Gå til innhold

Kontinuerlig filming i 3 dager?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst til å dokumentere riggingen av et skoleteater, og har derfor tenkt å plassere et kamera på et stativ i et hjørne, og filme hele riggingen fra start til slutt, for deretter å kjøre det i fast-motion på det endelige resultatet. En typisk effekt brukt på mye:P Men hvordan kan det gjøres mest enkelt og billig? Det er klart at det blir mange timer filming ut av dette...

Tips til hvordan det er best å utføre dette? Eventuelt om det finnes gode løsninger?

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På ein del videokamera er det ein timelapsefunksjon, som gjer at kamera filmer t.d. eit halvt sekund kvart halve minutt, eller lengre opptakstider og lengre intervall. Det er ein måte å gjere det på. Skal du filme tre døgn i strekk vil kanskje det fylle opp meir enn ein tape, men om du pauser om nettene, eller skifter tape kvar dag skulle det ikkje vere noko problem.

Lenke til kommentar

Slik jeg har skjønt det oppnår man effekten du søker ved å ta bilder ved jevne mellomrom, ikke ved å filme konstant for deretter å kjøre dette i fortfilm.

De bruker samme teknikken for å "filme" blomster som vokser, samt sola og skyer som beveger seg over himmelen i løpet av dagen.

Bed å ta bilder ved jevne mellomrom blir det mye færre timer med film enn ved å filme konstant.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Her bør du kanskje frem med kalkulatoren. Hvis du ønker "fortfilmen" å vare i X minutter, tar du og regner ut hvor mange bilder du trenger for å få la oss si 30 bilder/sek (fps). Eksempel, ett minutt gir 1800 bilder med 30 fps, det vil si at på den tiden det er aktivitet med riggingen, trenger du å fordele 1800 stillbilder for å få ett minutt film. Hvis riggingen tar f.eks 50 timer for holde oss til runde tall, trenger du ett bilde hvert 100 sekund. Tar du flere bilder vil de likevel ikke bli vist med en bildehastighet på 30fps.

Skal innrømme at jeg aldri har lest eller gjort noe som dette, var bare en løsning som falt meg inn. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...