Backbone Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 du stikker stikkontakten inn i støpselet! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 du stikker stikkontakten inn i støpselet! 6290414[/snapback] Har du lest tråden? Lenke til kommentar
stiangd Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Om du er litt oppmerksom vil du sjå at dei fleste seier "Kan du sette i stikkontakten?", i staden for "støpselet". Det er feil, men som sagt, er ikkje noko dei fleste veit. Jeg tror faktisk at jeg sier: "Kan du sette den i stikkontakten?", eller på dialekt: "Kan du sett'ann i stikkontakten?". Jeg tror ganske mange tiltaler støpselet som"den". Det gjør i hvertfall jeg. EDIT: Var kanskje litt seint ute med denne posten Endret 15. mai 2008 av stiangd Lenke til kommentar
Rot Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Litt ja! :!: Men jeg sier nok det samme som Zeph sa i eksemplet sitt. Endret 15. mai 2008 av Rot Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg stikker pluggen i stikkontakten/vegguttaket Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg stikker pluggen i stikkontakten/vegguttaket Jammen, så flott da gitt Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 "Plugg'an i veggen" sier jeg. Unngår hele greia. Lenke til kommentar
kevlar89 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Sykt at denne fins enda:p Sier fremdeles at det er stikkontakten som er i enden av ledningne Eller sier vell bare kontakten: " Plugg kontakten inn i veggen" Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 For meg blir det å plugge stikkontakten i støpselet. En stikkontakt er noe man stikker inn i et støpsel. Støpsel er noe som sitter fast. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Nå vet jeg ikke hva jeg skal si lenger. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 For meg blir det å plugge stikkontakten i støpselet. En stikkontakt er noe man stikker inn i et støpsel. Støpsel er noe som sitter fast. Det er uansett feil. Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 For meg blir det å plugge stikkontakten i støpselet. En stikkontakt er noe man stikker inn i et støpsel. Støpsel er noe som sitter fast. Det er uansett feil. Arg. jeg ble litt forvirra selv. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er som regel ikke værre enn å søke på Google Bilder etter det man lurer på hva er. Det mange gjør her, er tenker på ordene helt feil. "Stikkontakt", eller for å dele opp ordene, "stikk kontakt". Hvis vi i tillegg bytter om på rekkefølgen på ordene, så blir det "kontakt stikk", altså en kontakt i veggen du kan stikke støpslet inn i. eller som FLarsen så fint skrev det; Stikkontakt, eller stikk-inn-i-kontakt. På engelsk var det jo lettere. Men hvis en ser på engelsk: Støpsel - Plug Stikkontakt - Wall Outlet Dermed synes jeg de virker mer logiske, egentlig Støpsel kan man tenke på at er "støpt fast i ledningen\ apparatet" Ikke rart det er lett å bli forvirret på de norske ordene våre. Lenke til kommentar
kevlar89 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Det som er så rart et at uansett om jeg vet det jeg sier er feil så fortsetter jeg å si det fremdeles:p Litt snodige vi mennesker:p Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hvis jeg begynner å si det som er riktig, kommer mest sannsynligvis ikke samfunnet rundt meg til å godkjenne det jeg sier. Jeg skal teste det på skolen; det kommer til å bli en "Hele klassen mot Fredrik", enda en gang. Lenke til kommentar
Ville Vonca Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Stikkontakt er den som står i veggen, støpselet er det du plugger inn. Selv om jeg kaller støpsel for stikkontakt, selv. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Er det bare jeg som aner en ny "Gulost vs hvitost" her? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Sier "kontakt" og "vegg-uttak" jeg. Lenke til kommentar
Sperzel Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Den dagen vi begynner å montere støpsler opp på veggene i folks hjem, og stikkontakt er noe som henger fra en kabel fra forbruksaparatet, kun da passer logikken til trådstarter. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Haha, takk for at du gjorde meg oppmerksom på forskjellen trådstarter Jeg har alltid kalt det støpsel og stikkontakt om en annen uten å egentlig tenke over hva det egentlig heter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå