Gå til innhold

På tide å bli kvitt femtiøringen?


Vil du bli kvitt 50-øringen?  

348 stemmer

  1. 1. Vil du bli kvitt 50-øringen?

    • Ja
      269
    • Nei
      46
    • Kanskje
      21
    • Blank
      12


Anbefalte innlegg

Jeg mener nå at *alle* mynter bør fjernes, helst også sedler. Kort ftw. Men så er ikke landet modent for dette enda, så da bør vi starte med femtiøren. Tar bare opp plass :(

6233482[/snapback]

Er du spik hakke gærn? Enkelte av oss ønsker faktisk ikke å legge igjen elektroniske spor over alt!

6235328[/snapback]

For ikke å snakke om å måtte betale gebyr for hver gang man drar kortet. I den store sammenhengen blir det en del spenn som forsvinner i gebyr.

6250937[/snapback]

 

 

Ikke hvis du bruker skandiabanken :w00t: og jeg stiller meg forretsen kritisk til at staten skal se hva vi bruker pengene våre til. jeg vil ha et privatliv også !

 

Uansett, 50-øringen for mange har ingen verdi, jeg tror mange ikke tenker i det store løp og kanskje ikke er så "kjipe" som meg. Tar du vare på pengene, altså 50-øringene vil de etterhvert komme opp i større summer. Det er som kiwi (?) reklame, "en 1 kroner..." Og ja, hvis vi hadde fjernet 50-øringen, ville nok prisene mest sannsynlig presset prisene 50 øre oppover, for de ville virkelig tjent på det i det lange løp! Tenk deg hver eneste matvare skulle kosta 50 øre mer, slikt blir det penger av !!

 

Så, jeg stiller meg kritisk til å fjerne 50-øringen. Jeg digger forresten lilla-lapper, det er stas å ha en på lur o_O

 

Så vidt jeg vet er det fortsatt spilleautomater som tar imot de brune myntene, bare til å putte på 2 ganger for å spille en gang :)

 

EDIT: leif

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder tusenlappen så er den veldig praktisk for folk som jobber med penger. Men femhundrelapper så må man jo telle dobbelt så mye. Og det er ganske kjedelig når det er snakk om mye penger.

6232356[/snapback]

 

Som for eksempel narkodealere? ^^

 

I banker og slikt har man uansett apparater til å telle sedler, og andre som jobber mye med penger teller raskt uansett.

6232913[/snapback]

Er ikke bare narkodealer som bruker store summer. Jeg jobber på en halvstor matbutikk, og hvis jeg måtte telle tusenlappene som femhundrelapper i stedet hadde jeg blitt ganske irritert.

 

Jeg har forresten heller aldri sett noen narkodealer med mange tusenlapper ...

6235880[/snapback]

Hvor mange narkodealer har du sett med 500-lapper?

200-lapper?

100-lapper?

50ører?

 

Bort med 1000-lappen og 50øringen.

Lenke til kommentar
Hvor mange narkodealer har du sett med 500-lapper?

200-lapper?

100-lapper?

50ører?

 

Bort med 1000-lappen og 50øringen.

6435854[/snapback]

Hvor mange narkodealere ser man egentlig i det hele tatt?

6441562[/snapback]

 

Ser flere stk, daglig her i Oslo. Men, ikke ofte jeg ser hvor mye penger de har ;)

 

Forøvrig, fjern 50 øringen.

Lenke til kommentar

I likhet med mange andre, liker jeg heller ikke 50-øringen. En løsning på problemet må jo være å lage 50-øre-lappen! Hvis 50 øre ble en egen seddel ville ikke folk bare kastet den rundt, slik de gjør nå. Da ville 50-øringen blitt mer interessant og etterhvert helt sikkert den lappen man krøller sammen og putter i lommen, på lik linje med dagens 50-lapp. Dette ville skåne 50-lappen og 50-lappen ville nå fått den respekten og behandlingen den fortjener. En annen ting er at de vrange av oss som fortsatt ville kastet den på bakken, ikke helt ville lykkes med å dekke bakken med 50-øring-lapper da disse ville bli vesentlig mye mer spennende å plukke opp.

 

 

Ja til 50-øring-lappen! :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Lenke til kommentar
Bruker du ofte 50øringen?

Og da tenker jeg ikke på bæreposene på rimi. (Tror forresten de koster 0,70 eller 1 krone)

 

Føler den ligger og tynger ned lommeboka mi.

 

Tror egentlig vi bare kan kutte den ut.

 

Hva synes dere?

6228097[/snapback]

 

Nei for all del.

 

Som myntsamler vil jeg ha noe og holde på med en sen vinterskveld .

 

Og siden vi så ofte har den må den jo være i bruk ellers hadde den jo ikke dukket opp i vår pengepung.

 

Når vi ikke ser den lengre, 50 øringen altså, da kan vi kutte den ut.

Lenke til kommentar

Litt info ang 1000-lappen:

 

Veldig mange synes dette er en grei seddel, nettop fordi den tar så liten plass. Mange som kjøper og selger diverse varer brukt, ønsker kun kontanter. Nå kan det diskuteres om hvorfor dette er slik (skatt osv.), men overraskede mange vil ikke ha det på noen annen måte. I bankene er 1000-lappen underskuddsvare, mens 500 og 200-lappen er overskuddsvare. Dette kan muligens forklares med hva man får i minibankene, men uansett er det stort overskudd av disse sedlene.

 

Å fjerne 1000-lappen er i teorien en grei sak, men i praksis vil det kun føre til at vi løper rundt med dobbelt så stor bunke med 500-lapper. Det greieste er å bruke bankremisse når man skal kjøpe bil, båt eller hva det nå måtte være som koster litt over ett vanlig kjøp. Men mange føler dette ikke er like godt som hard cash, selv om det er akkurat like sikkert.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Jeg samler alle kronestykker og femtiøringer i et syltetøyglass, en sparegris, ei sparestrømpe eller i ei skål. Når det begynner å bli fullt så tar jeg alle småpengene med til banken og heller dei i mynttelleren og penga havner rett på konto. Ikke store summene vi prater om, men det blir ofte noen hundre kroner.

Lenke til kommentar
Nei til femtiøringen, ja til 50-kronesmynt :)

 

50-lappen er som oftest den som er mest ødelagt. Folk respekterer ikke 50-kronessedler på lik linje med 100 og 200. 500 blir som regel behandlet som gull. Ingen som bare tar en 500-lapp og stapper ned i lomma sammen med mynter. Det blir 50-lappen.

6228641[/snapback]

Jeg stapper alle lapper jeg, bryr meg lite om det kommer en rift eller annet i en tusenlapp, skal jo kvitte meg med akkuratt den lappen uansett.

 

Bruker selv 50 øringer på brus automaten så ubrukelig er den iallefall ikke. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...