DJViking Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Jeg ser meg nødt til å anskaffe en ny bærbar PC. Prisklassen ligger rundt 6000-8000kr. Jeg ville helst hatt en bærbar PC med følgende spesifikasjoner: Prosessor: AMD Turion 64-bit Skjermkort: NVIDIA GeForce (ikke mindre enn 6600) Skjerm: Ville hatt en 17" bredskjerm, men regner med det er ikke mulig med min prisklasse. Så da blir det vel 15" bredskjerm. Minne: 1GB Harddisk: 7200RPM nettverk(Gigabit ethernet, trådløst), USB, DVD-brenner er vel noe som kommer standard på de fleste bærbare PCer i dag. Eneste krav jeg har som er absolutt er at det blir et GeForce skjermkort og bredskjerm. Kan godt leve med en Intel Core Duo istedet for AMD Turion. Er disse spesifikasjonene mulig for en prisklasse på 6000 til 8000 kr? I så fall hvilken bærbar PC anbefales? Edit: Fant en bærbar PC via dette forumet som passet noe med mine spesifikasjoner. I følge den prisen på den vil det kanskje bli vanskelig å få en slik for under 8000kr. Endret 1. juni 2006 av DJViking Lenke til kommentar
kindings Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Denne når nesten kravene dine: https://prisguiden.no/product.php?productId=31449 Det som irriterer meg med disse "ferdige" maskinene fra Asus etc er at de ofte kommer med kjipe skjermer, dvs XGA/WXGA, minstekravet på en ~15" skjerm er SXGA/WSXGA, mener jeg. Skal du ha en bra skjerm, så mener jeg Dell kanskje er beste alternativ. Inspiron 6400? Dog havner du raskt på 8000++ med dine krav. For best pris fra Dell svarer det seg å følge med på Dell sine hjemmesider Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er vanskelig å finne en pc til den prisen med de kravene der. Denne er for dyr: Asus A7D 10415 kr Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Edit: Fant en bærbar PC via dette forumet som passet noe med mine spesifikasjoner. I følge den prisen på den vil det kanskje bli vanskelig å få en slik for under 8000kr. 6223760[/snapback] Kommer litt an på hva du skal bruke den til, men ville tenkt litt nøye gjennom skjermen. Ja, jeg vet jeg er utrolig opptatt av det, men det er ikke lett å bytte skjerm på en bærbar og skjermene på de billigste kan være mildt sagt dårlige. Og ingenting er mer plagsomt enn en bærbar med dårlig skjerm, skjermkort og CPU bør under normale omstendigheter komme i annen rekke, da begge deler somregel holder mål til det PCen er beregnet til. De fleste CPUene i dag er raske nok, skjermkortet vil sef begrense spillbarheten, men... Dersom du kan strekke deg utover disse 8000.-, så ville jeg sjekket den store Inspiron 9400 tråden her på forumet, her finner du tips for hvordan du kan få denne billigst mulig(forskjellige value codes etc). Blant annet mener jeg å ha lest der at dersom du kjøper en strippet utgave nå med Intel Integrert grafikk, så kan du faktisk oppgradere denne med GeForce 7900GO senere. Og en slik strippet utgave kan du visstnok får ned i under 10k med 17" WUXGA(eller WSXGA). Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Det jeg ikke skjønner et hvorfor nesten alle bærbare PCprodusenter velger å satse på ATI sine skjermkort. Noen få leverer også med skjermkort fra NVIDIA og da er det nesten aldri i kombinasjon med AMD. Dell har endel fra NVIDIA, men ingen AMD i sine bærbare PCer. Men jeg er enig med at Dell sine bærbare PCer har en veldig god skjermkvalitet. Edit: Dell Inspiron 9400 er litt over min prisklasse. Dell Inspiron 6400 kan tilpasses til rundt 8000kr. Men da må man nøye seg meg et Intel skjermkort. Edit2: For å få Ultra Sharp™ WSXGA TFT på Dell Inspiron istedet for vanlig WXGA koster det litt ekstra. Vil dette utgjøre en stor forskjell i kvalitet på skjermen? Endret 1. juni 2006 av DJViking Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Dersom du kan strekke deg utover disse 8000.-, så ville jeg sjekket den store Inspiron 9400 tråden her på forumet, her finner du tips for hvordan du kan få denne billigst mulig(forskjellige value codes etc). Blant annet mener jeg å ha lest der at dersom du kjøper en strippet utgave nå med Intel Integrert grafikk, så kan du faktisk oppgradere denne med GeForce 7900GO senere. Og en slik strippet utgave kan du visstnok får ned i under 10k med 17" WUXGA(eller WSXGA). 6226016[/snapback] Hm... Nå har jeg søkt gjennom forumet. Bladd 10 sider framover, men fant ikke denne store Inspiron 9400 tråden. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Det jeg ikke skjønner et hvorfor nesten alle bærbare PCprodusenter velger å satse på ATI sine skjermkort. Noen få leverer også med skjermkort fra NVIDIA og da er det nesten aldri i kombinasjon med AMD. Dell har endel fra NVIDIA, men ingen AMD i sine bærbare PCer. Jeg skal ikke si 100% sikkert, men jeg mener å ha lest at dette kommer av at ATI har det beste chipsettet for bærbare AMD systemer, både mht ytelse og batterilevetid. Det siste punktet har vel tradisjonelt vært hovedproblemet med bærbare AMD systemer... Og når man bruker ATI brikkesett er det sikkert veldig nærliggende å hive inn ett ATI skjermkort. Nå er da min erfaring også at ATI skjermkort er å foretrekke i bærbare. I9400 tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...l=inspiron+9400 For å få Ultra Sharp™ WSXGA TFT på Dell Inspiron istedet for vanlig WXGA koster det litt ekstra. Vil dette utgjøre en stor forskjell i kvalitet på skjermen? Selve kvaliteten på en WXGA skjerm kan være like god som på en WSXGA skjerm, men poenget mitt er at WXGA gir for lav oppløsning på 15.4" og 17" skjermer. Det er selvfølgelig en subjektiv vurdering. Rent kvalitetsmessig er skjermene til Dell uansett noe av det beste du kan få tak i, uansett hvilke type du velger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå