Gå til innhold

Brukervennlig videokamera til superamatør

Anbefalte innlegg

Gubben ønsker seg videokamera, og har gjort det lenge. Han er ikke verdens mest teknisk innstilte person, så han trenger noe som er lett å lære å bruke.

Jeg kan ingenting om videokameraer, og står her i fare for å bli grundig lurt av enhver selger...

Kameraet skal altså være lett å lære å bruke, lett å bruke, ikke så stort, og koste maksimalt 5000,- (helst ikke sååå mye...) inkludert det som trengs av tilleggsutstyr. Hva som trengs av tilleggsutstyr vet jeg heller ingenting om, så jeg trenger litt hjelp med det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kameraet skal altså være lett å lære å bruke, lett å bruke, ikke så stort, og koste maksimalt 5000,- (helst ikke sååå mye...) inkludert det som trengs av tilleggsutstyr. Hva som trengs av tilleggsutstyr vet jeg heller ingenting om, så jeg trenger litt  hjelp med det også.

De fleste kameraer i 3-4000 kroners-klassen er relativt små. Jeg har selv falt for Panasonic NV-GS37, som koster rundt 3500 kr, litt avhengig av hvor man kjøper det. Har ikke fått det ennå, men det var det jeg valgte å kjøpe.

Av tilleggsutstyr, er det i all hovedsak opptaksmedier og kameraveske som er et must. Opptaksmedier er jo forbruksvare, men du må jo ha det med en gang for å lære å bruke kameraet også. Kjøp en 5-pk eller 10-pk med mini-DV-tape eller DVD-plater med en gang, så har du en stund. I tillegg kan det være kjekt å ha et stativ, men mange klarer seg uten dette. Skal du filme barn eller barnebarn, nytter det sjelden å bruke stativ, da de gjerne ikke er på samme sted hele tiden likevel. Det kan være kjekt å ha dersom du skal filme en vielse el.l., men da kan du jo også kjøpe det når du får bruk for det. De billigste stativene koster ca 150 kr, men som med alt, det lønner seg ikke å gå for det billigste.

Kameravesken bør være stor nok til at den har plass til kameraet, alle kablene som følger med, samt ekstra opptaksmedier. I tillegg bør den være liten nok til at man orker å dra den med seg, samt at tingene man putter oppi ikke flyr rundt.

Det er to formater som er aktuelle i denne prisklassen: mini-DV og DVD. Hver har de sine fordeler og ulemper. Mini-DV er digitale videobånd, som må lastes inn på PC og brennes ut på DVD hvis du skal vise frem filmen uten å bruke kameraet, men kan lett redigeres (i hovedsak betyr det vanligvis klipping, samt i noen tilfeller å legge på musikk og/eller tekst til bildet). Du må dessuten spole for å forflytte deg på filmen, som tar litt tid. DVD kan brukes med en gang, men egner seg ikke så godt dersom man har lyst til å redigere filmen. Det er mulig, men det er vanskeligere å få et godt resultat. Klippene lagres slik at man lett kan hoppe fra klipp til klipp, samt spole i hvert klipp.

Det lønner seg også bruke noen timer til å lære seg kameraet, uten at man filmer noe som er viktig. Da blir resultatene fort mye bedre, og man får et bedre resultat ved de "viktige" stundene som skal foreviges.

DVD-kameraer har jeg liten oversikt over, så jeg vil ikke begi meg ut på noen anbefaling. Jeg personlig valgte Panasonic NV-GS37 (Mini-DV), som vel også er en av kandidatene du bør vurdere. Sony DCR-HC24E er et annet som bør vurderes. Disse koster begge rett over 3000 kr.

Hvis du går 1000 kr opp i pris, kan du få f.eks Panasonic NV-GS180. Dette har tre billedsensorer i stedet for én (som de andre nevnte kameraene har), som først og fremst bidrar til bedre farger utendørs. I tillegg har det blitz-sko, som man også kan feste ekstern mikrofon på eller videolys.

Det har mindre zoom enn de billige kameraene, men det er noe du ikke skal henge deg for mye opp i. Kvaliteten på optikken er typisk bedre på de dyrere kameraene, fordi de ikke har prioritert stor zoom. De billige kameraene har ofte stor zoom som salgstriks, samtidig som de dyrere kameraene gjerne nøyer seg med 10-12x zoom.

Dersom budsjettet tillater det, er antakelig sistnevnte det beste alternativet i prisklassen under 5000 kr. Kameraveske kommer på 3-500 kr i tillegg.

Håper jeg har gjort ting litt klarere for deg. Uansett hva du velger - lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...