Gå til innhold

Heter det "klokken er mange" ?

Even.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi starte på dialekt her? Klokka e mye, æ skal legge mæ snart.. kan ikke du hute dæ hjem, så snakkes vi imårra eller nåkka? Sier jeg.. (en fordel at man har en kompis på besøk og som er der lenge da hehe. Man sier ikke sånt til en venninne da)

Endret av Rasch
Lenke til kommentar

"Hvor mange er klokka?" er jo vanlig å si. Om det er gramatisk riktig eller ei er ikke så viktig, riktig på en måte er det jo da de mange sier det. (Spesielt her i trøndelag)

"Kårr mang e klåkka?"

Endret av kjor1
Lenke til kommentar

"Hvor mange/meget er klokka/klokken" er et gammelmodig uttrykk som ikke nødvendigvis er direkte logisk, men likefullt lovlig å bruke. "Hva er klokka" er enklere og vanligere i dag. Når det gjelder "klokka er mange", bruker vel de fleste "det er sent" i stedet.

Lenke til kommentar

Synest det er kult med "Huff, klokka er blitt mange". Er ikkje dette eit uttrykk som stammar frå eldre dagar forresten? Meiner å ha innbille meg at på gamle filmar og teaterstykker der handlingen foregår på tidleg 1900-talet er "mange" mykje brukt?

Lenke til kommentar
E klokka my?

E klokka mang?

Begge er riktig!

6226353[/snapback]

Sist jeg sjekket heter presens av å være "er", ikke "e". My er en gresk bokstav, og mang gir vel bare mening i "mange en...".

Så om begge er riktige kan vel diskuteres.

Lenke til kommentar

Klokka er mange? Ytterst snodig formulering, her spør man altså om hvilket antall klokka er, og i tillegg snakker man om EN klokke. Hvor mange er den ene klokka? Det er en klokke, for svarte! Scenario:

"Unnskyld, hvor mange er klokken?"

"En!"

"De mener vel ett? Takk skal De ha!"

Som en konsekvens av dette vil alle mennesker dø, fordi klokka alltid er en/ett. Man blir aldri ferdig på jobb, aldri lunsjpause, aldri ferdig på skolen, og slik fortsetter det. Alt fordi enkelte ukyndige sprer rundt seg med feil grammatikk, og fordi slike som meg sitter og skriver så mye piss på denne tiden av døgnet.

Lenke til kommentar
kall meg gjerne litt dum her, men hva er galt med Jeg spør deg et spørsmål: ? Skal det være ''Kan jeg spørre deg et spørsmål?''

6226037[/snapback]

Eller: "Jeg stiller deg et spørsmål".

Forøvrigt er "Hvor mange er klokken" mye brukt, også blandt eldre/gamle (født i begynnelsen av forrige århundrede).

Lenke til kommentar
Det er ikke vits å krangle, snart kommer JoachimR med fasiten.

"Man har da hushjelp for slikt hardt arbeid som å se på klokken."

6227324[/snapback]

Jeg får så stygge porer rundt håndleddet hvis jeg går med klokken min. Australsk krokodilleskinn er visst ikke så bra for huden. (Gud av meg) :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...