Gå til innhold

Diverse spørsmål for nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker å lære hvordan jeg kan lage egne nettsider og regner med at dette er stedet for spørsmål angående det. Først: Hva slags programmering må jeg kunne for å lage min egen nettside?

Noen sa til meg at når jeg får en nettside fra f.eks. domeneshop.no . Så låner jeg bare en server. Er dette riktig? Og i så fall: Er det mulig å lage min egen server? Hvordan?

Jeg håper noen ønsker å hjelpe meg. Takk for alle svar :)

Endret av chipmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro folkene bak diskusjon.no har mye praktisk erfaring å komme med her.

Skal du programmere en hjemmeside i dag, vil jeg anbefale en server som kjører PHP, SQL, og kanskje ASP 2.0.

Hvordan fysisk det funker med serveren er jeg litt nygjerrig på selv nå. :hmm:

Anyone?

Edit:

Jeg har en gammel data stående, og bruker den forsåvidt som hjemmeside server.

Òg jeg bruker cjb.net til å linke til den.

Hovedsaklig brukes den bare som testingserver, når jeg lærer meg nye ting.

Vanlig linje i privat hjem har jo ikke akkurat noe brukbar upload linje.

Endret av chills
Lenke til kommentar
høø? :hmm:  mener du at jeg ikke kan lage egen server? Jeg skjønte bare ikke helt den edit-en din..

6227187[/snapback]

Jeg mente at min server står hjemme, skal du ha sånn rask linje på den må vel den stå oss en nettleverandør. :dontgetit::hmm:

Du kan lage din egen server selvfølgelig kan du det, skal den stå hjemme?

Lenke til kommentar

Har selv 3 servere hjemme kjørende nå, så det skal jo ikke være noe problem å kjøre server hjemme. Jeg har 3000/360 kbps fra Tele2 og jeg sitter her og surfer på blokkerte sider (som skolen selvfølgelig har utestengt da...) via den serveren, det funker helt fint her, dessuten driver jeg mye med phpmyadmin (som er krevende) og jeg kan ikke klage.

Men som det er sagt tidligere, du bør nok ikke ha hjemmeserver hvis du ikke har greit upload når du får en del besøkende. Ikke bare blir det tregt for folk som er inne på siden din, men det blir tregere for deg også, siden din linje brukes.

Når det gjelder programmeringsspråk, bør du absolutt vente med det.

Start med å lære deg HTML, så CSS, deretter begynn med noe simpelt som PHP før du eventuelt utvikler deg. Å begynne med HTML, CSS og PHP samtidig er ikke anbefalt.

Lenke til kommentar

du trenger neppe server hjemme, bruk heller en gratis en. f.eks start.no og home.no

så lager du en enkel side med html-koder (htmldog.com, http://www.w3schools.com/) og laster de opp til serveren via ftp.

ønsker du bare å lære deg helt basics, trenger du ikke laste de opp en gang. Du kan bare dobbeltklikke på index.html så vil den åpnes i nettleseren din.

Etterhvert kan du titte på php eller andre server-språk. Disse krever at sidene lastes opp på server før de fungerer...

edit: titt gjerne på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=176376

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle komme med noen tips hvis du vil kjøre egen server og drive med litt webutvikling. Egen server er tross alt noe du lærer veldig mye nyttig av, og du har full kontroll med ting og tang som skal installeres osv. I grunn er det også særdeles enkelt å sette opp sin egen server med domene og hele pakka.

1. Skaff et domene.

- Jeg bruker selv www.godaddy.com. De er billige, og har et OK system for å holde orden på flere domener. De gjør det også lett å endre på DNS-entries, noe du må senere.

- Du kjøper ganske enkelt et ledig domene her, være det .net/.com/.org eller hva enn du måtte ønske. Vil du ha .no må du ha et foretak i www.brreg.no, det er gratis å registrere et enkeltmannsforetak, men har du ikke behov for .no kan du droppe det.

2. Skaff en server.

- Dette kan være en gammel maskin du har stående, det er utrolig hvor crappy hardware du kan kjøre og fortsatt få en helt OK privat server.

- Jeg kjører selv debian sarge, og å installere dette er kjapt og helt smertefritt. Får du til å installere windows xp får du til debian. Bare husk å ta med filserver/webserver/ftp/database når du velger pakker. Du får debian gratis på www.debian.org . For guider til installasjon og slikt er det bare å stikke på google en tur, men i grunn er det lite behov for det, alt er selvforklarende hvis du bare leser det som kommer opp under installasjonen.

3. Skaff en DNS service provider.

- Jeg bruker www.zoneedit.com , de lar deg kjøre 5 gratis soner, dvs 5 domener. De tilbyr også støtte for dynamisk DNS, noe du trenger hvis du ikke har fast IP. Lag en konto her, og legg til domenet ditt. Dette er også nokså selvforklarende.

- Når du kommer inn går du på Add Zones, her skriver du inn domenenavnet ditt foobar.com.

- Trykk så Start Editing Zone.

- Trykk på IP-addresses, skriv inn * i det første feltet (e.g *.foobar.com) og din egen IP i det andre.

- Velg Yes.

- Du skal ha fått oppgitt to DNS-servere, de står under Nameservers på domenet. Dette er i form av som nsX.zoneedit.com.

- Gå inn på GoDaddy.com.

- Velg Domains | My Domain Names.

- Trykk på domenet ditt, e.g foobar.com.

- Nederst til høyre skal du nå se 'Nameservers Summary'

- Trykk på 'Click here to see details or to modify.'

- Velg Custom Name Servers, og skriv inn de to serverne du fikk oppgitt fra zoneedit.com her i hvert sitt felt.

- Velg Save Changes.

4. Åpne porter.

- Har du en router, det har du hvis du har ADSL :) må du åpne porter i denne. Akkurat hvordan dette gjøres kommer an på routeren, men guider finnes overalt, og hvis ikke er det bare å spørre her på forumet og du får garantert svar.

- Du må forwarde porten 80 til den interne addressen på serveren din. Si at jeg har et internt nettverk 192.168.0.X og serveren min er på 192.168.0.5. Da må jeg forwarde alle forespørsler utenfra på port 80 til 192.168.0.5. Det er stort sett en enkel endring når du først er inne på routeren.

Nå vil du, i løpet av kort tid, kunne skrive inn domenet ditt. e.g foobar.com, og du vil bli sendt til serveren din. Har du installert Debian som beskrevet over vil du finne en standard apache side.

Logg inn på serveren din, enten via ssh (f.eks putty funker bra til dette) eller lokalt, og konfigurer samba og apache. Hvordan dette gjøres kunne jeg sikkert skrive her, men det er en haug veldig gode guides rundtom, så hvis dere ikke absolutt vil dropper jeg det. Stort sett trenger du bare endre noen linjer i filene /etc/apache2/apache2.conf og /etc/samba/smb.conf for å få både fildeling og webserver til å funke helt fint.

Husk at du bør dele webrooten din, stort sett /var/www, via samba. Du kan da logge inn på serveren gjennom windows, opprette mapper og styre på som du vil her, og resultatene vil vises direkte på domenet ditt.

Har du ikke fast IP legger du ganske enkelt inn noe slikt i crontabben på linuxmaskinen din:

0 * * * * wget -O - --http-user=BRUKER --http-passwd=PASS 'http://dynamic.zoneedit.com/auth/dynamic.html?host=*.foobar.com'

Dette vil oppdatere DNSene dine med IPen du har akkurat nå hver time, så uansett hvor mye IPen din skifter vil folk kunne skrive inn domenet ditt og nå serveren din. Crontab kan du endre ved å skrive crontab -e.

Og alt dette koster deg ca 9$ i året, nettlinja betaler du jo for uansett. Gratistjenester rawks :)

[edit] la til crontab stuff [/edit]

Endret av araziel
Lenke til kommentar

Det enkleste og beste er etter min mening å leie en hel pakke fra et firma. Bruker selv web10.nu, som er billig som kjøss (har samtidig relativt dårlig service og littegrann nedetid, men fungerer absolutt). Tar ett par dager fra du registrerer til, til du har en ferdig serverplass med domene oppe. Du trenger ikke å bekymre deg for noen tekniske detaljer selv, og slipper å ha en server stående. Koster ikke mye mer i året heller. :)

Slike løsninger er imo både enklere, billigere og sikrere enn å sette opp sin egen server.

Det er selvsagt ikke noe problem å sette opp sin egen server i tillegg. Du kan også få et subdomene (blabla.domene.no) linket til denne.

- Mikael

Lenke til kommentar

hvis vi først skal snakke om domenenavn/webhotell vil jeg føye til b-one. 1,- kr mer i mnd en web10, men opprettelsen er dertil billigere (30 til 50 kr billigere). servicen kjenner jeg ikke til, siden jeg aldri har hatt bruk for den.. men sida dems er iallefall enkel og funskjonabel :)

men til helt enkel webtesting/opplæring i html kan man like gjerne bruke gratis alternativer som home.no og start.no (og mange fler, bruk google). Liten vits i å kjøpe eget domene og serverplass før man har noe å legge fram, og synes hjemmesidesnekring er gøy. Det er iallefall min mening...

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

jeg aner ikke hva du kan fra før, men her er en helt basic side:

åpne notepad/wordpad eller annen ren-tekst-editor (ikke word),

skriv inn

<html>
<head>
 <title>Min første side</title>
</head>
<body>

her er noe tekst <br> mer tekst på ny linje
 <p>nytt avsnitt her </p>
 <p> ...og her....</p>

<a href="http://google.no/">En link</a>!
</body>
</html>

og bruk htmldog/w3schools.com/google/dette forum for mer info/hjelp

lagre dokumentet som f.eks index.html, og se hvordan det ser ut i nettleseren din :)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

tipper det er "skjul filetternavn"-egenskapen i windows som skaper problemer. åpne en vilkårlig mappe, velg verktøy ->mappealternativer -> vis -> skjul_filetternavn_for_kjente_filer. Denne skal vært merket bort/av!

da kan man endre filetternavnet på alle filer i explorer :)

---

om du har lagd ei fil i notepad skal man kunne velge "lagre som", og så "alle filtyper". Da kan man skrive inn "index.html" som filnavn

Lenke til kommentar

Jeg klarte det. Når jeg åpner filen i nettleseren min kommer det opp teksten som egentlig skulle stå der + masse andre unødvendige ting:

{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1044{\fonttbl{\f0\froman\fcharset0 Times New Roman;}{\f1\fswiss\fcharset0 Arial;}} {\*\generator Msftedit 5.41.15.1507;}\viewkind4\uc1\pard\sb100\sa100\v\f0\fs16\'d8\v0\fs24 \line \line \line \line \line\line her er noe tekst 
mer tekst p\'e5 ny linje\line 
nytt avsnitt her 

\line 
...og her....

\line\line En link!\line\f1\fs20\par } 

Endret av chipmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...