Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Isdn boks -> adsl.

Anbefalte innlegg

Hei. Kabelen som går inn i isdnboksen vår er ikke en vanlig kabel. Den er liksom splittet opp.Ikke bare klikket oppi. Så da blir det et problem med og bestille gjør-selv-pakke.

Kan noen si hva jeg skal gjøre og hvor jeg får kjøpt det jeg trenger for og evt. montere på et sånt slutt stykke.Jeg er helt fersk så jeg vet ikke så mye så forklar godt.Og kan en tp ligge ut om vinteren??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du skal gjøre? Montere splitter?

Det bør ikke ha så mye åg jøre om kabelen er splittet opp og kobla rett inn i isdn-boksen, eller om den er kobla til ved hjelp av en plugg. Den andre enden er det abre å koble rett i splitteren eller hva du ønsker å koble den til..

Uansett, har du mulighet for å koble til "line" i isdn-boksen ved hjelp av plugg? (jeg har iallfall det), hvis ja, er det bare å skaffe deg en liten kabel med plugg i begge ender og bruke den istedet.

Lenke til kommentar

Hvis du har et lignende opplegg som jeg hadde, der kabelen inn i ISDN-boksen IKKE kommer fra en vanlig telefonkontakt, men er koblet rett inn i ISDN-boksen utenfra, så trenger du:

Alternativ 1 (med vegguttak):

1. Signalkabel (23-579) kr. 19,90/stk

2. Pressverktøy (23-832) 129,-/stk

3. RJ45-vegguttak (23-827) kr. 89,90/stk

Dette er priser fra Biltema. Jeg hadde kabel, RJ45-kontakter og tang fra før, så hvis du har noe av dette liggende, bruk det. Siden jeg ikke hadde noe telefonuttak (punkt 2 og 3) fra før, så valgte jeg å installere dette for senere fleksibilitet. Dette gjorde det også lettere å montere splitter med hensyn til plassering.

1. Løsne ledningen fra ISDN-boksen. Det er to små fjærbelastede punkter du trykker på når du har fjernet det lille dekselet, og da kommer ledningen lett ut. Klipp av metallet som av avisolert på ledningene. Pass på, du kan få et lett støt hvis du ikke er forsiktig, fordi det er litt spenning i ledningen. Ingenting farlig, men kan være ubehagelig. Pass også på at du holder rede på disse to ledningene.

2. Monter vegguttak fra punkt 3 et sted ved ISDN-boksen der ledningen som nå går inn i ISDN-boksen lett rekker inn i vegguttaket.

3. Trykk fast de to ledningene med pressverktøy i punktene som er merket 4 og 5 i anvisningen til vegguttaket. Viktig, bruk siden som er merket CAT.5 i anvisningen. Har du et voltmeter, så kan du måle at det er spenning mellom de to midterste kontaktene i vegguttaket for kontroll.

4. Lag signalkabel mellom denne vegguttak og ISDN-boks. Hvis du kjøper kabelen fra punkt 1 over, så klipper du av den ene kontakten og avisolerer de to midterste ledningene slik ledningen som opprinnelig gikk inn i ISDN-boksen var. De to ledningene du skal bruke er den blå (muligens med hvit stripe) og den hvite med blå stripe. Denne monterer du inn i ISDN-boksen der den orginale ledningen var. For testing, sett RJ45 pluggen i vegguttaket og hør om du har summetone. Hvis ja, så er det bare å følge anvisningen som kommer med Gjør-det-selv pakken. Ellers feilsøk.

Alternativ 2 (utten vegguttak):

Ulempen med denne, er at ledningen som går inn på ISDN-boksen ofte er festet til veggen, og gir lite fleksibilitet med hensyn til plassering av splitter. Også en vesentilig ulempe, er at hvis du ønsker å ta bort ADSL-utstyret, så må du til med å fjerne kontakter osv. Ved bruk av alternativ 1, så er det bare å flytte en kontakt, så er du tilbake til en ren ISDN-løsning. Kostnaden er omtrent den samme for de to alternativene, hvis du må kjøpe alt.

1. Signalkabel (23-579) kr. 19,90/stk

2. RJ45 kontakter (23-608) kr. 34,90/20 stk

3. Tang for RJ45 kontakter (23-609) kr. 198,-/stk

1. Løsne ledningen fra ISDN-boksen. Det er to små fjærbelastede punkter du trykker på når du har fjernet det lille dekselet, og da kommer ledningen lett ut. Klipp av ledningene i passe lengde til å passe inn i RJ45 kontakten. Det er kun de to ledningene som gikk inn i ISDN-boksen som er viktig. Resten kan du klippe bort. Pass på, du kan få et lett støt hvis du ikke er forsiktig, fordi det er litt spenning i ledningen. Ingenting farlig, men kan være ubehagelig.

2. Fest en RJ45 kontakt på ledningen, der de to ledningene som gikk inn på ISDN-boksen er plassert på de to midterste kontaktene. Denne skal gå inn på splitter. Trykk de to ledningene helt inn, og klem godt med tangen.

3. Lag signalkabel mellom splitter og ISDN-boks. Hvis du kjøper kabelen fra punkt 1 over, så klipper du av den ene kontakten og avisolerer de to midterste ledningene slik ledningen som opprinnelig gikk inn i ISDN-boksen var (5-10 mm). De to ledningene du skal bruke er den blå (muligens med hvit stripe) og den hvite med blå stripe. Denne monterer du inn i ISDN-boksen der den orginale ledningen var. Denne kabelen skal gå mellom splitter og ISDN-boks.

Hvis du velger å bruke annen type kabel, så anbefaler jeg at du bruker en kabel med tvinnede parledere som en EKKX-type kabel. Dette for å unngå støy/forstyrrelse på linjen.

Uansett, hvis du roter deg bort, så står du i stor fare for å måtte tilkalle montør som ikke er billig.

Lenke til kommentar

Hør her..

Den kabelen som komer fra ut går ikke på line men under et deksel og inn i boksen. Leste at for og montere adsl fra bluecom selv måtte jeg ha en pulgg på denne kontakten.For det er vel den kabelen som skal taes ut og plugges inni adslmodemet?

Hva er en splitter forresten? Kan ikke finne at vi har en sånn en. Og biltema har vel web bestilling ja?

THNX

Lenke til kommentar

Jeg hadde det akkuratt samme problemet. Jeg ringte til Telenor og dagen etter på kom det en montør som monterte det for meg. Gratis!

Abit AT7 Max

Athlon XP 1800+

2x WD 80g special edition (Raid 0)

Samsung 2700 256 DDR-SD ram

Gainward Geforce 4 Ti 4600 Golden Sample

Chieftec Bigtower Sølv 340w

Pioneer DVD A06S

Sony diskettstasjon

Sony CPD-G420 skjerm

[ Denne Melding var redigert av: Bjørn_H på 2002-10-09 17:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 17:08, skrev Ultra_Fisk:

Den kabelen som komer fra ut går ikke på line men under et deksel og inn i boksen.

Litt vanskelig å forstå hva du mener, men: det finnes forskjellige typer ISDN bokser. Noen har et deksel, og når du åpner dekslet så finner du en plugg. Denne pluggen skal inn i en splitter boks.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 17:08, skrev Ultra_Fisk:

Den kabelen som komer fra ut går ikke på line men under et deksel og inn i boksen. Leste at for og montere adsl fra bluecom selv måtte jeg ha en pulgg på denne kontakten.

Så vidt jeg har forstått, så leverer Bluecom samme utstyr som Telenor (som jeg har). På Telenor's utstyr så forutsetter de at ISDN-boksen er koblet til et vegguttak. Pluggen er den som skal inn på vegguttaket, ikke ISDN-boksen. Mao. linje inn -> vegguttak -> plugg -> kabel -> ISDN-boks.

Quote:

For det er vel den kabelen som skal taes ut og plugges inni adslmodemet?

Nei, koblingen går fra vegguttak/innledning inn på en splitter. Fra splitteren går det to ledninger, en til ADSL-modemet og en til ISDN-boksen.

Quote:

Hva er en splitter forresten? Kan ikke finne at vi har en sånn en.

Splitteren kommer sammen med ADSL-modemet. Den sørger for fordeling av signalene mellom ADSL og ISDN/analog.

Quote:

Og biltema har vel web bestilling ja?

http://www.biltema.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...