Gå til innhold

Heter det "klokken er mange" ?

Even.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kommer det "filosofiske" svaret.

Vi ser tiden som en mengde, ikke en ting.

Man ville vel aldri spurt om "Hvor mange tider tar en oppgave" Vi sier vel heller "Hvor mye tid tar en oppgave" (Selv ville jeg brukt "Hvor LANG tid tar enn oppgave forsåvidt...)

Snakker vi derimot om timer så blir det en helt annen sak (vi sier jo at det er gått mange timer) men da brukes enheten "timer" som utgangspunkt. Tid i seg selv er ikke en enhet og man skal derfor bruke mengdebegrepet "mye"

Lenke til kommentar

Nja, skal vi tenke på den måten vil jeg heller si at en klokke henviser til antall timer og minutter, altså ting. Skal man helt logisk bør man derfor ikke bruke "mange". Jeg ser forøvrig selv på tid som antall timer og minutter, og det tror jeg de fleste andre gjør også. Dette er ikke riktig, i og med at "tid" ikke er noe reelt, men hva gjør vi ikke for å forenkle hverdagen...

Lenke til kommentar
"Hvor mange/meget er klokka/klokken" er et gammelmodig uttrykk som ikke nødvendigvis er direkte logisk, men likefullt lovlig å bruke. "Hva er klokka" er enklere og vanligere i dag. Når det gjelder "klokka er mange", bruker vel de fleste "det er sent" i stedet.

6226699[/snapback]

"meget" er den danskklingende måten å si "mye" på, det har ikke noe med "mange" å gjøre. Eks:

Jeg har meget baller. gir jo ikke mening i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...