Gå til innhold

Mist Silent Twin problem

MrGod

Anbefalte innlegg

Hei!

Har Mist Silent Twin på mitt MSI KT3 Ultra2-R hovedkort. Det står på msi sin hjemmeside om at den siste bios-oppdateringen skal fixe problemet med at hovedkortet ikke klarer å detektere at den går rundt!

Det som er litt merkelig at jeg har en kabinettvifte som går på 2700 o/min. Paradoksalt nok går Silent Twin på 2850 o/min!! Hvordan er det mulig at ikke hovedkortet klarer å dektektere omdreiningene på Silent Twin?

Noen som har en løsning på dette?

jeg HAR søkt i forumet. Står ingenting om det så jeg kunne finne.

Jeg har siste oppdatering på hovedkortet.

Jeg bruker bare den ene kontakten på hovedkortet til viften. Det er ingen forskjell om jeg bruker 2 av de tilkoblingene for vifter på hovedkortet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen ligger i de doble papst viftene. De sender ut et dårlig signal som enkelte MSI og Abit KT-7 kort ikke klarer og takle. Symtomene er ofte at maskinen låser seg i bios samt en enkel blå linje nederst på skjermen.

Uten at jeg har prøvd det selv så har jeg hørt at man kan ordne det ved at man skrur av "Halt on CPU fan RPM" eller noe slikt inne i bios.. For å fixe dette må man jo komme inn i biosen, noe som er problemet i begynnelsen. Eneste ordningen er å bruke en annen cpu-vifte, skifte i bios og så bytte til Silent Twin vifta.

Lenke til kommentar

Takk for svar :smile:

Har igrunn ikke noen problemer med viften sådann.. og jeg har deaktivert detekteringen i BIOS. Men den deaktiverer ikke sensoren. Den bare deaktiverer alarmen i BIOS om at viften ikke går rundt (visst ikke jeg har missforstått)

Kan det være dårlig kontakt noen steder?

Tviler på at en slik vifte har slike feil.. men..

Har ikke prøvd å koble cpu-viften til en annen tilkobling, der jeg vet sensoren fungerer på hovedkortet (system fan tilkoblingen).. kan jo teste det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...