Gå til innhold

Problemer med Seagate Disk (Treg oppstart/krasj)

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 250GB Seagate Disc, IDE som er ca. 6 mnd. Har fungert yppelig lenge, men etter at jeg ryddet i kabinettet har ting begynt å skje. Når disken står på, tar oppstarten på maskina 2-3 ganger så lang tid. Først henger maskina etter at diskene har blitt detecta. Når windows skal boote, blir skjermen svart i ca. 20 sec, så begynner oppstarten, og da funker alt fint. Men når jeg spiller musikk (som ligger på disken), hender det seg at maskina henger seg opp og en irriterende høy pipelyd kommer. Da er det bare å restarte maskina, og syklusen begynner på nytt.

Har en annen disk på samme IDE kabel, og når bare den står på, funker alt fint.

Håper noen vet noe som kan hjelpe meg her :ermm:

Har tatt speed test på alle diskene mine, de andre diskene har normal overføringshastigheter (55mbyte/sec read), mens denne ligger på 4mbyte/sec read.

Endret av Saknet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men etter at jeg ryddet i kabinettet har ting begynt å skje. Når disken står på, tar oppstarten på maskina 2-3 ganger så lang tid.

6224381[/snapback]

Sjekk om kabel sitter riktig i (har god kontakt) og at ingen pinner er bøyd. Sjekk også om Jumpere står riktig i forhold til andre enheter på samme kabel. Sjekk evt. at signalkabel ikke er skadet. Er riktig mode og DMA aktivert?
Lenke til kommentar

En type diagnostic er å lese hver sektor for å sjekke CRC. Neste nivå er å skrive til hver sektor. Tror SeaTools også gjør dette.

Low-level format er (så vidt jeg vet) akkurat det samme, hvor alle bits i hver sektor blir satt til null. Så jeg tviler på at det er noe å hente der.

Dårlige flatkabler kan også påvirke hastighet, som PerB nevner.

Lenke til kommentar

Har testet kabler og sjekket pins. Ingen feil å finne. Disken setter seg til pio mode, har prøvd å uninstallere driveren, men den stiller seg bare tilbake til pio igjen. Tar ca. 2 minutter å installere HD'n i windows.

Nå gidder jeg ikke stresse mer med det, og tar den med til Datakjeden. Har jo garanti på den, så det burde ikke by på problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...