-Teddy- Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Har om disse kompabilitetsproblemene angående dualbrikker og singlebrikker i samme system. Nå har jeg et dualkit fra TwinMOS, 2x 512MB. Disse sitter i et "Asus K8N-E Deluxe" hovedkort. Jeg har en ramslot igjen og ønsker meg nå tilsammen 2GB RAM. Regner med å kjøpe en single 1GB brikke. Tror dere dette vil gi noen komplikasjoner? Er det tryggere å gå for enda en TwinMOS kontra å kjøpe en brikke fra f.eks Kingston? De aktuelle brikkene er: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303103 - Corsair 2CL http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123472 - Corsair 3CL http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317214 - Kingston http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304393 - Kingston 3CL http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320044 - TwinMOS 2,5CL Da 3CL er dårligere latency enn det jeg har og vil trekke alt litt ned og 2CL vil jeg ikke få utbytte av da jeg har 2,5CL. (Right?) Er det noe som ikke burde funke om jeg kjøper denne? EDIT: Feil spørsmål i topic Endret 1. juni 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg trodde ikke du kunne blande 512Mb med 1Gb brikker i det hele tatt jeg (?)... Jeg vill kjøpt et 2x1024Mb sett for å være på den sikre siden (og heller solgt de 2x512 brikkene... ) Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Naah? Funker ikke med 512 og 1024 brikker i ett system? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Dette kommer helt an på hvordan minnebankene er organisert på hovedkortet. Et eksempel er på mitt gamle MSI socket A-kort med nForce2IGP og 3 RAM-sloter. Jeg kjøpte først 2x256-brikker, men dette holdt ikke. Derfor satte jeg inn en 512-brikke. Det var nemlig slik at 2 av slotene hørte til kanal 1 og den tredje til kanal 2. Dermed fikk jeg dobbelkanal ved å sette 256-brikkene i kanal 1 og 512-brikken i kanal 2. Ved oppstart får jeg "dual channel DDR". Men du må sjekke i brukermanualen din for å være sikker. Har sett på noen hovedkort at du ikke får like god minnehastighet fra hovedkortet ved bruk av for mange/gale kombinasjoner av minneplasser. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Drar på med brikken fra TwinMOS jeg. Har jo angrerett om det ikke funker. EDIT: I navnet på TwinMOS brikken står det "CL2,5" men i spesifikasjonene under som komplett har oppgitt står det CL3. Hva tror dere er rett? Endret 2. juni 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg ville ikke kjøpt TwinMOS, selv om du har det fra før, men akkurat der tror jeg du er fullstendig klar over min subjektive mening. Ellers vil jeg si at det er sjeldent at det er slik at du må ha to like moduler osv. på dagens hovedkort. Dette var imidlertid vanlig da man benyttet seg av EDO RAM (som begynner å bli en god stund siden nå...) Jeg bryr meg vanligvis ikke om CasLatency og den slags men jeg vet at du trenger den ekstra GBen til Battlefield 2, så da er det jo mer viktig. Jeg har også lært meg å styre unna alle brikker som har påskrevet navnet Value da flere har hatt problemer med disse brikkene. Forøvrig vil jeg tro at CAS latencyen på den brikka di er 2.3 da det tross alt er skrevet to ganger. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Forøvrig vil jeg tro at CAS latencyen på den brikka di er 2.3 da det tross alt er skrevet to ganger. 6231278[/snapback] 2.3 i CL? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Det kan jo hende at du har fått en bedre brikke enn du trodde du kjøpte. Uansett, så vil du se hvilken CL-verdi du har fått med CPU-Z. Det går ikke raskere enn den tregeste brikken uansett. Og når deg gjelder TwinMOS: gode saker. Har også hørt at det ikke er vits å kjøpe annet enn value-RAM hvis man ikke skal klokke. Tror du har gjort et godt kjøp. Prøv uansett å kjøre SiSoft SANDRA for å teste minnebåndbredden med 2+1 brikke kontra 1+1. Bare for å verifisere at det går sånn ca. like fort (mao, at du fortsatt har dual channel) Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Hadde en periode med endel overklokking. Husker at TwinMOS minnet jeg har nå stoppet på 220RC, kjørte ned dividern til 333 (husker ikke forholdstallet) og jeg kunne bare peise på med høyere FSB. Det var til slutt en kombinasjon av hk/skjermkort som ikke ville samarbeide selvom AGP locken virket på 66/67MHz som stoppet meg. Skal kjøre en båndbreddetest før og etter ny brikke. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Forøvrig vil jeg tro at CAS latencyen på den brikka di er 2.3 da det tross alt er skrevet to ganger. 6231278[/snapback] 2.3 i CL? 6231935[/snapback] Sorry, jeg mener naturligvis 3... Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 BF2 bruker rett over 1300mb ram 1280x1024 på fullt 4x etc. har sett i everest så kan kjøpe 512 ram isteden og ha fullt opp på bf2. så lenge prosessor og skjermkort er raskt nok. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 BF2 bruker rett over 1300mb ram1280x1024 på fullt 4x etc. har sett i everest så kan kjøpe 512 ram isteden og ha fullt opp på bf2. så lenge prosessor og skjermkort er raskt nok. 6240858[/snapback] ...og det var on topic fordi? Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 BF2 bruker rett over 1300mb ram1280x1024 på fullt 4x etc. har sett i everest så kan kjøpe 512 ram isteden og ha fullt opp på bf2. så lenge prosessor og skjermkort er raskt nok. 6240858[/snapback] ...og det var on topic fordi? 6241160[/snapback] ser alle sier bf2 bruker 2gb som er feil. så jeg nevner det, har med litt hva som blir sagt.s om kan også gi en indikasjon på at 1.5 gb holder. at kjøper kan kan spare seg for 1gb modul, kjøpe 512mb. noe sånt. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 I dag ville jeg aldri kjøpt 512MB RAM moduler ovenfor 1GB moduler. Når man først skal oppgradere kan man like godt oppgradere så det monner litt... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Han får heller ikke dobbeltkanal minne hvis man har 1,5 GB med RAM (med mindre man har 2x256 og 1x1GB, noe som ikke er tema her ) Dobbeltkanal kan gjør en del på ytelsen ved å ha et lite overhead på minnebussen (husk at skjermkortet også bruker litt av minnet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå