Gå til innhold

Toll på RMA fra utlandet?

Anbefalte innlegg

For en tid siden sendte jeg en harddisk til Maxtor i Tyskland for garanti rep.

Etter 1 mnd så kom den tilbake med UPS.

Saken er det at nå har jeg fått faktura fra UPS på moms på disken.

Man skal vel ikke behøve å betale moms på noe man har hatt til rep?

Maxtor skrev også "VAT FREE" på pakken.

Har ikke fått tak i rett person hos UPS ennå derfor spør jeg her også.

Mvh

Vidde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ai, har aldri fått det problemet ved RMA til utlandet, men har kun blitt sendt som standard luftpost...

Tatt en telefon til UPS der du forklarer saken og spurt hvordan du evt kan gå fram?

Lenke til kommentar

SOm transportør, med ansvar for en del RMA for bedrifter, så er det ikke så veldig vanskelig, der utstedes det bare vanlige eksporter, mens man da toller varene inn på vanlig måte.

For PRIVATPERSONER derimot, så burde man overlate det til firmaet man kjøpte hos, så man ikke havner oppe i det med midlertidige eksportfortollinger og avksrivninger og annet moro.

Kort fortalt, overlat ansvaret til der du kjøpte det, så lenge det er i Norge.

Lenke til kommentar
§ 4. Det skal ikke beregnes merverdiavgift av varer som innføres tollfritt i henhold til tolltariffens innledende bestemmelser [...] og § 17 nr. 1 c for så vidt angår varer som er reparert gratis i utlandet.
Se: http://193.156.24.25/for/sf/fd/fd-19751212-0002.html

§ 17. (varer som gjeninnføres etter reparasjon eller bearbeiding)

1. Ved gjeninnførsel av norske eller tidligere fortollede varer som er reparert i utlandet, kan tollen nedsettes etter følgende regler:

[...]

c) For varer som er reparert gratis på grunn av garantiforpliktelse, fabrikasjonsfeil e.l., kreves det ikke opp toll.

Se: http://www.lovdata.no/for/sf/sv/xd-19851206-2107.html
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet med en UPS pakke fra USA som var en RMA vare, en rimelig diger forstærker til bil, det kosta meg 150$ bare i frakt, så kom moms på 20 noe prosent, i tilleg, men ikke av frakta, men av det varen var verdt....

Så de skulle ha 4000 kr i toll for en RMA vare...

Jeg skrev en e-post til UPS der jeg la ved kopier av rma skjemaene, merkingen på pakken, og e-poster sendt tidligere til selger\verksted..

Ups brukte en måned på å finne ut at jeg ikke skulle betale de noe som helst... :p

Lenke til kommentar

Jeg sendte en gang et Hasselblad-kamera (pluss to linser, et magasin etc) med en kompis som skulle til Sverige. Det skulle på garanti-rep, og var enklest å sende over slik, men da de sendte det med posten tilbake til meg, ble det stoppet i tollen. MVA på et slikt kamera blir en hel del tusen, så jeg måtte diskutere en del med tollerne, men de godtok til slutt at jeg skulle slippe å betale. Under tvil sa de, men de ga seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...