Gå til innhold

Vill disse to objektivene være en god investering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tamron 28-75 2,8 macro 2000 kr

Sigma 12-24 3000 kr

er det gode priser for ca nye objektiver?

6224253[/snapback]

Det er en bra pris på Sigmaen, men så er den også litt spesielt konstruert (FF bl.a). Søk på den, så ser du. Og Sigma kan ha stor eksemplarvariasjon. Hvis Tamronen er et godt eksemplar, er det bra pris, hvis ikke, er det litt bortkasta. Synes jeg.

Lenke til kommentar

Sigma 12-24 3000 kr

6224253[/snapback]

Det er en bra pris på Sigmaen, men så er den også litt spesielt konstruert (FF bl.a). Søk på den, så ser du. Og Sigma kan ha stor eksemplarvariasjon. Hvis Tamronen er et godt eksemplar, er det bra pris, hvis ikke, er det litt bortkasta. Synes jeg.

6227559[/snapback]

hvordan kan jeg avgjøre om sigmaen er dårlig? har testbilder.

Lenke til kommentar

Sigma 12-24 3000 kr

6224253[/snapback]

6227559[/snapback]

hvordan kan jeg avgjøre om sigmaen er dårlig? har testbilder.

6228029[/snapback]

Dette vil variere fra objektiv til objektiv, og kanskje også i forhold til bruken du tenker deg. Det kan være lurt å søke opp reviews og erfaringer, se f.eks photozones Sigma 12-24-test Da kan du se om det som nevnes som svakheter, gjelder på ditt eksemplar, og i så fall hvordan. Vignettering og kromatisk aberrasjon er nevnt på dette objektivet, så har vi det generelle marerittet, som ikke minst forekommer ofte på Sigmaer: Et objektiv tegner ikke jamt over hele bildeflaten, f.eks pga sentreringsfeil eller dårlige linseelementer.

Og på tross av at det er et FF-objektiv, var hjørneytelsen, særlig på 12 mm, ikke mye å skryte av i photozone's test. Nå er jo ikke dette noen stor sak på vidvinkler, men jeg ville også sjekka om objektivet front- eller bakfokuserer på ditt kamerahus. Dette kan variere endel fra hus til hus!

Lenke til kommentar

Sigma 12-24 3000 kr

6224253[/snapback]

Nei.

6229343[/snapback]

Sigmaen har en nypris på ca 6000kr

Tamronen har en nypris på ca 4000kr

Altså får du de 50% billigere enn om du kjøpte de nytt. Dersom de er i god stand (ingen riper eller feil) ville jeg si at det er et godt tilbud du har fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...