kjey Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Hei, trenger litt hjelp til å initiere en to-dimensjonal tabell ved hjelp av random. Tabell skal forestille nedbørsdata over 30 dager med 24 data pr. dag. Jeg har kommet så langt i hvertfall: public void initierTemperaturer () { for (int i = 0; i < temperaturer.length; i++) { for (int k = 0; k < temperaturer[antTimer].length; k++) { temperaturer[i][k] = randomTall; } // Slutt for k } // Slutt for i } Men hvordan kommer jeg meg videre? Vet ikke hvordan jeg skal bruke Random i denne sammenhengen. På forhånd takk Endret 1. juni 2006 av kjey Lenke til kommentar
___ Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Følgende link gir en rimelig grei oversikt over temaet tilfeldige tall i Java: http://www.cs.geneseo.edu/~baldwin/reference/random.html Werner Lenke til kommentar
kjey Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Hmm...tror jeg skjønte det, men jeg sitter fast med noe her... Jeg klarer ikke å lage en metode som skriver ut den initierte tabellen Er det noen som vet hvordan dette kan gjøres? package Oppgaver; import java.util.Random; class Temperaturer { public final int antDager = 30; public final int antTimer = 24; public int[][] temperaturer = new int[antDager][antTimer]; public Temperaturer () { // Ingenting } // Legger inn verdier i temperaturtabellen public void initierTemperaturer () { int frø = 17; int grense = 50; Random tilfeldig = new Random (frø); for (int i = 0; i < temperaturer.length; i++) { for (int k = 0; k < temperaturer[antTimer].length; k++) { temperaturer[i][k] = tilfeldig.nextInt(grense) - 50; } // Slutt for k } // Slutt for i } public static void main (String[] args) { Temperaturer objekt = new Temperaturer (); objekt.initierTemperaturer (); } } Lenke til kommentar
HV Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hmm...tror jeg skjønte det, men jeg sitter fast med noe her... Jeg klarer ikke å lage en metode som skriver ut den initierte tabellen Er det noen som vet hvordan dette kan gjøres? 6228710[/snapback] Jeg printet ut noe veldig lignende i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=569164 Lenke til kommentar
kjey Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Altså jeg trenger en metode som kan gjøre dette fordi klassen skal ha metoder til å gjøre mange andre ting med tabellen. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 du trenger en metode til å returnere et tilfeldig tall? eller ønsket du hjelp til å skrive ut tabellen? eller til å legge inn tilfeldige tall i tabellen? jeg datt litt av, og ble ikke noe klokere av å lese gjennom flere ganger Lenke til kommentar
kjey Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Hehe, altså jeg trenger en metode til å skrive ut tabellen slik at jeg kan sjekke om tabellen er initiert og at jeg har gjort alt riktig Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hehe, altså jeg trenger en metode til å skrive ut tabellen slik at jeg kan sjekke om tabellen er initiert og at jeg har gjort alt riktig 6232061[/snapback] hva om du lager en metode slik: public void skrivUtTemperaturer(){ for (int i = 0; i < temperaturer.length; i++) { for (int k = 0; k < temperaturer[antTimer].length; k++) { System.out.print(temperaturer[i][k]); } // Slutt for k System.out.println(); } // Slutt for i } og main slik: public static void main (String[] args){ Temperaturer objekt = new Temperaturer (); objekt.initierTemperaturer (); objekt.skrivUtTemperaturer(); } Lenke til kommentar
kjey Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Heh, selfølgelig Prøvde meg på en lignende måte, men glemte å skrive void så jeg fikk feilmeldinger! Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Foruten det faktum at jeg går i "frø" av å se æ, ø og å i koden så kan det vel nevnes at dersom du ønsker skikkelige tilfeldige verdier så burde du ikke bruke en konstant seed. Det er vanlig å bruke System.currentTimeMillis() da denne metoden alltid vil returnere en ny verdi hver gang du starter applikasjonen. Kan også nevnes at det muligens hadde vært mer elegant å bruke et Map med dagene som keys og en List med timene som values. Uansett, slikt er jo smak og behag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå