Gå til innhold

Problemer med RAID5 løsning


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i prosessen av å kjøpe inn en ny filserver. Jeg er interessert i å ha en vis sikkerhet og tenkte en raid5 løsning enten med pata eller sata.

 

Jeg er veldig usikker på hvilken løsning jeg skal velge, og raid kort er dyre, veldig dyre. Jeg har tenkt meg en Windows løsning, type (server, xp ...) er irrelevant, da jeg har lisens på de fleste.

 

Hadde tenkte meg en 5 disk løsning, men ser dette blir problemfylt siden det finnes kun 4, 8, og 16 porters SATA kontrollere, og 16 porter blir meget overkill.

 

Jeg lurer på hvilke løsninger dere vil anbefalle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hvilke løsninger dere vil anbefalle.

6223626[/snapback]

Jeg vil anbefale å begynne å se på hvilke krav du har til plass og ytelse før du begynner å bekymre deg for antallet disker. I tillegg vil jeg anbefale et estimat på andel lesing og skriving, og ikke låse deg til RAID 5.

 

Når du har sett på dette kan du komme tilbake med informasjon til oss, så kan vi se om vi kan hjelpe deg. Med det vi har fått vite så langt er det umulig å komme med en fornuftig anbefaling til deg.

Lenke til kommentar

Ytelse er det så og si ingen krav, så lenge 2 sessions klarer å streame to avi filer så er jeg helt fornøyd. Når det gjelder plass, er jeg interessert i å komme over 1TB med hjelp av 5 disker, med mulighet for at en kan dø og byttes ut.

Lenke til kommentar

Når det gjelder vitale data, ville jeg ikke satset på en Windows-løsning. Har hatt dårlige erfaringer med filsystemet i Windows, NTFS, så en Linux/BSD/UNIX-løsning vil nok være en bedre ting å satse på. Da kan du også, hvis du kun skal ha en ren filserver, droppe GUI, slik at du ikke bruker ressurser på unødvendige ting. Selv leker jeg med tanken om å sette opp en filserver som enten kjører FreeBSD eller Solaris. Det jeg holder på med nå, er å finne den rette kontrolleren.

Lenke til kommentar
Når det gjelder vitale data, ville jeg ikke satset på en Windows-løsning. Har hatt dårlige erfaringer med filsystemet i Windows.

At du har hatt problemer med det betyr ikke at det er ustabilt. Kjører selv min filserver i Windows RAID 5 og det fungerer ypperlig. Når raidet går via OSet enten det er linux eller Windows har man fordelen at diskene funker uansett maskin de er tilkoblet, bruker man et RAID kort rissikerer man at det kun funker på det kortet, noe som i mine øyne er teit.

 

For vanlige personer funker RAID 5 software helt topp :)

 

legger ved et par utdragsbilder fra testboksen min som jeg tester litt RAID løsninger på.

 

post-9129-1149193047_thumb.png

Veldig grei måte å se status på, for brukere som ikke er vandt med linux oppsett funker Windows veldig greit siden det er et kjent miljø.

 

 

 

post-9129-1149194444_thumb.png

Dette bildet viser alle diskene i testmaskinen min, her har du 1TB med effektiv plass, altså 6x200GB. Fordelen med Windows her er at jeg ser alt enkelt og greit, ulempen er jo at det tar lang tid å resynce RAID settet når noe gnøkker seg (les 4-6 timer), men det vil jo ta lang tid uansett.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
At du har hatt problemer med det betyr ikke at det er ustabilt.

Har opplevd at partisjonstabellen på en disk plutselig har forsvunnet uten at det har blitt foretatt noen skriving til disken. Og disken fungerte slik den skulle. Ikke akkurat noe jeg setter pris på. Har ikke hatt problemer i GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Ytelse er det så og si ingen krav, så lenge 2 sessions klarer å streame to avi filer så er jeg helt fornøyd. Når det gjelder plass, er jeg interessert i å komme over 1TB med hjelp av 5 disker, med mulighet for at en kan dø og byttes ut.

6224332[/snapback]

Hvis 1TB er et absolutt krav så lønner deg seg med 8-ports kontroller, og så mange 250GB harddisker som du har råd til. (300GB har ca samme pris/GB, men du taper mer plass i RAID5 settet og de er derfor ikke fult så kosteffektive).

 

Dersom du kan slakke litt på kravet om 1TB, så hadde jeg gått for en 4-kanals kontroller og hatt 4 stk 320GB disker i RAID 5, da skulle du ende opp på ca 950GB,

Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg kommer til å velge en software raid løsning på Windows 2003 plattformen. En kombinasjon med PATA og SATA disker, greit nok at jeg taper litt ytelse fremfor å bare velge SATA, men da kan jeg kjøpe et billig hovedkort som har 2 PATA og 4 SATA. På denne måten får jeg en OS-disk, og 5 disker til raid5. Kjøper jeg 5x320GB får jeg i overkant av 1.1TB. Og det er jeg fornøyd med.

 

Som sagt, ytelse er ikke det viktigste det, sikkerheten vs. pris er. Og da er kjøp av kontroller en stor utgift.

 

 

Men nå som jeg har tråden aktiv, hvorvidt er det viktig med UPS til dette formålet? Det bør vel vurderes sterkt?

 

Midlertidig handlevogn: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...53-d2d02692f087

Endret av tore-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...