Jtand Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Mamma kjørte utfor og skadet frontfangeren og skjermen på vår Ford Mondeo 1993-modell. Da begynte varsellampa for airbag-systemet å blinke. Vi ba verkstedet om å sjekke dette når vi hadde bilen inne for skifting av fanger. Mekanikeren sa at det var et relé i dashbordet som var kaputt. Jeg ble med en gang skeptisk, og kom til å tenke på hva en bekjent av meg opplevde på samme verksted. Han skulle skifte en del på sin bil, verkstedet hadde bestilt og satt inn den nye delen. Trodde han! Det viste seg at bilen var som før, altså ingen nye deler. Og altså juks. Når vi fikk Mondeoen tilbake, hva var det som blinket da? Jo, varsellampa for airbag. Men hadde ikke de skiftet det som var "ødelagt"? Og forresten, hvorfor skulle et relé (forøvrig kostet det 1000 kr) tilfeldigvis bli ødelagt samtidig som kræsjen? Det jeg tror er at kretsen for systemet har fått et brudd når mamma kjørte utfor veien. Ikke noe relé! Aner jeg juksing fra verkstedets side? Har dere noen synspunkter på dette? Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er som kjent mange verksted som ikke er til å stole på, dere kan jo ta bilen til et annet verksted, gjerne et merkeverksted (Ja, det er litt dyrere) og om det skulle vise seg at verkstedet har jukset kan dere ta opp saken med forbrukerområdet. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Høres mer ut som om kanskje en av følerne/ledningene til airbagen er blitt skadet/fått kontaktfeil p.g.a kræsjen... Ser det som MEGET usannsynelig at et rele skal være årsaken til en slik feil. Det hjalp jo heller ikke å bytte dette releet... Bare en tanke... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Airbagsystemet består av sensorer og en hel del elektronikk. Ved en kræsj kan dette systemet få seg en smell, slik at det trengs å byttes, selv om ikke airaggen har løst seg ut. Om verkstedet skifter en del og dette ikke er årsaken, er det en feilvurdering fra deres side. Om de har byttet ut delen eller ei er vanskelig å si. Personlig har jeg markert et merke i de delene jeg skal ha skiftet ut om jeg må la et verksted ta jobben. Jeg er svært skeptisk og gjør alt jeg kan for å være sikker på at de har gjort jobben og byttet de delene de skal, så lenge jeg ikke får gjort det selv. Men ta kontakt med de og si at de ikke har rettet feilen. Om dere har betalt og de har sagt at den nå er rettet, må de da ta å fikse resten på sin regning. Edit: Jeg har samme mondeoen sjøl (bare 95 mod) og er kjent med bilen, så jeg skal ta å sjekke ut litt hvilke deler selve airbag systemet sitter og besår av og se hva jeg finner ut sammen med haynes boka mi. Endret 1. juni 2006 av sesteen Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Ofte kan man resette no elektronikk for at varsellamper skal slutte å lyse. Men de lyser vel for en grunn. Når man kræsjer, og airbaggen ikke løser seg ut, så skal man sjekke sensorene og kretsene, så man er sikker på at den løser seg ut ved en evnt krasj seinere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå