Gå til innhold

Hvor skal kjølepastaen?

Gjest medlem-77217

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-77217

Hallo. Jeg har nettopp motatt delene mine fra shg.no og jeg fikk et råd om å kjøpe kjøle pasta. Hvor skal denne så kalte kjøle pastaen? Mellom prossesor og vifta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja. Der skal den! :) Den originale kjølepastaen som følger med prosessoren funker ikke optimalt.. og den blir uttørket etter en stund.. Men husk på at du skal bare ha kjølepasta på selve kjernen på prosessoren.. (altså den lille firkanten) ..

Lenke til kommentar

Ikke ta på for mye kjølepasta, har du amd cpu med heatspreader, så holder det med 3-4 riskorn størrelse med pasta. For mye vil hindre optimal varmeoverføring. Selve kjernen er i midten, så sørg for at pastaen er godt fordelt. Heller mer i midten enn mer i kantene.

Hvis du har en cpu uten heatspreader, så holder det med 1-2 riskorn med pasta.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Hva slags cpu har du kjøpt deg? Eller, dumt spørsmål egentlig, de fleste intel og amd cpu'er kommer med heatspreader for tida, hehe. For en stund siden så var det ikke så vanlig. Ja, på selve cpu'en :thumbup: Og sørg for god kontakt mellom cpu'en og kjøleren.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Arctic silver 5 er vel den mest anerkjente kjølepasta for tida. Den er bra på blanke overflater. Dvs hvis kjøleren og cpu'en har ganske smooth flate, så vil as5 funke som gud. Hvis det er ugjevnheter, så vil jeg anbefale andre pasta. As5 er ikke så overlegen der.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217

Det satt litt kjøle pasta på vifta mi. Ingen andre steder. Bør jeg ta det på vifta da? (blir jo egenklig det samme)

Lenke til kommentar

Bruk isopropanol eller bedre kjent som blårens hos Obs. Grunnen til at man bruker den type væsker er at den fordamper ganske fort og etterlater seg ikke rester som andre rensemidler. Har hørt folk har brukt zalo også, men jeg vil anbefale iso eller blårens.

Ja, du må nesten fjerne den pasten som allerede er på vifta, for ellers blir det for mye pasta, og kan resultere høye temperaturer. Det vil man helst unngå.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

ja, hvis du skal ha ny pasta må du det, ellers blir det dobbelt opp.. hvis ikke du vil fjerna fra vifta, bør du heller ikke sette på den nye pastaen på cpuen, da blir det jo dobbelt lag, og mye mye dårligere ytelse enn det du ville hatt til å begynne med! :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217

Hvis jeg tar på for mye, kan det hende at data'en ikke starter da? Den starter, men jeg får liksom ikke noe skjermbilde eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...