Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

2 skjermer på ATI Radeon 9800 XT

Anbefalte innlegg

Kjører Windows XP Pro på en Medion pc (http://www.hardware.no/artikkel/9323). Har brukt en 21" CRT med oppløsning på 1600 x 1200 og 85 Hertz. Nå har jeg fått tak i meg en gammel 15" LCD skjerm med oppløsning 1024 x 768 og 75 Hertz(Compaq TFT5010i) med DVI som jeg ønsker å bruke som en tilleggsskjerm. Når jeg kobler LCD'en til DVI-utgangen på skjermkortet (med ren DVI kabel) og booter maskinen er utsende på oppstartteksten (kjører dualboot) annerledes på CRT'en og XP oppstartslogoen ikke sentrert på skjermen, men flyttet mot høyre. Jeg går inn i kontrollpanelet, utvider skrivebordet med LCD-skjermen og sier ja til å aktivisere LCD skjermen (med riktig oppløsning), men LCD-skjermen våkner aldri til liv. Den sier "Check video cable" og det er det.

Det er selvfølgelig en mulighet for at enten LCD-skjermen eller DVI-kabelen (helt ny) ikke fungerer, men om vi forutsetter at disse fungerer, hva kan da være feil? Hva bør jeg sjekke?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du lagt inn driveren for skjermkortet? Altså Catalyst, ikke Windows driveren

6226540[/snapback]

Ja.

Er det noen switcher på kortet for å enable DVI-utgangen?

Kan det være noe i BIOS oppsettet på maskinen?

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har så veldig mye peiling på dette, men jeg har nemlig samme kortet selv og kan fint kjøre 2 desktoper - altså da med DVI og TV-Out da, men det skal vel være det samme greiene. For når du har koblet til 2 skjermer, skal det i egenskaper stå 1 og 2, for hver av skjermene. På den andre skjermen skal det da gå ann å høyeklikke og sette på aktiver.

DVI funker vel nesten som en USB tror jeg, så det skal ikke være noe switcher på det. Du har kanskje merka en slags lyd hver gang du setter inn eller plugger ut en USB-device. Slik lyd kommer det også når man setter inn DVI kabel, eller tar ut.

Men siden du nevner det, "check video cable". Høres merkelig ut, men det kan være skjermens svar på "Out of rage", noe som også betyr at du enten kjører for høy oppløsning og/eller for høy Hz.

Har du prøvd å sette begge skjermene på f.eks 800x600, 60hz? Og så aktivere, og se om det virker. En annen ting: Har du prøvd å kjøre LCD skjermen din med DVI som eneste skjerm? Se om det virker.. Hvis ikke, er enten LCD skjermen din, DVI-kabelen eller utgangen på skjermkortet defekt ville jeg tro!

Håper dette svaret vil være til noe hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...