Gå til innhold

"litt" hjelp til låtskrivning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har en idé i hodet, skriver jeg ned hvordan musikken skal være; rolig, mørk, rask, aggressiv e.l. Jeg deler også opp låta på arket, og skriver om tonene skal gå ned eller ikke. Skriver om rytmene skal være raske eller treige, panorere eller ikke, være svake eller sterke osv.

Lenke til kommentar
Jeg lager låta først - teksten etterpå - ikke omvendt. Teksten er minste problemet og tar ikke lange stunden for min del iallefall, det er melodien som er vanskelig og som avgjør hvorvidt sangen blir catchy eller ikke.

6230151[/snapback]

Tekstene din er rimelig geniale da. :D Tenker på 'Paracet', 'Livet Er For Jævlig' og 'Hjemmebrent' spesielt.

Lenke til kommentar

Ofte har du en følelse av kva du har lyst til å fortelle når du lager sangen. Når du speler sangen så assosierer du den ofte med noke, det skjer iallefall i mitt tilfelle.

Et triks i ludo, og som eg bruker stort sett alltid, er å bruke metaforer i tekst. Eg har aldri skreve lovesongs...men om en bruker metaforisk tekst kan folk ofte legge den betydning dei sjøl vil (nesten) i teksten.

Har skreve en tekst om en sommerfugl, en edderkopp og ei due. (lang historie ;) ) men hovedpoenget i sangen har ingenting med dyr å gjere, men en høgare moral :)

Mine erfaringer er at assosiering hjelper deg langt på vei i skrivinga.

Lenke til kommentar
Takker så mye for hjelpa.

Det er ikke technomusikk jeg prøver å skrive tekst til...tror det er slik musikk du lager, SkyMarshall, technomusikk altså :)

6237719[/snapback]

altså samme åssen musikk det er snakk om syns det passer bedre med sangen først(instrumental) så legge til stemmer senere. sånn jobber jeg og syns det funker bra

Lenke til kommentar

Jeg jobber på en måte som ihvertfall funker veldig bra for meg. Jeg har en idè der jeg har akkordene klare (eller finner ut underveis) og spiller det om og om igjen og legger på bass, andre stemmer osv, melodi og harmoni. Så begynner det ordentlige arrangeringen og vips så har jeg en idè på et halvt minutt! Det største problemet er å sette sammen de bitene man har. Da er det viktigste at de går i samme toneart og dersom de ikke gjør det, må du finne en overgang som gjør at skillet ikke høres. Det er også overgangene du kan gjøre mest interessant! :) Spesielt dersom du kommer med en vending eller en harmoni som ingen hadde tenkt på! Da blir låta fort mer interessant og kan gjøre overgangen til neste del mer flytende.

Lenke til kommentar

Jeg pleier ofte å improvisere på gitaren, og ofte synge litt oppå. Ikke tekst, bare sånn "det var en gang tralala" :p da finner jeg ut hvilke stavelser som ville passet til det osv. Også kan jeg lage tekst utifra det jeg da vet om hvor det skal være trykk og enderim eller hva det måtte være. Og har alltid noe på hjertet. Syng om død, det er så endelaust tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...