Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpna port, nå vil ikke laptoppen på nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skulle stemme ja.

Hvorfor setter du dns server til 10.0.0.138 da?

6225801[/snapback]

Det er den som kommer opp i ipconfig /all.. og på portforward sto det at det var dem man skulle bruke til å sette opp statisk ip..

Du kan ikke ha den primary dns adressa nei.  Men sett DHCP (auto ip) og legg ut nytt screenshot ;)

6225810[/snapback]

Hvilken er det? ingen som heter DCHP?

akkurat det med dns serveren er rart, men hvis du ser på den alternative dns ip'n, så går den til routeren...

6225814[/snapback]

ok. så den skal egentlig være først da eller?

Sorry for at jeg nesten ikke kan noe om akkurat dette :blush:

Lenke til kommentar

det går bra, men da bort port forwardinga en liten stund, slik at du kan sette til bake til automatisk IP adresse, og automatisk DNS.

så trekker du ut TP kabelen, og setter den inn igjen, eller, for å slippe det, så kan du skrive noen kommandoer inn i cmd.

tror det var ipconfig /release

og ipconfig /renew

Lenke til kommentar
det går bra, men da bort port forwardinga en liten stund, slik at du kan sette til bake til automatisk IP adresse, og automatisk DNS.

så trekker du ut TP kabelen, og setter den inn igjen, eller, for å slippe det, så kan du skrive noen kommandoer inn i cmd.

tror det var ipconfig /release

og ipconfig /renew

6225884[/snapback]

ok gjorde det nå.. internett funker fint fortsatt

Automatisk ip adresse:

ipconfigigjenn6zt.jpg

Endret av complexity
Lenke til kommentar

hmm..

hvis du roter litt inne i routeren, finner du noe der for å gjøre slik at en pack adresse får en fast IP?

f.eks. dataen din får automatisk fra routeren (ikke fra deg) 192.168.0.3 mens laptoppen automatisk får 192.168.0.4, og så er både dataen og laptoppen innstillt til å få ip og dns automatisk?

*edit

det var slik jeg gjorde det hos den engelske familien jeg bodde hos dette skoleåret...

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
hmm..

hvis du roter litt inne i routeren, finner du noe der for å gjøre slik at en pack adresse får en fast IP?

f.eks. dataen din får automatisk fra routeren (ikke fra deg) 192.168.0.3 mens laptoppen automatisk får 192.168.0.4, og så er både dataen og laptoppen innstillt til å få ip og dns automatisk?

*edit

det var slik jeg gjorde det hos den engelske familien jeg bodde hos dette skoleåret...

6226005[/snapback]

Har ikke sett det noen plasser iværtfall.. å har ikke tid til å begynne å styre nå for må opp klokken 6 i morgen :)

Men kan ta å sjekke ut i morgen om det er noe der som man kan gjøre det med :)

btw: hvorfor skal det plutselig bli slike problemer når jeg åpner en port i routeren? alt fungerer jo helt fint til jeg åpner den..

er port 36212 foresten..

Lenke til kommentar
det er ikke godt å si hvorfor det skulle bli slike problemer, men det kan virke som om det er aksesspunktet som må restartes, hvis dette kan gjøres uten å restarte hele routeren, så kan dette være en ide å prøve.

6226050[/snapback]

hvordan gjør jeg det da?

Lenke til kommentar
de færreste routere er like, og jeg har desverre ingen selv, (har ikke råd enda) så det blir litt vanskelig for meg å si, men hvis du fortsatt har instruksjonsboka, så kan det være en idè å titte i den ;)

6226124[/snapback]

skal ta å gjøre det i mårra :)

men ett lite enkelt spørsmål.. hvis jeg tar frem den gamle 5 port swichen, plugger internett og min maskin i den, samt en tp kabel til routern.. vil alt funke da? da vil jeg jo ikke trenge å åpne noen porter eller?..

Lenke til kommentar

da skal alt funke ja, det er vel kanskje det enkleste for deg nå ;)

*edit*

jeg kom på en ting, hvis du ikke får flere IP'er fra din ISP, så er det ikke garantert at det virker, dette hadde jeg glemt. (jeg får 3-4 IP adresser her.. )

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
da skal alt funke ja, det er vel kanskje det enkleste for deg nå ;)

*edit*

jeg kom på en ting, hvis du ikke får flere IP'er fra din ISP, så er det ikke garantert at det virker, dette hadde jeg glemt. (jeg får 3-4 IP adresser her.. )

6226154[/snapback]

ok.. får ta å teste i mårra da.. men blir jo nesten bortkastet å ha en egen swich på hele tiden, når det er swich i routern, men får se :)

btw: Hva er isp?

btw2: god natt :) takk for all hjelpa i dag :)

Lenke til kommentar
Hva er den eksterne ipadressen til routeren? Har du kanskje to routere? En med ipadresse 192.168.0.1 og en med ipadresse 10.0.0.138. Du har kanskje fått en boks fra internettleverandøren din?

Ørjan...

6227072[/snapback]

Er vel routerfunksjon i modemet når jeg tenker meg om.. husker jeg åpna porter i det og..

og tror faktisk 10.0.0.138 er til modemet..

er thomsom modem fra telenor btw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...