Gå til innhold

Oppløsning på LG 19" CRT 995FT+ TCO-99 Flatron

Lef

Anbefalte innlegg

Jeg har en slik skjerm og opprinnelig takler ikke denne skjermen mer enn 85 hz i 1280x1024 eller 75hz i 1600x1200.

Ved hjelp av Rivatuner (eller var det powerstrip) får jeg den til å kjøre f.eks 85 hz i 1600x1200 eller 100 hz i 1280x1024.

Spørsmålet mitt er om dette er reelt, synes egentlig det er merkelig at det går an å "tvinge" en skjerm til å kjøre med høyere oppfriskningshastighet enn det den er laget for. Eller er det slik at det går an, men at skjermen "slites" fortere av den grunn ??

Noen som vet ?

Lef

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å er jeg kanskje på tynn is her, men:

Det er ikke noe problem å "tvinge" en skjerm til å kjøre høyere frekvens enn den er designet for, men dersom det er snakk om mange Hz, tror jeg det kan føre til en tidlig død. (En gammel 15" jeg hadde tok i hvertfall kvelden etter noen måneder på høy oppløsning og oppdateringsfrekvens). Selv har jeg en LG915FT+, og denne skjermen skulle kunne kjøres på 100Hz i 1280x1024 stod det på sidene til komplett når jeg kjøpte den. Etter annskaffelse så jeg at .inf fila som fulgte med satte maks 100Hz på 1280x960, og tillot ikke 100Hz på 1280x1024. Jeg sendte mail til komplett, og de sa at jeg godt kunne tvinge den til denne oppløsning og Hz, men ikke høyere.

Ut fra dette tolker jeg at skjermprodusentene legger inn et lite slingringsmonn, og at en gjerne kan kjøre littegrann høyere enn annbefalt, men ikke overdriv dersom du ønsker ett langt og lykkelig liv for skjermen.

Som sakt er det mulig jeg er ute og kjører her, men det er sikkert noen som kan bekrefte / avbekrefte dette :smile:

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding.

Pr. i dag kjører jeg oftest i 1280x1024 med oppfriskning på 100 hz, så det burde vel gå bra da.

Ellers er det snakk om 1600x1200 i 85 hz en sjelden gang. Nå har jo skjermene etterhvert blitt så billige også, at det ikke spiller noen rolle om den holder i 7 eller 4 år :smile:

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg kan verifisere dette. Såvidt jeg vet er 915FT+ beregnet for litt høyere oppløsning enn 995FT+ (den er f.eks beregnet for 1600x1200 @ 85Hz)

Dermed er det en større "overskridelse" av spesifikasjonene du gjør, enn det komplett annbefalte meg.

Men dersom skjermen din har klart bilde på oppløsningen du benytter, og du ikke ser mørkt på å måtte kjøpe ny skjerm om en stund, så la det stå til :smile:

PS: Selv ser jeg ikke forskjell på 85Hz og 100Hz, dermed synes jeg det er greit å være på den sikre siden når jeg en sjelden gang kjører med høyere oppløsning.

Dersom du benytter powerstrip har du kanskje også muligheten til å kjøre f.eks 90Hz eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Neida, skal ikke påstå at jeg ser forskjell på 85 og 100 hz jeg heller:-) Og jeg tror nok det er mulig å justere oppfriskningen +/-1 hz med powerstrip.

Uansett ikke noe kjempeviktig, men greit å vite. Tror jeg kommer til å sette ned noen hakk fra mine 100 hz jeg kjører pr i dag :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...