Gjest medlem-77217 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hallo. Jeg har nettopp motatt delene mine fra shg.no og jeg fikk et råd om å kjøpe kjøle pasta. Hvor skal denne så kalte kjøle pastaen? Mellom prossesor og vifta? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 ja. Der skal den! Den originale kjølepastaen som følger med prosessoren funker ikke optimalt.. og den blir uttørket etter en stund.. Men husk på at du skal bare ha kjølepasta på selve kjernen på prosessoren.. (altså den lille firkanten) .. Lenke til kommentar
edge Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Ja, du legger en liten(ja, liten) klump på selve CPU-en og smører det utover slik at det danner et tynt lag. For mye gir dårlig kjøling. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Ikke ta på for mye kjølepasta, har du amd cpu med heatspreader, så holder det med 3-4 riskorn størrelse med pasta. For mye vil hindre optimal varmeoverføring. Selve kjernen er i midten, så sørg for at pastaen er godt fordelt. Heller mer i midten enn mer i kantene. Hvis du har en cpu uten heatspreader, så holder det med 1-2 riskorn med pasta. Endret 1. juni 2006 av samye83 Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Ok... Tynt lag med kjølepasta på SELVE cpu'en da. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Hva slags cpu har du kjøpt deg? Eller, dumt spørsmål egentlig, de fleste intel og amd cpu'er kommer med heatspreader for tida, hehe. For en stund siden så var det ikke så vanlig. Ja, på selve cpu'en Og sørg for god kontakt mellom cpu'en og kjøleren. Endret 1. juni 2006 av samye83 Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er som oftest kjølepasta på cpu'en når du får den. slik som det er satt på der bør du ta som utgangspunkt. egentlig ganske enkelt! Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Kjølepasta på cpu'en? Jeg har kjøpt mange cpu'er i mitt liv, kan trygt si at det ikke stemmer. Men det kan være kjølepasta på cpu kjølerne, men de er ikke ti lå stoles på. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 ehm.. ja det kan stemme hehe.. ja det er det jeg tenker på,, jeg bruker det nå, men det er fordi jeg er for lat til å kjøpe nytt.. men bør vel egentlig gjøre det.. noen her som har tips til god pasta? Arctic silver? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Arctic silver 5 er vel den mest anerkjente kjølepasta for tida. Den er bra på blanke overflater. Dvs hvis kjøleren og cpu'en har ganske smooth flate, så vil as5 funke som gud. Hvis det er ugjevnheter, så vil jeg anbefale andre pasta. As5 er ikke så overlegen der. Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det satt litt kjøle pasta på vifta mi. Ingen andre steder. Bør jeg ta det på vifta da? (blir jo egenklig det samme) Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 ja, hvis du har ny pasta, fjern den fra vifta og sett den nye på cpu'en .. Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 MÅ jeg fjerne den fra vifta? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Bruk isopropanol eller bedre kjent som blårens hos Obs. Grunnen til at man bruker den type væsker er at den fordamper ganske fort og etterlater seg ikke rester som andre rensemidler. Har hørt folk har brukt zalo også, men jeg vil anbefale iso eller blårens. Ja, du må nesten fjerne den pasten som allerede er på vifta, for ellers blir det for mye pasta, og kan resultere høye temperaturer. Det vil man helst unngå. Endret 1. juni 2006 av samye83 Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 ja, hvis du skal ha ny pasta må du det, ellers blir det dobbelt opp.. hvis ikke du vil fjerna fra vifta, bør du heller ikke sette på den nye pastaen på cpuen, da blir det jo dobbelt lag, og mye mye dårligere ytelse enn det du ville hatt til å begynne med! Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Oj sann.. Er det noe å gjøre med det etter at jeg har tatt den på? Lenke til kommentar
svirrethasverr Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 hehe du kan jo ta den av igjen å gjøre det pånytt ? Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvis jeg tar på for mye, kan det hende at data'en ikke starter da? Den starter, men jeg får liksom ikke noe skjermbilde eller noe slikt. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 i grunn ikke. men du risikerer at maskinen yter VELDIG mindre, og i ekstreme tilfeller kan du brenne cpu'en.. Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 http://www.hardware.no/guider/kjoling/goopguide/12603 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå