Gå til innhold

ID3 -tagging; Et lite spørsmål

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

(Driver fortsatt med noe "tagging" her..)

Men, nå har jeg også bestemt meg for å skrive inn hvem som har komponert de forskjellige sangene jeg har, altså; Music og Lyrics..

Taggen i seg selv heter jo "composer" ..

Per nå så bruker jeg en plug-in til WinAmp som heter Toaster som jeg er utrolig godt fornøyd med; Den viser 4 linjer med egendefinert "tagging" samt bilde av coveret (som jeg har scannet inn og lagt ved i fila). Virkelig stilig! Popper opp en liten rute for hver sang når den starter å spilles!

Uansett;

Nå passer det egentlig "godt", eller (med Toaster) så har det ikke så mye å si om jeg skriver i "composer" -taggen f.eks; "Music: Mikkola, Entwine - Lyrics: Tauriainen, Kippo". Dette er hos Entwine. Hos AC/DC derimot, så står det ikke spesifisert, da står det jo som regel bare "Angus Young, Malcolm Young, Bon Scott" ..

Mitt spørsmål;

Synes dere det er best med ETT format, som da (mest sansynlig) vil bli "AC/DC" -style, og ikke definere hvem som har stått for music/lyrics når det står, eller ikke står oppgitt?! Da har man EN standar for alt!? Eller synes dere man burde definere når mulig?

Et spørsmål til;

Per nå, så bruker jeg bare Total Commander for å bla igjennom godt strukturerte katologer, og winamp som docked toolbar på toppen, samt den Toaster-plugin'en! Men, når ID-tagginga mi virkelig sparker inn, og jeg er ferdig med alt jeg har tenkt på, så lurer jeg på om jeg kanskje skulle ha sett etter et av disse programmene som sorterer og viser veldig mye av disse tag'ene (dere skjønner kanskje hvilke jeg mener?! Selv har jeg ikke navnet på noen enda.). Og, hvis jeg skulle gå for non-AC/DC -stilen, og faktisk skrive i "composer"-tagen ordene "music" og "lyrics", så lurer jeg litt på om de blir "dobbelt opp".. Altså; at i disse programmene som viser og sorterer etter ID3-tagging, så vil det kanskje stå; "[Music by] Music; Mikkola, Entwine" .. Da vil "music" f.eks, komme "dobbelt opp" igjen, og det blir ikke noe pent! :( ..og da blir arbeidet mitt veldig forgjeves, hvis jeg må gjøre ALT på nytt igjen!

Så, vet dere hvordan slike programmer viser informasjonen sin? Hva ville dere ha gjort? Kanskje dere som bruker et slikt program kunne ha hjulpet meg med et screenshot? :)

(Jeg ønsker ikke å legge inn flere av disse programmene bare for å sjekke ut nå. Ikke når jeg ikke skal bruke dem på en liten stund enda, og jeg ikke har funnet ut hvem jeg ønsker å satse på heller.)

Tusen takk hvis dere orker å hjelpe!! :)

(Og, hvis dere har en aldri så liten idé om hvor jeg kan sjangerplassere Tom Waits, så hadde det vært KJEMPESUPERT, for jeg har ikke klart å bli enig med meg selv enda.. :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...