" . Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Tipper det er sektor-feil på disken din, isåfall så bør du bytte ut disken, da korrupte sektorer har en stygg tendens til å spre seg fort. Å la chkdisk slippe til på sånne disker er som å sette en snekker til å drifte et nettverk, det blir kaos (kom ikke på noe bedre eksempel i farta) Jeg har pleid å bruke SpinRite for å reparere eller isolere sektorene, for så å hente ut data. Dette må startes opp i dos, noe som har en fordel mht. at den ikke skal henge seg opp i at filer kan være i bruk. Nå nylig så kom jeg borti GetDataBack med strålende resultater, det fungerer slik at den ikke henger seg opp om den finner en korrupt sektor, men henter ut det den kan. Denne kan kjøres i windows, jeg har kun kjørt det på slave disk dog. Vet ikke hvordan resultatene er ved å kjøre dette på systemdisken i windows. Dette er da hvis årsaken er at disken har korrupte sektorer, og det høres slik ut for meg. Uansett, lykke til! Endret 2. juni 2006 av jh_ Lenke til kommentar
_Nitro_ Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Open a registry editor and navigating to the HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\BootExecute sub-key. Change the entry to reflect a value of: autocheck autochk * Your system will now bypass the test at startup. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 diskene har IKKE sektorfeil. Sansyneligvis ble det noe kødd i NTFS når jeg kjørte getdataback. Skal prøve det _Nitro_ skrev til jeg får tatt backup av alle diskene og reformatert dem. Men hvordan i huleste skal jeg få tatt backup av 700 gig .... må vel ta èn og èn. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 ehn... hva skulle jeg skrive i autocheck autochk feltet? skulle jeg slette det? Lenke til kommentar
_Nitro_ Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hva er det som står der pr i dag da? Prøv å sikkerhetskopier nøkkeln åsså slette du den Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 autocheck autochk * OODBS Tror ikke jeg sletter hele nøkkelen gitt, men bare "autocheck autochk *" Lenke til kommentar
_Nitro_ Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Change the BootExecute from " autocheck autochk * OODBS " to just " autocheck autochk * " Exit the registry and reboot Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Change the BootExecute from " autocheck autochk * OODBS " to just " autocheck autochk * " Exit the registry and reboot 6229866[/snapback] Gjorde det motsatte ... fjernet autochek og autochk og da hoppet den elegant over sjekkinga OODBS er vistnok O &O Offline defrag, og den har jo ikke noe med dette å gjøre. Endret 2. juni 2006 av JKJK Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Heldigvis er det ikke nødvendig å alltid tyr til vanskelige løsninger. Hjelp og støtte i Windows har mye om spørsmålet. Du kan skrive chkntfs /t i cmd for å finne nedtellingstiden for autochk. (ca 10 sec default) Du kan skrive chkntfs /t:21600 som betyr at autochk vil vente 6 timer før den starter opp. Da har du mye tid for å bestemme deg om den skal utføres eller ikke. Det er mye mer om tema som sagt i Hjelp og Støtte Syntaks chkntfs volum: [...] chkntfs [/d] chkntfs [/t[:klokkeslett]] chkntfs [/x volum: [...]] chkntfs [/c volum: [...]] Parametere volum: [...] Kreves. Angir driverbokstaven (etterfulgt av et kolon), monteringspunktet eller volumnavnet. Viser en melding som angir filsystemet på det angitte volumet. Hvis automatisk filkontoll er planlagt, viser denne parameteren en melding som angir om volumet er korrupt. Hvis det er tilfelle, må du kjøre chkdsk. /d Gjenoppretter alle standardinnstillingene for chkntfs, unntatt nedtellingstiden for automatisk filkontroll. Standard virkemåte er å kontrollere alle volumene når datamaskinen startes. /t[:klokkeslett] Endrer nedtellingstiden for start av Autochk.exe til den angitte verdien i sekunder. Hvis du ikke angir :klokkeslett, viser /t gjeldende nedtellingstid. /x volum: [...] Utelater at det angitte volumet blir kontrollert når datamaskinen startes, selv om det er angitt at volumet skal kjøre chkdsk. /c volum: [...] Definerer at det angitte volumet skal kontrolleres når datamaskinen startes. /? Viser hjelp i ledeteksten. Endret 2. juni 2006 av wiberos Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hehe, en ting vi "erfarne" så godt som aldri bruker, er Windows Help.. Litt synd, for det står ennormt mye bra inni der Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Fant svaret på indexfeil problemet (tror jeg). Satte torrent klienten min til å sette av plass til filer før den begynte å laste ned, og da forsvant problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå