Gå til innhold

Best harddiskoppsett for spill

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger nå litt hjelp :)

Jeg har pr. dags dato 2 western digital 160 gb (den ene er s-ata og den andre er IDE) og en WD30 gb (5400 rpm, gammel) Jeg lurer altså på hvordan jeg skal sette opp dette her for å få best ytelse innen spill? Vil det lønne seg å hive windows på EN disk alene? osv. Jeg kan også gå til innkjøp av ny harddisk, visst dere mener det er behov for det. Akuratt nå har jeg filmer og installasjoner lagret på den ene 160'gb og windows, programmer, spill på den andre 160'gb. Hvordan ville dere gjort det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg ordna det slik:

HDD0 (IDE 160 Gb)

* Partisjon1 - 15 Gb. Her installerer jeg windows. At jeg velger å installere windows på IDE-disken er rett og slett for at windows støtter (native support) ide-disker, så jeg slipper å "fettle" med sata-drivere og diskettstasjon. Driverne kan jeg da installere etter at windows er ferdig installert.

Fordel:

+ En liten partisjon til windows er lettere å ta backup av (ghost). Legger ikke filer/dokumenter her, så ghost-fila opptar dermed ikke unødvendig stor plass.

* Partisjon2 - 20 Gb. Her installerer jeg programmer som kan fungere uten å måtte installeres på nytt.

Fordel:

+ Jeg ghoster windows. Dette resulterer i at ghost-filene blir mindre.

* Partisjon3 - Resten av den disken. Denne plassen setter jeg av til ISO-filer, installasjonsfiler til programmer og andre filer som ikke er avhengig av veldig kjapp aksesstid på vertsdisken.

Fordel:

+ Denne partisjonen begynner et stykke utpå (fysisk innpå) harddisken, noe som gjør at lese/skrive hastigheten er noe mindre enn for området som er først på disken (windows).

HDD1 (IDE < 30 Gb)

* Har en enkelt partisjon som jeg bruker som temporary-disk. Her lager jeg en mappe som bl.a brukes som temp-mappe i windows. I tillegg så lager jeg mapper på den hvor hver enkelt nettleser bruker som cache. Jeg har også lagt swap-fila på denne disken. Pluss mye mye mer. Her har jeg valgt å bruke FAT32 som filsystem fordi man ikke lagrer viktige data her samt fat32 bruker noe mindre prosessorkraft enn ntfs.

Fordeler:

+ Mindre stress for systemdisken = lengre levetid.

+ Systemdisk blir mindre defragmentert = mer stabil windows.

HDD2 (SATA 160 Gb)

* Partisjon1 - 100 Gb. Spillpartisjon. Her installer jeg spill.

Fordel:

+ Fysisk annen harddisk enn systemdisken pluss at partisjonen er først på disken gjør maksimal ytelse.

* Partisjon2 - Resten av disken. Her kan man plassere ghost-filene. Denne partisjonen er lokalisert langt ute på disken, så ytelsen blir dermed litt lavere. Men ghost-filene tas tross alt skjeldent i bruk, så ytelse er ikke det viktige her.

Fordel:

+ Man får utnyttet plassen på en stor harddisk uten at det skal gå utover ytelse i spill.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...