Gå til innhold

Temaoppgave i gym. Muskler og ledd.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en liten temaoppgave i kroppsøvning der jeg skal svare på følgende spørsmål. (Som jeg har svart litt på)

------------------------------------------

1. Hvilke ledd bøyer du når du strammer...

- ... den tohodete armbøyeren (biceps)?

Mitt svar: Albuen

- ... knebøyeren?

Mitt svar: Kneet

- ... Den rette bukmuskelen?

Mitt svar: Hoftene

2. Hvordan kan du trene disse musklene?

- Den brede ryggmuskelen

Mitt svar: Roing, hang-ups og sagning (sage ved)

- Delta muskelen

Mitt svar: Skigåing og gåing med staver

- Den store setemuskelen

Mitt svar: Sykling

- Den tohodete armbøyer (biceps)

Mitt svar: Vekter/manualer, hang-ups, roing og push-ups.

Om noe er feil, noe du ville fyllt ut mer så skriv det gjerne her! :)

Jeg er egentlig veldig usikker på om dette er riktig. Også synes jeg det ble litt få øvelser jeg kan gjøre for å trene musklene. Hvis du lurer på hva f.eks deltamusklen er så spør her så skal jeg prøve å forklare! :-)

- Takker for alle svar! :)

(Btw, hvis denne er feilpostet så kan en moderator flytte den)

Endret av DE1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du seier om trening av deltamuskelen er feil. Den vert brukt til å føre armen rett ut frå sida eller litt fram/bak og opp. Ved skigåing bruker du ikkje denne, då du der fører armane nedover, altso omlag det motsatte av kva deltamuskelen gjer.

6223655[/snapback]

Er du sikker?

Hvis du tenker skøyting da. Altså at du skøyter på ski. Så tar du armene opp foran deg, setter stavene godt neddi og og skyver hardt bakover. Drar dem frem og gjentar...

Du sa at den brukes til å føre armen ut fra siden, frem, bak og opp.

- Da vil jeg si at det ikke er feil.. :hmm:

Men om det er feil så vil jeg gjerne vite det :)

Lenke til kommentar

Du bruker nok framre del av deltamuskelen når du dreg armane fram, men kor mykje trening er det i det? I det du skyv frå med stavane trur eg du bruker mest den breie ryggmuskel (ein del andre og, men ikkje deltoideus). Sjå på kvar deltamuskelen ligg, kvar utspring og feste er, so er det eigentleg ganske openbart kva rørsler den kan utføre.

Edit: Opp og bak samtidig. Når tek eit stavtak vert armen ført ned og bak.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Eg lærer aldri å tenkje skikkeleg gjennom problemstillingar før eg seier noko... Den vert vel brukt litt, men det er vel berre bakre del i byrjinga av stavtaket. Kan ikkje tenkje meg at det er ein spesielt viktig muskel. Det er uansett ikkje ei spesielt gunstig øving for trening av den, då ein berre trener den eine delen av muskelen. Å løfte vekter vil vere betre, då ein der kan stimulere heile muskelen.

Lenke til kommentar
Eg lærer aldri å tenkje skikkeleg gjennom problemstillingar før eg seier noko... Den vert vel brukt litt, men det er vel berre bakre del i byrjinga av stavtaket. Kan ikkje tenkje meg at det er ein spesielt viktig muskel. Det er uansett ikkje ei spesielt gunstig øving for trening av den, då ein berre trener den eine delen av muskelen. Å løfte vekter vil vere betre, då ein der kan stimulere heile muskelen.

6223816[/snapback]

Hele deltamuskelen?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...