Kasu Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Da jeg installerte vannkjølinga klarte jeg ved en feil å kjøpe inn og bruke spylevæske i stede for frostvæske Kan vannkjølingssystemet ha tatt skade av det. En ting jeg merket meg var at det ble dannet utrolig mye skum, derfor stusset jeg litt over om jeg hadde puttet oppi riktig væske (noe jeg ikke hadde) Det jeg lurer på nå er hva jeg skal rense systemet med, skal jeg bare kjøre vanlig vann gjennom eller skal jeg kjøre noe annet etterpå? Temperaturene ble gode though, CPU@1,53V max load 33 grader Endret 1. juni 2006 av Sir Eatsalot Lenke til kommentar
TheInfamous Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hehehe, den var god Er vel mest bare vann (selvsagt), såpe og litt alkohol i spylervæske. Sammen med en del slagg-stoffer.. Tror ikke det skal være noe skade skjedd men, gjennomskylling ihvertfall Lenke til kommentar
Kasu Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Hehehe, den var god Er vel mest bare vann (selvsagt), såpe og litt alkohol i spylervæske. Sammen med en del slagg-stoffer.. Tror ikke det skal være noe skade skjedd men, gjennomskylling ihvertfall 6223911[/snapback] Hehe, mye å tenke på vettu, kan ikke gjøre alt riktig (Det lukta godt da ) , men hvor lenge mener du jeg bør kjøre gjennom med vann? Endret 1. juni 2006 av Sir Eatsalot Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Kjør gjennom med rent vann i et par minutter et par-tre ganger (bytt ut vannet), så skal det nok bli rent. Det blir jo det samme som å skylle systemet. Lenke til kommentar
Kasu Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Skal jeg ha oppi konsentrert kjølevæske? (eller klar til bruk?) Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Uansett hva du bruker, må du bruke batterivann i tillegg. Altså, du kjøper en liter batterivann og en liter med kjølevæske. Har du en kjølevæske som er klar til bruk, må du regne og tenke litt på hvor mye den er blandet ut, slik at du får ca. 10% glykol i systemet (det burde holde). Det står nemlig på den konsentrerte hvilket frysepunkt de forkjellige blandeforholdene har Så er det bare å regne litt på det (hvis du kjøper ferdigblandet). Mao: kjøp konsentrert, myyye lettere Lenke til kommentar
Eudora Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Gå ned på bensin stasjonen, kjøp deg 2 flasker med batteri-vann og 1 flaske konsentrer frostveske. Så kjører du vanlig spring-vann gjennom system 2-3 ganger. Heller på batteri-vann og en dasj frostveske. Lar systemet kjøre å gå ca 1 uke. Hell så på nytt batteri-vann med en ny dasj frostveske. Så skal nok problemet være løst. Heller du for mye frostveske i vannet vil dette føre til at vannet blir tykt-flytende og seigt, noe som ikke er bra for flow osv. Vannet ditt skal IKKE være blått, da her du for mye frostveske oppi. Skjer dette heller du bare av litt vann og heller oppi litt mer rent batteri-vann. Kan også si at frostveske gjør samme nytte som disse korrosjonsveskene som blir solgt i butikker til en EKSTREMT dyr penge. Etter ca.1 år er det på tide å bytte/rense systemet. Så lenge det ikke ser helt j..... ut før den tid. Å kjøre akvarie-vann gjennom systemet er noe som bare funker i 14 dager pga alger hehe. Det måtte testes en gang siden jeg har et stort akvarie stående rett på siden av dataen. Lyden ble lav siden jeg ikke hadde behov for vifte, pumpen ble bare slengt oppi akvariet, med en returslange. Ga meg fine temps da men Endret 2. juni 2006 av Eudora Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Heller du for mye frostvæske i vannet, får du dårligere varmeoverføring. Men blir ikke vannet blått, kan man si at det er for lite frostvæske i. Da har du sikkert en løsning som ikke beskytter nok mot korrosjon og alger. Det folk anbefaler her er jo 5-10%. Og da blir vannet helt sikkert blått. Lenke til kommentar
Eudora Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 ok kansje litt blå toning, men ikke blått ! Lenke til kommentar
AmdTommy Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 kjøre legesprit eller vodka i vannkjølinga kanskje ikke så trygt men om det er luft tett så kan det gå? Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Eller i stedet for å kjøpe batterivann kan du bare koke opp vann hjemme i en gryte:-) Endret 3. juni 2006 av Eyvind Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Du blir ikke kvitt alle mineraler++ ved å koke vannet. Du kan drepe bakterier ved å koke vannet. Det du må gjøre er å destillere vannet. Dette er ikke en prosess du foretar deg BARE ved å bruke en kjele på ovnen. Like greit å kjøpe en flaske batterivann @AmdTommy: det er nok en dårlig idé. Endret 4. juni 2006 av baronKanon Lenke til kommentar
AmdTommy Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Du blir ikke kvitt alle mineraler++ ved å koke vannet. Du kan drepe bakterier ved å koke vannet. Det du må gjøre er å destillere vannet. Dette er ikke en prosess du foretar deg BARE ved å bruke en kjele på ovnen. Like greit å kjøpe en flaske batterivann @AmdTommy: det er nok en dårlig idé. 6238684[/snapback] hvorfor? kjøler sikkert genialt Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) @AmdTommy Etanol har dårligere termiske egenskaper enn vann. Etanol har en varmekapasitet på 2,45kJ/(kg x K)@25c mens vann har 4,18kJ/(kg x K)@25c. Det vil si at vann kan absorbere mye mer energi. MEN etanol kan ha en temperatur på -117c i flytende tilstand mot vann som har 0c. Så man kan jo kjøle ned etanol til -100c for så å kjøre det i vannkjølingssystemet. Endret 4. juni 2006 av Eyvind Lenke til kommentar
AmdTommy Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 du har sikkert rett.. tenkte bare på at alkohol å bensin f.eks fjerner varme så fort.. f.eks når du søler på fingern Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 du har sikkert rett.. tenkte bare på at alkohol å bensin f.eks fjerner varme så fort.. f.eks når du søler på fingern 6240779[/snapback] Men det er på grunn av at det fordamper så raskt. I et vannkjølingssystem vil det stort sett ikke fordampe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå