Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

maskinen kommer ikke forbi windows loaden

Anbefalte innlegg

hei. det har sånn af nå for litt siden når jeg satt og spilte så gikk maskinen brått i bluescreen og restartet seg, så kom den disk check tingen , så kom meldingen "disk check failed" og så restartet den seg igjen og nå vil den ikke inn på windows verken i sikkerhetsmodus eller vanlig.

også en ting til. for ca en uke isden slet jeg med å få på pc'n det sto at noen viktige filer var skadet og at jeg måtte sette i windows cd'n og trykke repair.

men nå har jeg sotti i cd'n og kommer til der det står repair, men så spør maskinen etter et passord (admin passor" og jeg har bare ett passord på maskinen og regnet med at dewt var det, men det funker ikke står bare "password invalid"

så noen som vet hva jeg skal gjøre? jeg vil for all del prøve og unngå og formatere, for mye jeg har på maskinen vil være nermest umulig og få tilbake.

her er litt specs om maskinen:

- asus a8n sli

- amd athlon 3200+ (klokket 15%)

- twinmos 1024mb ram

- en eller annen samsung harddisk. (120gig)

- ati x800xl skjermkort (klokket ubetydelig lite, 3%)

- vanlig temp pleier og ligge på rundt 50 grader.

EDIT: har prøvd og klokke tilbake prosessoren ute hell. maskinen begynte kanskje og bli ustabil etter klokking av skjermkort, men jeg klokka jo så lite og jeg får jo bilde og sånn så kan jo ikke være skjermkortet.

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke penger og jeg gidder ikke å betale for noe som kanskje ikke hjelper noe, tviler sterkt på at det er noe galt med hd.

tror det er noe galt med windows, så det første jeg vil prøve er repair funksjonen som ligger på windows cd'n. men jeg kommer ikke inn pga den spør etter et passord jeg aldrig har laget.

har også prøvd kommandoen fixboot uten hell.

blir veldig takknemlig hvis noen kan komme med noen ideer.

edit: tror dere det kanskje kan hjelpe og ta ut og inn batteriet på hovedkortet?

mister jeg noen filer eller noe hvis jeg gjør det?

Endret av marius90
Lenke til kommentar
ok, skal prøve med windows 2000 cd.

men hvis det ikke hjelper, funker det å innstalere windows pånytt uten og formatere eller miste noe?

6228044[/snapback]

finner bare vanlig repair, med xp'cdn. er det det samme som vanlig repair eller?

får 3 valg, enten repair, installer windows xp, eller slett xp. etter det jeg husker nå så var det sånn.

Lenke til kommentar

ok takk, da prøver jeg ut det senere.

men tror jeg prøvde noe lignende for en stund sia, om ikke det var det samme, da spurte den etter en diskett, men jeg har verken disket eller diskettstasjon. men det va kanskje noe annet jeg prøvde da. får se etterpå.

Lenke til kommentar

hei igjen, dette ble bare surr, prøvde og finne den repair funksjonen som han hårek nevnte. men den er ikke der. det sesr ikke likt utsomdet gjør på de bildene han viste. så jeg begynte og trykke litt forskjellige ting. og det endte elendig, plutselig fikk jeg 2 valg jeg kunne velge og kjøre enten windows xp pro 1

eller windows xp 2 som jeg vistnok hade klart og legge inn. da endte maskinen bare i bluescreen.

så jeg prøvde noe som het hurtigformater, hva vil det si? mister jeg alt jeg hadde nå? jeg gjorde ikke noe med stasjon c, som jeg har alle tingene mine på, men jeg klarte og slette stasjon d. eller det sto partisjon d men det er vel det samme?

såklarte jeg og få opp en ny som het f. og der holder jeg på og legge inn windows nå. som dere kanskje skjønner så har jeg ikke peiling på hva jeg driver med :!: , så venter spent på hva som skjer når jeg er ferdig med instalasjonen :p

Lenke til kommentar

ok nå er den ferdig med instalasjonen, men nå har jeg endt opp med to windows xp instalasjoner, en som funker men mangler alt jeg hadde, og den forrige som fortsatt står fast ved samme problemet.

er det mulig og flytte alt fra den gamle skadde instalasjonen over på den nye, og derreter slette den gamle?

enten det eller så kan jeg slette den jeg nettop instalerte og begynne forfra igjen.

men hvordan sletter jeg den nye?

er nesten litt komisk dette :!:

Lenke til kommentar

nå blir det mange poster her, men det blir så ille langt hvis jeg skal edite de andre når jeg finner ut noe nytt. det har seg sånn at jeg fortsatt har alle programmene som lå på disk c. men disk d har blitt byttet ut emd en disk kaldt f.

jeg tror jeg kom i skade for å fjerne hele stasjon d, som det lå mange viktige ting på, det er vel ingen mulighet tilå få tilbake disse på da? så sant de ikke ligger på den forrige windows instalasjonen fortsatt da?

men mange tin som winzip filer og sånn fungerer ikke lenger selvom jeg har winzip liggene på stajson c.

og det viktigste, jeg får ikke tilgang til mine dokumenter som jeg hadde på den forrige instalasjonen, der jeg har alle filmene og sånn. men de tar fortsatt opp plass men det står bare at jeg ikke får tilgang til dem, selvom jeg er admin på pc'n men det var jeg på den forrige instalasjonen også da.

edit: bare dropp hele greia jeg formaterte hele maskinen jeg.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

men nå har jeg sotti i cd'n og kommer til der det står repair, men så spør maskinen etter et passord (admin passor" og jeg har bare ett passord på maskinen og regnet med at dewt var det, men det funker ikke står bare "password invalid"

Hvis du ikke hadde passord for administrator (konto som opprettes under installasjon) så er det bare å taste Enter for å komme videre, dvs. no passord.

Når det gjelder å reparere en installasjon med å reinstallere, så taster du ikke repair når du starter fra cd, men Enter for installasjon og Enter heile tiden til du får varsel om at det er funnet en C:\windows installasjon. Her velger du å reparere med E og ikke Enter.

Med E vil Windows installeres på samme folder men du beholder alle filer og innstillingene dine.

Riktig nok mister du alle hotfixes for Windows, som du må installere på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...