Gå til innhold

Trenger "alternative hjerner" for å forbedre siden

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med musikksmaken.com i to og et halvt år nå, og utviklingen har vært eksplosiv. Fra å starte med noen skikkelige amatørmessige sider, har utviklingen gått mot et mer seriøst nettsted. Det siste året har jeg jobbet med å få alt av koder til å følge w3c sin xhtml-standard slavisk. Er så godt som i mål der, foruten noen stygge forumtabeller som henger igjen. Som et resultat av alle denne w3c-tenkingen, har designet gått fra å være fargerikt og glorete til å bli så enkelt og oversiktelig som mulig. Målet er at minst mulig skal ta fokuset bort fra det som står i senter, og alt skal føles behagelig å lese. Fargespekteret går i hovesak på harminiske variasjoner av hvit, grå og blå.

Det er alltid positivt med tips fra friske hjerner som ser nettsiden for første gang. Jeg og de faste brukerne blir jo blinde for hva som ser mindre bra ut etter langvarig bruk.

Så tips, hovedsaklig på farger og plasseringer, tas imot med glede.

Kan nevne at jeg ikke strever etter å nå typiske nettidealer for design og layout, men at jeg prøver å skape noe som er unikt og bra på en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vil si at du har en fin side der neitakk. Jeg er en av dem som var der for første gang idag. Jeg kikket først litt rundt på forsiden, klikket meg på inn noen artikkler og tilslutt endte opp med noen tanker om hvordan siden kan forbedres. Med dette mener jeg ikke innhold da jeg evaluerte siden ut fra ønsket kriterier; farger og plasseringer. Kan også nevne at etter gjentatt bruk av av søk funksjonen kunne jeg ikke finne NOEN av mine fav artister. Jeg er på ingen måte profesjonell hva angår design/layout og fargekomposisjoner og har heller ikke en frisk hjerne. Jeg er litt for sløv* til det. Uansett, here it comes....

Logo: Den er helt grei men det kunne kansje vært et symbol der også. Foreksempel den du har som favicon.

Sesam-søkeboks: Den burde flyttes umidelbart. Den kan flyttes inn som en slags "sticky" nyhetsartikkel eventuelt med teksten "Musikksmaken[dot]com er en gratis tjeneste som gir deg omtaler ... etc. Vi har endel utgifter til serverleie etc.. Du kan støtte oss ved å søke på sesam her."

Meny: Fargen kan erstattes med en annen farge. Den blå fargen er veldig "windows" og sammen med .asp gir det en viss template feeling. Plasseringen er veldig bra.

Login-boks: Denne plasseringen liker jeg veldig godt. Vet ikke hvordan det er når man logger inn men hvis brukernavn (og statistikk) kommer opp der boksen er har du en solid løsning.

Elementer vertikalt: Dette er oversiktelig, prioriteringene er riktige og det lett å se hva som er reklame.

Nyhets-elementer: Igjen, jeg liker det - veldig intuitivt kommentar-system.

Bakgrunn: Her kunne du lagt inn et lite bilde med et enkelt mønster, foreksempel \\\ skråstreker.

Scrollbar: Denne kan fargelegges....

Til slutt: Har ikke noe og utsette på fargevalg der det ikke er angitt.

*420

Lenke til kommentar

Kjører en liten kritikk uten å lese noe, så mulig det er feil :!:

* Header trenger litt mer luft på venstre side der

* sezam ble for dumt

* Dårlig fokus på menyen, ble for liten

* Trenger mer luft, kan ikke ha for mye :D

* Spess mer luft mellom "sakene" på hoveddelen

* Den grå stripa til venstre burde fades over til den andre grå eller noe, og ikke mellomrom mot det grå venstre feltet

* Bildet nederst trenger du vel ikke?

* Hadde vært fint å kunne trykke på breadcruble'sne

* Du vet hva jeg mener om xhtml

* Total divmania med en hay BR

Resten synes jeg er bra :)

------

Også leser vi å finner tulleball lenger opp

Why fargeheis is a bad idea (by ePsiLoN47) :)

Endret av orsus
Lenke til kommentar

Takker for god kritikk. die_form, ja... pålogget-boksen plasserer seg der. Den ser slik ut:

Har tatt dette med sesam og bunnen til etterretning. Tidligere var søkefeltet inkludert med sesam-søk internt for portalen. Men de kuttet den tjenesten, og da ble det eksterne søkefeltet stående igjen.

Noen gode forslag på hvordan menyen kan se bedre ut? Jeg har brukt samme blåfarge som jeg har på bakgrunnen til forumtråd-toppen.

Angående søkefunksjonene, så er dette den svakeste delen på siden. Jeg leter etter en applikasjon som kan crawle databasen, og levere et alt i ett-søk. Har fortsatt ikke funnet noen gode løsninger der :S

Lenke til kommentar
Noen gode forslag på hvordan menyen kan se bedre ut?

http://www.exploding-boy.com/2005/12/21/mo...n-menu-designs/

Der finner du to set bestående av tilsammen 23 horisontale menyer som kan brukes fritt til kommersielt/privat bruk. Legg også merke til menyen på siden for ekstra inspirasjon.

----------------------------------------

Kommentaren min var ikke ment som kritikk av søkefunksjonen da den gir relevante treff.

// Siden gir et langt bedre andreinntrykk nå som sesam boksen er fjernet

Lenke til kommentar

Jeg fant noen gode ideer for styling der ja ;), takker for link.

Kanskje det hadde vært stilig med "Tab Menu F" eller "Tab Menu H" som foldere med de faste menyobjektene "Nåløyet", "Indeks", "Hitliste", "Forum", "Linker" og "Søk", og legge de dynamiske menyobjektene som er annerledes alt etter hvem som logger på i en linje under?

Lenke til kommentar

Fin side. Enig med orsus om at designet trenger mer luft. Spesiellet på bildene som ligger under "omtaler" til venstre. Kunne også hatt en anelse padding på den blå hovedmenyen slik at den blir litt høyere i toppen og bunnen.

Edit: Med en fin/kul/stilig logo så hadde siden blitt hevet opp ganske mange hakk tror jeg.

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

kjempebra uten sesam-boksen!

legger merke til ulik hover-effekt på linkene øverst (den blå linja). Noen grunn til det?Gjør så de til høyre også endrer farge til svart, istedenfor fet skrift ;)

legger også merke til at du har en rss-boks øverst på sida, over alle artiklene. Er bra at du tilbyr rss, men du bør flytte knappen.Lurer også på forskjellen mellom linken "rss-leser" som står lengst til høyre i blå linje (øverst), og nevnte knapp.. jeg ser at url'en er litt annerledes..?

Lenke til kommentar

Har fikset opp menyene i et nytt oppsett nå og endret på det meste som er påpekt her. Takk for veldig gode tips. Fikk løftet helhetsinntrykket ganske mye synes jeg. Og det tross et utall tidligere revisjoner.

qualbeen: RSS-leser linker til noe helt annet enn nettstedets nyhetskanal ja. Trykk på den, så ser du hva det er for noe :)

Arve Systad: Bildene er redusert i størrelse med CSS ja, og ikke i markup. Så nei, jeg bruker ikke html til å passe på hvordan ting skal se ut. Jeg har nylig installert en thumb-generator, så fra nå av vil artikler vise bilder med faktisk pixelstørrelse på forsiden.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Arve Systad: Bildene er redusert i størrelse med CSS ja, og ikke i markup. Så nei, jeg bruker ikke html til å passe på hvordan ting skal se ut. Jeg har nylig installert en thumb-generator, så fra nå av vil artikler vise bilder med faktisk pixelstørrelse på forsiden.

Ja okei da, så er det CSS som gjør jobben - tenkte eg igrunn aldri på. Men poenget blir det samme, bildene burde faktisk vere så små, og ikkje bli forminska "On the fly".

Flott at du har lagt inn thumb-generator i så fall! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Poenget med forsiden hvor de nyeste artiklene vises, er at det skal ha et visst magasinlook. Hvis alle bildene skal være like i bredde og høyde, må jeg klippe ut passende versjoner av alle bilder. Det blir mye arbeid. Vil jo ikke at noen skal være strekt i høyde eller bredde. Finnes sikkert komponenter som kan hente ut et utdrag av bildet automatisk, men da begynner det å bli avansert :p

Ser at de kan trenge litt mer luft ja, og kortere ingress. Takker for tips :)

Lenke til kommentar

Ja, virkelig fin side :D

Men:

*Ville ha flyttet RSS knappen

*Satt en border rundt login-boksen, eller ihvertfall lagt inn litt padding der.. Det som er inni kommer for nær kantene..

*Den vertikale menyen burde bli plassert lengre mot venstre, logoen lengre mot høyre

*Den grå greia (:p) mellom den vertikale menyen og resten av innholdet til siden er (Den som inneholder RSS knappen), burde bli gjort tynnere

*Siste innlegg kan bli kortet ned fra:

Tittel

Vis: Nyeste | Eldste

Av: Forfatter

Forum: Navn

Tidspunkt: Tid og dato

til

Tittel i Forum

Av: Forfatter

Tidspunkt: Tid og dato

* I Pop helt neders til venstre på siden kan du også fjerne (Vis: Nyeste | Eldste)

*På Lenker siden burde mappene være plassert nedover.

My 5 cents :)

Lenke til kommentar

Det er to måter å gå inn i en tråd på. De som ikke har sett den før vil gjerne lese første post, mens faste folk vil se det siste innlegget. Tidligere var det mange noobs som ikke skjønte at tråder kunne gå over flere sider, og det kom enkelte ganger litt rare poster pga. det. Det problemet forsvant etter endringen i siste innlegg-boksen.

Det er kant rundt login-boksen, en stiplet kant. Har tenkt litt på å ha padding påhøyre side, det bør nok gjøres ja.

Menyen ble i flyttet lenger til høyre etter tips i denne tråden. Hvis logoen flyttes lenger til høyre, vil den kollidere med innloggingsboksen hos de som kjører lavere oppløsning.

Takker for tips, skal se nærmere på det...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...