Gå til innhold

Hvilke mobiler egner seg best for å se video i?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et spørsmål ang video på mobilen.

Jeg har tenkt å skaffe meg en mobil som jeg kan se video på under bussturer osv. Hvilke mobiler er det som egner seg best til det?

Jeg lurer på i hvilken kvalitet kan man se på video? Kan men se video i 352x288 oppløsning, 30 bilder per sekund og ca. 700 kbps (f.eks. mp4. H264). Hva er begrensningen på forskjellige mobilene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke telefonen din hovedsakelig til å se video i ville jeg først og fremst kanskje vurdert å skaffe deg en multimediaspiller istedet.. PSP (Play Station Portable feks?). Men skal du absolutt ha en telefon, så kommer det jo litt ann på hvor stor å klumpete telefon du skal ha.

352x288 er jo litt rar oppløsning, og det utelukker jo alle de telefonene med 320x240 oppløsning som er det som er vanlig på "high-end" telefoner. Så isåfall må du skaffe deg en PDA....

Lenke til kommentar

F.eks N6280 har 320x240 i skjermoppløsning. Tror det er det samme som Ipod-video, bare at man på nokianen snur mobilen og får widescreen. Men det er jo ikke bare oppløsningen som teller osv, så jeg er usikker på bildekvaliteten vs ipod.

Dessverre kan man ikke spole i filmer på 6280. :(

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke bruke telefonen først og fremst for å se på video, som du nevner så hadde jeg da nok vært bedre tjent med ekstern mediespiller sånn som PSP f.eks. Men jeg ha tenkt å bruke telefonen til det engang i blant derfor tenkte jeg å spørre om det er noen telefoner som egner seg bedre enn andre. Og oppløsningen 352x288 tok jeg kun som et eksempel på ett lavoppløning video (VCD PAL har samme oppløsning f.eks.) men det kunne like gjerne vært 320x240. Poenget er å finne ut hvilken video kvalitet avanserte telefoner takler i dag. Er det noe som trenger ressurs (CPU, RAM og skjermkortminne osv…..) så er det nettopp video å da er det greit å ha noen tall på det.

Dette gjelder for så vidt ikke bare mobiler det gjelder også pc’er. F.eks. min pc greier ikke å spille av HD video, for å kunne gjøre det trenger jeg bl.a. en bedre skjermkort og mer RAM. Hvis jeg prøver å spille HD video så blir det bare hakkete fordi systemet mitt ikke greier å vise mer enn 5 bilder per sekund. Men DVD oppløsning eller MPEG-2 (720x576) går greit.

Lenke til kommentar
F.eks N6280 har 320x240 i skjermoppløsning. Tror det er det samme som Ipod-video, bare at man på nokianen snur mobilen og får widescreen. Men det er jo ikke bare oppløsningen som teller osv, så jeg er usikker på bildekvaliteten vs ipod.

Dessverre kan man ikke spole i filmer på 6280. :(

6224904[/snapback]

Det var jo kjedelig... (At det ikke går an å spole) men takk for infoen.

Og forresten et tips i samme slengen. Hvis du konverterer dine filmer før du sender de til telefonen så kan det være greit å dele filmen i flere filer (og gi de forskjellig fil endelser og legge de i samme mappe for ordens skyld). På den måten kan du ”spole” ved å velge de forskjellige filene.

Eksempel

Orginal film.mpg (1:30)

Konvertert:

Original film_1.mp4 (15 min)

Original film_2.mp4 (15 min)

Original film_3.mp4 (15 min)

Original film_4.mp4 (15 min)

Original film_5.mp4 (15 min)

Original film_6.mp4 (15 min)

Lenke til kommentar
Jeg må inrømme at jeg ikke har så god erfaring på forskjellige modeller når det gjelder video avspilling. Igjen må jeg trekke frem Qtek telefonene.. Qtek 8310 kommer med en 200MHz prosessor, så video burde ikke være noe problem :)

6224997[/snapback]

Video fungerer utmerket og kjapt på 8310 ja :) Om filmene man legger over har veldig høy oppløsning, så kan det være man må konverte den først. Men er ikke noe problem. La over hele fast'n furious bare for å sjekke :p 218mb tok den, og da var det knivskarp kvalitet og bra lyd.

Kan ikke tro at 8310'n kommer noe dårligere ut mht lydkvalitet enn de "walkman" mobilene. Må sy lyden er fantastisk bra med ett godt headset! Ser bare fram til å få bilspiller med AUX for å få utnyttet den til det maksimale :)

Lenke til kommentar
Og forresten et tips i samme slengen. Hvis du konverterer dine filmer før du sender de til telefonen så kan det være greit å dele filmen i flere filer (og gi de forskjellig fil endelser og legge de i samme mappe for ordens skyld). På den måten kan du ”spole” ved å velge de forskjellige filene. 

6225103[/snapback]

God ide! :thumbup: Hvis man i tillegg har lite minnekort kan man da også legge inn i flere omganger og slette de man har sett.

Forresten: Noen som har noen tips til gode gratis konverteringsprogrammer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...