Gå til innhold

Sigma 18-50 F2.8 eller Canon 17-55 F2.8 til D30?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg trålet igjennom MANGE tråder og sjekket FØR jeg postet for å ikke drite meg ut med å stille et spørsmål alle stiller.

Jeg kommer til å kjøpe 30D :dribble: Vil gjerne bytte ut det standard objektivet som følger med med et i samme zoomområder men i høyere kvalitet. Etter litt sjekking har jeg funnet fram til Sigma 18-50 F2.8 Ex Dc som ser ut til å være et objektiv av høy kvalitet. Dette koster litt over 4000 kroner. Ser dog at Sigma har ymse zoom objektiver i klassen 24-60 F2.8, 24-70 F2.8. Begynner nå å bli litt i tvil om hva jeg skal gå for her. Noen som har noen erfaringer med Sigma 18-50 F2.8?

Vidvinkel zoom skal jeg derimot ikke plage forumet med da jeg etter å ha lest en masse tråder og har har funnet ut at Sigma 10-20 mm er en meget bra objektiv i så måte.

BTW det er 200-300 kroner å spare på å kjøpe et EOS 350D uten kitobjekt. Er det butikken eller jeg som er best tjent med å la være med å ta med dette til den prisen?

Plastic fantastic?

EDIT:

Vurdere nå også Canon EF 17-55 F2.8. Se innlegg lenger ned om dette.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv denne Sigmaen. Det er nok mitt mest brukte objektiv, til tross for at det er litt i tyngste laget. Grunnen til at jeg bruker det så mye er rett og slett at jeg er glad i den ekstra vidvinkelen i forhold til Tamronen min.

Min erfaring er at det er godt i vidvinkelområdet og opp til ca 35mm, på de siste mm er det kanskje litt mer ordinært. Best er det når du blender ned en blender, men det er fult brukbart ved full glugge. Når jeg kommer med forbehold i den lengste enden tenker jeg i første rekke på skarphet. Kontrast og fargemetning er bra. Det mest negative er at det er ganske følsomt for lys direkte på frontelementet. Dette har lett for å gi synlige artigfakter. En trangere motlysblender ville kanskje ha løst disse problemene.

Byggekvaliteten er meget god. Mitt eksemplar overlevde et stjernesmell i asfalten som ville tatt knekken på det meste av standardoptikk.

Canon sitt alternativ har jeg ingen kjennskap til.

Tokina har et nytt objektiv på gang en 16-50/2,8. Det vil og komme i Pentax utgave med Pentax multicoating. Jeg ser ikke bort fra at Sigmaen blir pensjonert når dette blir tilgjengelig. Tokina har ikke noen importør i Norge for øyeblikket, men jeg ser ikke bort fra at det vil endre seg i overskuelig framtid. I så fall kan dette være vært å sjekke ut. Jeg har meget god erfaring med Tokina sin AT-X serie.

Lenke til kommentar

Har også Sigma 18-50 F2.8 som jeg bruker på 30D.

Som fototim sier er det solid bygget. Bildene blir noe "softe" på 2.8, spesielt på 18 mm, men fra 4.0 er bildekvaliteten god. Ellers fokuserer den kjapt og presist.

Har også en EFS 60 mm macro, den er skarpere enn Sigmaen, men ikke så mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...