Gå til innhold

På tide å bli kvitt femtiøringen?


Vil du bli kvitt 50-øringen?  

348 stemmer

  1. 1. Vil du bli kvitt 50-øringen?

    • Ja
      269
    • Nei
      46
    • Kanskje
      21
    • Blank
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tenk å kjøpe en bil til 100k med femtiøringer  :tease:

tror du selgeren hadde godtatt det? :p

6231171[/snapback]

Det er jo godkjent som et betalingsformat eller hva jeg nå skal kalle det, det er jo penger, så han kan sikkert ikke si nei :p

6231257[/snapback]

 

Faktisk ikke

Norges bank

# Hva menes med tvungent betalingsmiddel?

Landets sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel og kan brukes i alle betalinger som gjøres opp på stedet. Både betaler og betalingsmottaker har rett til å kreve oppgjør i sedler og mynter. Sentralbankloven gir likevel en begrensning : ”Ingen er pliktig til i en betaling å ta i mot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.”

 

Er enig i at vi verken trenger 50øringen eller 1000-lapper egentlig. Den eneste plassen jeg bruker kontanter regelmessig er på bussen (bruker kort alle andre steder, inkl. parkometre).

6235651[/snapback]

 

Vært litt obs på det der. Dersom du gjør det, og maskinen streiker når du skal ha ut bilen igjen, trekkes du et døgn eller noe slikt (ev. må krangle en evighet). Kontanter har to store fordeler - de er ikke überalles sporbare, og du kan ikke miste mer av dem enn det du har mistet/betalt.

 

Når det gjelder tusenlappen så er den veldig praktisk for folk som jobber med penger. Men femhundrelapper så må man jo telle dobbelt så mye. Og det er ganske kjedelig når det er snakk om mye penger.

6232356[/snapback]

 

Som for eksempel narkodealere? ^^

 

I banker og slikt har man uansett apparater til å telle sedler, og andre som jobber mye med penger teller raskt uansett.

6232913[/snapback]

 

Spiller ingen rolle om man teller raskt eller ikke. Det blir en mye større bunke når gamlingene kommer på posten for å ta ut trygden på 10k, eller alle sparepengene sine på 30k. Tusenlapper trengs fordi gamlinger vil ha dem :p

 

50øringene derimot, de er bare bortkastet. Det er de myntene det går minst inn og ut av.

6235666[/snapback]

 

For det er veldig vanskelig å telle til 20 eller 60? Dersom du jobber i bank, har du vel uansett tellemaskin tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Når det gjelder tusenlappen så er den veldig praktisk for folk som jobber med penger. Men femhundrelapper så må man jo telle dobbelt så mye. Og det er ganske kjedelig når det er snakk om mye penger.

6232356[/snapback]

 

Som for eksempel narkodealere? ^^

 

I banker og slikt har man uansett apparater til å telle sedler, og andre som jobber mye med penger teller raskt uansett.

6232913[/snapback]

Er ikke bare narkodealer som bruker store summer. Jeg jobber på en halvstor matbutikk, og hvis jeg måtte telle tusenlappene som femhundrelapper i stedet hadde jeg blitt ganske irritert.

 

Jeg har forresten heller aldri sett noen narkodealer med mange tusenlapper ...

6235880[/snapback]

Jeg håper da virkelig ikke du har sett narkodealeres penger i det hele tatt. Med eller uten tusenlapper.
Lenke til kommentar
Jeg håper da virkelig ikke du har sett narkodealeres penger i det hele tatt. Med eller uten tusenlapper.

6237251[/snapback]

Nå kommer det helt ann på hva man kaller narkodealere da. Finne mange relativt normale folk som selger litt på si. Og tviler på at svømmer i tusenlapper.

 

Ser uansett ikke argumentasjonen med å fjerne tusenlappen. Dette skal føre til mer arbeid for narkodelare og andre kriminelle, men det virker på flere her at det ikke vil føre til mer arbeid for ærlige mennesker. Skjønner ikke helt logikken. Å fjærne tusenlappen vil bare føre til mer arbeid for ALLE.

 

For å stoppe off topic så er det samme for meg om femtiøringen blir fjernet eller ikke. Men det begynner vel å bli litt på tide ja. En femtikroners mynt kunne også fungert ja. Lapper fører generelt til mer arbeid med utskiftning osv.

Lenke til kommentar
Er ikke bare narkodealer som bruker store summer. Jeg jobber på en halvstor matbutikk, og hvis jeg måtte telle tusenlappene som femhundrelapper i stedet hadde jeg blitt ganske irritert.

 

Jeg har forresten heller aldri sett noen narkodealer med mange tusenlapper ...

6235880[/snapback]

 

Er det stor omsetning i kassene så skal de tømmes etterhvert og kontantene lagres sikkert for å unngå stor kassebeholdning. Med tanke på ran o.l. Skulle tro alle butikker hadde dette systemet.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Når dere sier at folk kommer til å klage over 1kroningen neste gang, så har ting begynt å koste 5,10,15 osv.

 

Poenget med å fjerne 50øringen er at det finnes ingenting som koster 50øre, da har den heller ingen verdi. Eneste den lager da er irritasjon når du kjøper noe til 9,50.

 

Når det gjelder 1000-lappen, så er den diskuterbar.

 

Grunnen til at de ønsker å fjerne den, er ikke bare for at kriminelle betaler ofte større summer kontant, men ved å fjerne et "hinder" til elektronisk overvåkning.

 

Shrug sier jeg. Hvor ofte bruker jeg 1000lapper? Sjeldent. Kunne klart meg uten.

 

(Betale en cola med 1000lapp? I think not).

 

Eneste er å betale store ting med de (hvor du ikke stoler på en bankoverføring).

 

Du tar ut 1000+ og gir de til en annen person som igjen setter 1000lappen inn på konto.

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at *alle* mynter bør fjernes, helst også sedler. Kort ftw. Men så er ikke landet modent for dette enda, så da bør vi starte med femtiøren. Tar bare opp plass :(

6233482[/snapback]

Er du spik hakke gærn? Enkelte av oss ønsker faktisk ikke å legge igjen elektroniske spor over alt!

6235328[/snapback]

For ikke å snakke om å måtte betale gebyr for hver gang man drar kortet. I den store sammenhengen blir det en del spenn som forsvinner i gebyr.

Lenke til kommentar
(Betale en cola med 1000lapp? I think not).

6250236[/snapback]

 

 

Det er faktisk mange som gjør det. Og ingenting er til mer irritasjon for oss som skal veksle den. Poff sa det, så var alt borte.

6250257[/snapback]

Moren min jobber som kantinebestyrer, og ofte er det folk som kommer og veksler en tusenlapp.

 

"Faans tusenlapp!"

Lenke til kommentar
Er ikke bare narkodealer som bruker store summer. Jeg jobber på en halvstor matbutikk, og hvis jeg måtte telle tusenlappene som femhundrelapper i stedet hadde jeg blitt ganske irritert.

 

Jeg har forresten heller aldri sett noen narkodealer med mange tusenlapper ...

6235880[/snapback]

 

Er det stor omsetning i kassene så skal de tømmes etterhvert og kontantene lagres sikkert for å unngå stor kassebeholdning. Med tanke på ran o.l. Skulle tro alle butikker hadde dette systemet.

6240013[/snapback]

Men pengene skal da uansett telles opp etter stengetid skal de ikke?

 

Jeg er forøverig for å fjerne femtiøren, men er mot 50 kr mynt, liker lapper jeg, tar mye mindre plass.

Lenke til kommentar

Har ikke noe stort problem med 50 øringen. Den forsvinner fort ut igjen, sammen med 1-kroningene, dersom den kommer inn i lommeboka.

Dersom noe skulle fjernes synes jeg det burde bli 500 lappen. Den er i mine øyne helt unyttig iom. at vi har 200 & 1000.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest member-101642

50 øringen burde vore fjerna for lenge sidan.

 

Men det er langt verre andre stadar då. Til dømes i England. Skjønar ikkje poenget med 1 penny...

Lenke til kommentar

Bort med femtiøringen!!

 

Det er tull at det kun er kriminelle som bruker 1000-lapper, er mye kjekkere viss man kjøper noe til 2500 å ha to tusenlapper og en femhundrings enn 5 femhundrelapper.

Og besides, vet ikke om noen "dealere" som ikke kan ta i mot 50 femhundrelapper istedenfor 25 tuseninger :roll:

 

Som sagt tidligere i tråden bruker banker osv pengetellere, hva får dere til å tro at folk som omsetter narkotika for mange hundre tusen ikke har slike? :ermm:

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Hvorfor søren skal vi ha en femtiøre??

Hvor stor forskjell innen Norges økonomi ville bli så hardt rammet av å miste femtiøre. Femtiører er kun iriterende, hvis de hadde gjort så stort på økonomien så kunne de gjort det en krone dyrere, og bli kvitt det jækla kommaet! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...