Gå til innhold

Overklokking av AMD som går litt galt; symptomer.

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp overklokket min AMD X2 4400+ 2,2GHz til 2,65GHz, (10x265)

1,4v

Med HT-link 1GHz, og Crucial PC4000 BallistiX Tracer 1GB@ 265MHz 2,5-3-3-8 1T

2,85v

på Asus A8R32-MVP Deluxe, og med et

HIS Excalibur Radeon X1900XT@690 core/720 mem Mhz- kort.

Symptomer:

Pc booter ikke på mer enn 2,68GHz, uansett minneinnstilling, HTlink eller voltsetting.

Ved 2,68-2,65GHz og med skjermkort overklokket etter ATIs eget diagnoseprograms setting-forslag, klarer 3DMARK06 å kjøre test 1 men ikke 2 ferdig. Bildet fryser.

Fifa06 svartner etter kamp, og pc restarter.

Er det CPU som bør ned i frekvens?

Er det GPU som ikke tåler farten, og særlig minnet?

Er det RAM i systemet, 250MHz som ikke tåler 265MHz?

Hva tror dere som har litt erfaring at er grunnen?

Hva kan jeg gjøre for å stabilisere?

Det virker som om noe skjer i forbindelse med 3D-grafikkprosesser, men skjermkortet har god kjøling og har fint klart mye høyere hastigheter på mange ulike testsider.

Fint om noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, ikkje så lett å si, bare prøv å sett ned ein ting om gangen, f.eks fyrst klokk ned skjermkortet, deretter sett divider på rammen, og så til slutt prøver du å senke multiplier på cpuen. Da skal du ha funnet ut kva som gjer at PCen blir ustabil.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er PCI-E frekvensen som ikke er låst, og at det forårsaker ustabilitet. Om du vil sjekke om PCI-E frekvensen ikke er låst før du oppdaterer bios, så kan du laste ned ClockGEN og sjekke der. ASUS har altså lagt ut en oppdatert bios der følgende er fikset:

A8R32-MVP Deluxe BIOS Version 0311

Added "P2P write between Gfx ports" in BIOS setup menu.

Fix FRAPS testing program might report incorrect framerate.

Fix PCI-E is always fixed at 100Mhz

Dette er fikset i forrige versjon (0311,) men det har kommet en nyere (4040) så det er vel like greit å prøve den da de forrige endringene også er gjort der.

Håper det fikser problemet.

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

Edit: Som du sikkert vet er ikke alle prosessorer like overklokkingsvennlige, og det kan hende du har en som ikke klarer noe høyere enn 2,6~2,7GHz (som allerede er relativt høyt.) Hvilken kjøling kjører du med, og hvilken temperatur rapporterer BIOS? Om biosoppdateringen ikke lar deg klokke høyere kan det jo hende at prosessoren har nådd grensen. At en bug i BIOS som gjør at PCI-E frekvensen overklokkes i takt med FSB burde kunne forklare at frysingen skjer i forbindelse med kjøring av spill/3D tester da skjermkortet kjører i et PCI-E spor.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...