Gå til innhold

Ryggsekk og objektiv veske - trenger anbefaling


Anbefalte innlegg

Som tittelen på tråden sier, er jeg på jakt etter en ryggsekk til mitt canon 350D, hvor det i tillegg er plass til et 75-300mm canon objektiv og plass til litt ekstra stash. Ønskelig om ryggsekken er vanntett, skal ikke dykke med den, men bor i Bergen og vil gjerne kunne bruke den ;)

 

Ble vist en LowePro AW sekk hos FotoVideo som i tillegg hadde plass til en laptop, men er usikker på om det er det faktiske behov og tror kanskje den spesielle sekken blir for stor. (husker desverre ikke hvilken modell dette var, ca 1500,- kanskje?)

 

Hva benytter folket til oppbevaring av objektiver som ikke er i bruk? Noen som kan anbefale meg noe objektiv vesker eller lignende? Slik at objektivet ikke samler mengder av støv....

 

 

kryppe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte for 2 uker siden:

prod_100417.jpg

Lowepro Mini Trekker AW

 

Nå behøver jeg ikke la noe ligge hjemme lenger pga plassmangel :love:

 

I sekken min har jeg 350D, Sigma 18-50 f2.8, Canon 70-200 f4, Canon 50mm f1.8, Sigma 20mm f1.8, 2x telekonverter, 3 filtre, ekstra batteri, "øreblåsebelg" og div annet smått.

 

Og hvis jeg skal ha med stativet så er det en glimrendes løsning for det så stativet henger midt på sekken. Nedfellbar lomme som 2 av beina stikkes ned i og et par stropper som tas rundt stativet lengre oppe :thumbup:

 

Fikk kjøpt den i butikk for 1200kr. Kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar
froggyler fra annen tråd:

 

Lowepro Trekker og Zoom Loader serien i ymse varianter er god kvalitet. Kjøpes for ca halv pris på eBay.

 

Objektiv oppbevaring:

 

Neopren poser fra Zing (Kjøpt hos B&H) for mindre objektiv.

 

Lens cases fra Lowepro for større objektiv (180 mm, 80-200)

 

Lens Trekker 600 AW for STORT objektiv (300 f2.8 med TC, solblender og D2x klart)

 

Sakser inn froggyler sitt svar på samme tråd, ble visst dobbelt for meg...

Lenke til kommentar

Jeg skal ha meg LOWEPRO computrekker når jeg får råd. Den største modellen har enorm plass og i tillegg en bærbar.

Ellers så jeg en lite kjekk sak som man har på ryggen, (sånn moderne med en reim over skuldra...)den var utrolig lekker og praktisk for det var bare å vri på reima så hadde du den på magen med åpning oppå bagen. Var plass til ganske mye ytstyr i den til å være så liten.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale Lowepro Rower AW, som har plass til kamera, et par objektiver og diverse utstyr, pluss at det er "vanlig sekk" i øverste halvdel. Altså er den godt egnet hvis du ikke pleier å ha med deg mer enn 2-3 objektiver..

Alternativt kan du ta en titt på Crumpler-sekkene (www.crumpler.de), som visstnok er veldig bra og med litt alternativ design. De har åpning fra ryggsiden, noe som er en fordel hvis du skal ferdes blant lommetyver og andre kjeltringer. I tillegg ser de ikke ut som typiske kamerasekker, slik at de er vanskelige å gjenkjenne som gode tyveriobjektiver.

Lenke til kommentar

Lowepro AW som er tingen altså. Får titte nærmere på dem da. :) Hvordan er det med tettheten, kan de fint benyttes i godt regnvær eller er de kun laget for en lettere regnskyll? Og hva med objektiv vesker, benytter dere ryggsekken eller egne vesker de objektiv som "ikke er i bruk"....

Lenke til kommentar

Er det mye å håpe på med en skulderveske med rom for laptop + grunnleggende foto? Tenker i første omgang på rundt et par objektiver, kameraet selvfølgelig, og muligens et stativ? Hmm... blir kanskje drøyt mye utstyr uten at det blir en klump av en annen verden på hofta, men hvis noen vet noe så fyr løs!

Lenke til kommentar

Enig med anderfo. SÅ jeg quoter meg selv.

Jeg har denne selv, og er meget godt fornøyd.

Det er en Lowepro Rover Plus AW. Dette er en todelt sekk med kameradel nederst. Det er også mulig å ta ut skilleveggen/gulvet mellom øvre og nedre del slik at du får plass til enda større linser hvis det skulle bli aktuelt.

Det er også mulig å ta ut paddingen i kameradelen slik at sekken kan brukes som en vanlig ryggsekk.

 

Sekken er utrolig behagelig når du får justert den. (det er mange justeringsmuligheter). Var i usa i sommer med denne, gikk en tur i skogen med sekken full av kamerautstyr og vannflasker. Jeg ble ikke noe mer sliten av å ha sekken på. (er litt sånn småfeit, så sliten blir jeg uansett  :p )

 

Det finnes også denne, som er en mindre utgave.

 

Hvis du ønsker noen flere bilder av sekken kan jeg lett ordne det, bare si hva du vil se nærmere på.

Det er ikke mulig å ta av kameradelen. Sekken er i ett stykke.

Her er sekken fullpakket i toppdelen, og det står en Canon 70-200mm f/2.8 L IS i kameradelen. Det er reversert solblender og stativ-feste på linsen.

Det er plass til en til linse av liknende størrelse på motsatt side. Ellers er det plass til 2 ladere (kamera og AA/AAA lader), blitz og diverse andre småting.

Kameraet ligger i midten med påmontert 17-40mm f/4 L. Det er ikke noe problem å innrede kameradelen slik du måtte ønske.

Det er smålommer til filter og minnekort i den øvre delen av sekken.

Utpå sekken er det 2 lommer som det akkurat er plass til en 0.5 liter flaske (standard brusflaske), det er og 2 "nett" lommer på sidene hvor det er plass til større drikkebeholdere.

roverplusopenl.jpg

Her er sekken på siden av en 1.5 l cola flaske for å vise størrelsen.

roverpluscokel.jpg

Endret av LeGranDuc
Lenke til kommentar

Jeg vil ha en magesekk, sånn at alt utstyret er lett tilgjengelig uten å ta av sekken, og det er plass til å gå med ordentlig ryggsekk på ryggen. Dessuten driver jeg med klatring og sånt, og da er det jo greit å ikke ha ting på ryggen når man henger der og dingler. Vet noen om noe som passer meg? Og er vanntett osv.?

Lenke til kommentar

http://www.kata-bags.com

Som tittelen på tråden sier, er jeg på jakt etter en ryggsekk til mitt canon 350D, hvor det i tillegg er plass til et 75-300mm canon objektiv og plass til litt ekstra stash. Ønskelig om ryggsekken er vanntett, skal ikke dykke med den, men bor i Bergen og vil gjerne kunne bruke den  ;)

 

Ble vist en LowePro AW sekk hos FotoVideo som i tillegg hadde plass til en laptop, men er usikker på om det er det faktiske behov og tror kanskje den spesielle sekken blir for stor. (husker desverre ikke hvilken modell dette var, ca 1500,- kanskje?)

 

Hva benytter folket til oppbevaring av objektiver som ikke er i bruk? Noen som kan anbefale meg noe objektiv vesker eller lignende? Slik at objektivet ikke samler mengder av støv....

 

 

kryppe

6224125[/snapback]

 

Blir litt inhabil her siden jeg jobber for en forhandler som har KATA sine sekker.

Bruker selv en Kata R-103, og kan bare si meg MEGET fornøyd. (Har Lowepro også)

 

Har for tiden følgende sekker:

 

Kata R-103

Lowepro Slingshot 200

Lowepro minitrekker 200

 

Og har hatt:

 

Lowpepro Computrekker.

 

Computrekker og Kata R1-03 er konkurrenter siden de er "like".

Men må si at Kata er den beste sekken.

 

Har hatt Kata sekken med til Svalbard noe som var et MEGET godt valg etter en snøscootertur.

 

Og til vestlandet og nylig til Praha, rå sekk spør du meg.

 

den har "hurtigluke" for kamera med påmontert objektiv og jeg har hatt følgende i den (Samtidig selvsagt):

 

1 stk 70-200 2.8L

1 stk 50mm 1.4

1 stk 16-35 2.8L

1 stk 580EX blitz

1 stk EOS 1DIIn

1 stk snorutløser

x antall minnekort

1 stk manual

1 stk omnibounce

1 stk blåsebelg

1 stk lommelykt

1 stk bærbar pc

1 stk børste til objektiv etc

1 x Vosonic VP8360

1 x Ipod Video 60GB

 

+ pass, billetter etc.

 

Den har i tillegg kombinert soltrekk/regntrekk.

 

Sølvfarget til solen, slik at den blir reflektert.

Kan brukes som reflektor i tillegg.

 

Sort til regntrekk.

 

Mener å ha lest at Lowepro sitt regntrekk ikke holder mer enn 15 minutter før regnet går igjennom. (Men husker ikke hvor jeg har lest det.

 

Er ikke mange som har den tilgjengelig men ta kontakt så går det nok greit.

 

EDIT: Glemte å legge til link til Kata sin side for sekken: Kata R-103

 

Lykke til med valget.

Endret av andreash
Lenke til kommentar

Da ble det en LowePro Mini Trekker AW. So far, so good :) Har ikke fått testet den noe enda, men sitter godt og har nok plass for meg enn så lenge. Blir spennende å se om den henger med på regværet i Bergen.

 

takk for all input :)

Endret av kryppe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg vil ha en magesekk, sånn at alt utstyret er lett tilgjengelig uten å ta av sekken, og det er plass til å gå med ordentlig ryggsekk på ryggen. Dessuten driver jeg med klatring og sånt, og da er det jo greit å ikke ha ting på ryggen når man henger der og dingler. Vet noen om noe som passer meg? Og er vanntett osv.?

6250312[/snapback]

Til klatring bør du antakelig ha en mindre veske. Du orker nok ikke å klatre med kamera og 2-3 objektiver, og objektivskifte er også uaktuelt når du henger etter én arm i en fjellvegg. Derfor anbefaler jeg å se etter en liten veske til dette, men akkurat hvilken type vet jeg ikke. Hofteveske er upraktisk siden du har klatreselen rundt hofta, men kanskje finner du en veske du kan feste på klatreselen? Evt finnes det kanskje en hofteveske som du kan henge diagonalt over skuldra, på samme måte som du henger slyngene dine når du klatrer...

Lenke til kommentar
Jeg vil ha en magesekk, sånn at alt utstyret er lett tilgjengelig uten å ta av sekken, og det er plass til å gå med ordentlig ryggsekk på ryggen. Dessuten driver jeg med klatring og sånt, og da er det jo greit å ikke ha ting på ryggen når man henger der og dingler. Vet noen om noe som passer meg? Og er vanntett osv.?

6250312[/snapback]

Til klatring bør du antakelig ha en mindre veske. Du orker nok ikke å klatre med kamera og 2-3 objektiver, og objektivskifte er også uaktuelt når du henger etter én arm i en fjellvegg. Derfor anbefaler jeg å se etter en liten veske til dette, men akkurat hvilken type vet jeg ikke. Hofteveske er upraktisk siden du har klatreselen rundt hofta, men kanskje finner du en veske du kan feste på klatreselen? Evt finnes det kanskje en hofteveske som du kan henge diagonalt over skuldra, på samme måte som du henger slyngene dine når du klatrer...

6324251[/snapback]

Tenkte egentlig mer på magesekk/skulderveske. Fulgte en link her lenger opp, fra han som var inhabil.. Virker helt grei til klatring. Og når jeg snakker om klatring er det ikke aktuelt å ta bilder på led, hengende etter én arm... :roll: Det går an å feste seg inn underveis og ta litt bilder av andre. Mye venting når man er mange, så det blir god tid til å ta bilder. Tror jeg vet hva jeg skal ha nå.

 

Skulder/magesekk med hoftebeltet (til å gå med, ha niste i mm..), nikon D70, sigma vidvinkelobjektiv, og et hva-het-det-nå (ikke dyrt) teleobjektiv med macroadapter. Da får jeg tatt bilder av klatrere langt unna, bilde av tak, dyr og skader, generelle bilder og vidvinkelbilder av alle sammen når vi er tett sammen.

Lenke til kommentar
Tenkte egentlig mer på magesekk/skulderveske. Fulgte en link her lenger opp, fra han som var inhabil.. Virker helt grei til klatring. Og når jeg snakker om klatring er det ikke aktuelt å ta bilder på led, hengende etter én arm... :roll: Det går an å feste seg inn underveis og ta litt bilder av andre. Mye venting når man er mange, så det blir god tid til å ta bilder. Tror jeg vet hva jeg skal ha nå.

 

Skulder/magesekk med hoftebeltet (til å gå med, ha niste i mm..), nikon D70, sigma vidvinkelobjektiv, og et hva-het-det-nå (ikke dyrt) teleobjektiv med macroadapter. Da får jeg tatt bilder av klatrere langt unna, bilde av tak, dyr og skader, generelle bilder og vidvinkelbilder av alle sammen når vi er tett sammen.

6340781[/snapback]

Med det samme: Jeg har tatt endel bilder på klatring, og erfaringen min er at bildene tatt med mitt makroobjektiv (Sigma 105mm) vanligvis blir de klart beste. Bildene tatt med kit-objektivet (18-70mm) blir langt fra så gode, ofte skyldes det for liten blenderåpning men også i godt lys synes jeg de andre bildene blir bedre. Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg vurderer å skaffe meg et godt vidvinkel-objektiv som kan supplere makroobjektivet, så kan jeg la kit-objektivet ligge igjen hjemme...

Lenke til kommentar

Takk for bra svar :)

 

Jeg vil ha det medfølgende objektivet fordi det blir solgt i en pakke som blir vanvittig bra valuta synes jeg, og det kan være greit å ha noe standard å øve seg med. Det er jo som du sier bare å la det bli igjen hjemme. Hvordan får du med deg stæsjet? Noe spesielt du vil vektlegge av filter?

Lenke til kommentar
Takk for bra svar :)

 

Jeg vil ha det medfølgende objektivet fordi det blir solgt i en pakke som blir vanvittig bra valuta synes jeg, og det kan være greit å ha noe standard å øve seg med. Det er jo som du sier bare å la det bli igjen hjemme. Hvordan får du med deg stæsjet? Noe spesielt du vil vektlegge av filter?

6343185[/snapback]

Jeg har UV-filter (på alle objektivene) som står på det meste av tiden, jeg tar det kun av når jeg tar bilder i motlys. Jeg har også et polariseringsfilter, men dette er sjelden til særlig hjelp under klatring (kanskje spesielt siden det krever bruk av begge hender).

Selv har jeg ikke brukt noen god kameraveske til klatring, i stedet slenger jeg kameraet i sekken sammen med alt det andre. Og hvis jeg skal ta bilder litt opp i veggen, har jeg kameraet rundt halsen/skuldra hengende ned på ryggen, ikke akkurat noen egnet løsning, derfor er de fleste klatrebildene mine tatt fra bakkenivå eller fra toppen... Med 105mm'eren kommer man ganske nært, så denne funker bra fra god avstand, om man ikke har med kameraet opp. Problemet er bare at bilder tatt nedenfra ofte blir kjedelige, derfor går jeg gjerne langsetter veggen for å få tatt bilder rett fra siden (om mulig). Ovenfra er best, men å lede med kameraet dinglende rundt halsen er ikke egnet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...