Gå til innhold

maskina piper ved oppstart, skjermen forblir svart.

maligo

Anbefalte innlegg

gjentatte ganger har maskinen låst seg i windows, ikke noe unormal i seg selv, men noen ganger når jeg starter maskinen på nytt starter problemet.

maskina blir slått på,det går et sekund, deretter starter den å piipe og skjermen forblir svart.Ingen ting blir startet,ikke engang biosen.

på en eller annen måte har jeg ved tidligere anledninger fått den til å starte igjen (ja, det har skjedd ganske mange ganger).

Men denne gangen forblir den låst.

hva kan være problemet?

Bør jeg ta den til servise/reperasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd lignende jeg også, men da har det som regel vært at jeg har montert noe feil eller satt inn feil type av noe (f.eks. for mye ram). Dersom maskina har funka før og du ikke har vært inni kassa og rota med noe, kan det hende det er noe som har løsna/dårlig kontakt inni PC'en. Har du litt erfaring, kan du jo åpne den og se etter på kabler, kort og slikt. Har du ikke peiling, er det kanskje best å kontakte selgeren ...

Lenke til kommentar

On 2001-12-09 13:45, maligo skrev:

gjentatte ganger har maskinen låst seg i windows, ikke noe unormal i seg selv, men noen ganger når jeg starter maskinen på nytt starter problemet.

maskina blir slått på,det går et sekund, deretter starter den å piipe og skjermen forblir svart.Ingen ting blir startet,ikke engang biosen.

på en eller annen måte har jeg ved tidligere anledninger fått den til å starte igjen (ja, det har skjedd ganske mange ganger).

Men denne gangen forblir den låst.

hva kan være problemet?

Bør jeg ta den til servise/reperasjon?

Kan du ramse opp hvilke komponenter du har i maskin??

Det er litt lettere å kunne gi svar da.

Hvordan låter pipene....Lang pip? eller er flere små pip?

Uansett..det er sikkert no med rammen eller skjermkortet ditt..det kan være at skjermkortet ditt ikke sitter ordentlig ned i slotten....eller at du må stable litt om på ram brikkene dine...prøv å ta ut både skjermkort å ram og sett det på plass igjen

Lenke til kommentar

Lang pip fulgt av to korte betyr at skjermkortet ikke sitter ordentlig i eller noe i den duren. Pip koden avhenger litt av hvilken BIOS du har. Fikk sånn pipe kode når fikk et Point of View skjermkort, viste seg at den var DOA (dead on arrival).

Du kan sjekke hva de pipe lydene betyr på denne siden http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml. Her er det listet opp pipe koder for flere kjente BIOS'er. Oppdatering: Testet linken, den funker halvveis, du må klikke på ett par linker på den siden for å finne den med Beep-codes.

Slike pipe lider har som oftest med ram og skjermkort å gjøre, så det er nok riktig å gå gjennom disse, som nevnt av en annen her.

Telcontar

Dell Dimension XPS-R450-->XPS-R1000

WinXP Pro

PIII 1GHz (snart 1200MHz)

768MB PC133 RAM

WD 80GB 7200rpm

Asus 7700 Deluxe GeForce 2

[ Denne Melding var redigert av: Telcontar på 2001-12-09 16:00 ]

[ Denne Melding var redigert av: Telcontar på 2001-12-09 16:02 ]

Lenke til kommentar

On 2001-12-09 16:18, maligo skrev:

pipene er lange og pågår i det uendelige.

-Pentium 3 600mhz

-matrox marvel g400-tv AGP

-128mb sdram

Har du skjekket minne eller skjermkort?

Har du gjort det og det ikke virker så er det bare et alternativ igjen..Prosessoren...ta den ut og sette den på plass igjen

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-09 16:18, maligo skrev:

pipene er lange og pågår i det uendelige.

-Pentium 3 600mhz

-matrox marvel g400-tv AGP

-128mb sdram

Hvis den gir fra seg lange klagende pip som ikke slutter før du kutter strømmen, da er jeg ganske sikker på at et er RAM'en som er gåen. Prøv å sette i en annen RAM-brikke.

Hvilken BIOS har du forresten?

Pipkoden og betydningen av denne kan variere etter hvilken BIOS du har. Jeg har en del lister liggende og kan sjekke om jeg har den for din BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...