8ball Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Sitter her med ubuntu 6.06 i 32 og 64 versjon og lurer litt på hvilken jeg bør velge. Dette er første gang jeg prøver linux og har derfor ingen erfaring med det (linux altså), så jeg ønsker derfor å gjøre det så enkelt som mulig. Sitter med en følelse at det er enklere med 32 system med tanke på drivere og slikt, men har ingen kunskap om det. Og hvilke fordeler er det egentlig meg 64 når jeg en nybegynner? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 I linux er det ikke så store problemer med 32 bit vs 64 bit som på XP. Det er vel liten grunn i dag til å ikke velge 64 bit på linux systemer? alle drivere og slik kan vel rekompileres til 64bit hvis de mot formodning ikke allerede skulle være tilgjengelige? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Ta 32 bit, det er det enkleste. Eneste du tjener på 64bit er kanskje 1% ytelse, men det kan være ekstra stress med driver, codecs, og ufri programvare som flash ol. Lenke til kommentar
8ball Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Ja om det ikke er noe spesielt bedre med 64 så prøver jeg 32 først jeg. Dette er jo bare en test runde, så får jeg heller prøve 64 neste gang Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Ta 32 bit, det er det enkleste. Eneste du tjener på 64bit er kanskje 1% ytelse, men det kan være ekstra stress med driver, codecs, og ufri programvare som flash ol. 6223370[/snapback] Min erfaring også. Nå testet jeg dagen etter at fedora ble sluppet så det ble nok en del "ekstrastyr" pga. det, men merket uansett ikke noen ytelsesforskjell og var mer enn ett program som krangla, og når 32bit fungerte utmerket, så... Men for server - kansje det da er mer poeng? Noen som kan dele noen erfaringer? Løsning av digre difflikninger nummerisk, gjerne over lang tid (store datasett)? Er det ikke noe med at EMT64/x86_64 (hva er forskjellen egentlig, bortsett fra at det er Intel/AMD) har dobbelt så mange registere som 32-bits varianten? RAM-forbruk (erfaringen min tilsier at 64-bit bruker mer)? Størrelse på int, double (er jo uansett 64-bit), etc. - vet at pekere blir 64-bit og de er vel egentlig ints? Lenke til kommentar
8ball Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Da er ubuntu installert (32bits). Redd dette blir en lang helg da jeg så langt ikke har klart å få inn nvidia driver eller flash (de to eneste tingene jeg har forøkt å installere) Jaja, godt det er langhelg Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 sudo apt-get install nvidia-glx flashplugin-nonfree Eventuellt gå til System -> Administrasjon - Synaptic programpakkebehandler og søk etter nvidia-glx og flashplugin-nonfree. Får å få tilgang til flashplugin-nonfree må du først aktivere ekstra pakkebrønner, det gjør du ved å gå på Innstillinger -> Arkiv i Synaptic. Du må aktivere universe og multiverse brønnene. Jeg tipper du gjør som mange nybegynnere, gjør alt på den vanskligste måten Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Da er ubuntu installert (32bits). Redd dette blir en lang helg da jeg så langt ikke har klart å få inn nvidia driver eller flash (de to eneste tingene jeg har forøkt å installere) Jaja, godt det er langhelg 6225965[/snapback] Ubuntu har bra dokumentasjon(du må bare ikke tenke som om du sitter på Windows, mange ting er faktisk mye enklere på Ubuntu bare du skjønner systemet): http://help.ubuntu.com/ http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html Endret 2. juni 2006 av LessThanJake Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Denne hjelper deg med det meste: http://easyubuntu.freecontrib.org/get.html Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Dessverre er linux på 64-bit ennå ikke modent for hjemme-pc. Macromedia har ikke gitt ut flashplayer for 64-bit, og SUN har ikke gitt ut browser plug-in for java runtime environment. I tillegg, avhengig av distribusjon, er ikke alt av software ferdigpakket (for Debian mangler f.eks. OpenOffice). Drivere har jeg ikke sett noen problemer med, der tror jeg det meste er på stell. Når i tillegg ytelsesgevinsten er minimal, anbefaler jeg deg å holde deg til din 32-bit installasjon. Endret 2. juni 2006 av Del Lenke til kommentar
8ball Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Det tok litt tid det her, men nå ser det ut til at jeg har kommet forbi de første problemene. Takk for svarene, de hjalp! Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hvordan er det med automatix, funker ikke den for 6.06? I såfall burde det meste kunne ordne seg uten knot. Lenke til kommentar
8ball Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Kanskje det, men jeg vet ikke hva automatix er enda! Finner det sikkert ut i løpet av helgen.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 automatix er et script som automatiserer oppsett i Ubuntu (kjør scriptet og alt settes opp mens du tar en kaffe). Siden jeg fortsatt gjør ting på den tunge måten i Debian kjenner jeg ikke detaljene, men jeg regner med det inkluderer oppsett av nvidia driver, flash og jre. Når det gjelder nvidia har også nvidia sin egen installer blitt meget bra, med nvidia-xconfig installert så settes xorg.conf filen automatisk ved installasjon. Hvis du fortsatt sliter med nvidia driveren, kan du spare tid på å tipse oss om det. Lenke til kommentar
8ball Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Tror jeg har fått nvidia driveren oppe å gå nå, så den er grei. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) OK, anbefaler deg å bruke mozilla-firefox som nettleser, da kan du få installert flash akkurat som i MS, bare ved å gå inn på f.eks. hardware.no og trykke ok et par ganger. Hvis du skal sikre deg at lyd er satt opp riktig anbefaler jeg å bruke alsaconf (må installere alsa pakkene for å få denne). Innstaller jre fra pakke, men da må du antagelig få utvidet sources.conf fila di med noen ekstra linjer, sikkert noen her som kan poste sin, slik at du får det du trenger. Ved å kjøre xine-check fra kommandolinja vil du få kontrollert om du har alt du trenger for video, dvd, osv. spesielt er det lisensbegrensinger med DVD bibliotek, så det må du legge inn selv (aptitude install libdvdcss), forusetter antagelig multiverse i sources.conf. Du vil trenge mplayer for plug-in til nettleser (f.eks. hvis du vil se nett-tv fra nrk). "aptitude install msttcorefonts" vil gi deg standard microsoftfonter, personlig foretrekker jeg Arial. Kommer ikke på mer i farta, men gi oss en liten update da vel. Endret 3. juni 2006 av Del Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 I fedora slenger jeg inn macromedia.mplug.org som repo i yum.conf, og så er det bare å ta yum install flash. Da funker det iallefall i mozilla (og jeg tror også konq...) - pluss sjekker ikke opera mozilla sin (globale) plugin-mappe og bruker mozilla sine plugins? Lenke til kommentar
8ball Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 OK, anbefaler deg å bruke mozilla-firefox som nettleser 6236087[/snapback] Nå er jeg en ivrig opera fan selv da, så jeg har brukt kvelden til å få den til å fungere. Har lagt inn beta av opera9 og det ser ut til å fungere bra. Brukte også litt tid på flash men det ordnet seg også etter litt lesing og prøving. Når det gjelder media avspilling så får jeg prøve litt i morgen, får nå er jeg lei av data for i dag Lenke til kommentar
Teroedni Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Dessverre er linux på 64-bit ennå ikke modent for hjemme-pc. Macromedia har ikke gitt ut flashplayer for 64-bit, og SUN har ikke gitt ut browser plug-in for java runtime environment. I tillegg, avhengig av distribusjon, er ikke alt av software ferdigpakket (for Debian mangler f.eks. OpenOffice). Drivere har jeg ikke sett noen problemer med, der tror jeg det meste er på stell. Når i tillegg ytelsesgevinsten er minimal, anbefaler jeg deg å holde deg til din 32-bit installasjon. 6230992[/snapback] Vel ting har forandra seg no http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=185604 Automatix for 64 bit Automatix kan instalere flash dvd kodeker og masse annet på 64 bit system:) Har kjørt 64 bit ubuntu lenge og det fungerer utmerket:D Og det er ein del og tene på 64 bit i ytelse og:) http://www.linuxhardware.org/article.pl?sid=05/02/24/1747228 Endret 3. juni 2006 av Teroedni Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Leste du det jeg skrev i det hele tatt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå