Gå til innhold

hva truer veldferdsstaten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff vet jeg selv støtter venstresida men må bare si noe til dere som sier at Frp truer velferdsstaten så skal vi være litt forsiktige med å si akkurat det fordi sitter bare i opposisjon nå håper selvfølgelig det fortsetter sånn men vi har aldri sett dems politikk i praksis så vil ikke uttale meg unødvendig om hvor mye de kommer til å true velferdsstaten men om jeg skal si det jeg mener truer velferdsstaten så er det uærlige politikere som kommer med feilinformasjon eller spiller på folk på en måte eller bryter viktige løfter

Lenke til kommentar
Uff vet jeg selv støtter venstresida men må bare si noe til dere som sier at Frp truer velferdsstaten så skal vi være litt forsiktige med å si akkurat det fordi sitter bare i opposisjon nå håper selvfølgelig det fortsetter sånn men vi har aldri sett dems politikk i praksis så vil ikke uttale meg unødvendig om hvor mye de kommer til å true velferdsstaten men om jeg skal si det jeg mener truer velferdsstaten så er det uærlige politikere som kommer med feilinformasjon eller spiller på folk på en måte eller bryter viktige løfter

6225409[/snapback]

Ikke for å være frekk, men jeg skjønte ikke alt av hva du skrev der. Punktum er til for å brukes!

Lenke til kommentar

6225409[/snapback]

Mangler tastauret ditt "komma" og "punktum "?

Lenke til kommentar

Nei da kan skrive det annerledes hvis du mener det er nødvendig!

Jeg mener vi skal være forsiktige med å angripe Frp for å være en trussel for velferdsstaten.

Fordi vi har aldri sett Frp's løsninger i praksis.

De sitter i opposisjon og selv håper jeg det fortsetter fordi jeg er veldig uenig i mange av dems løsninger.

Det jeg selv derimot tror truer velferdsstaten er uærlige politikere som kommer med feilinformasjon om det som er sant slik at folk får et galt bilde og at de kommer med løftebrudd!

Lenke til kommentar

6225409[/snapback]

Mangler tastauret ditt "komma" og "punktum "?

6225442[/snapback]

Det at du har 0 interesse av å konsentrere deg om det som står der istedenfor hvordan det står er litt underlig?

Lenke til kommentar
Fremmskritspartiet

6225351[/snapback]

Det skrives vel fortsat med én m. Du burde vel også begrunne forslaget for oss som ikke helt skjønner hvorfor.

6225435[/snapback]

På lang sikt så vil FrP rasere velferdsstaten. De vil privatisere alt som kan privatiseres, som igjen vil si at velferdsstaten ikke er i like god stand til å ta seg av sine innbyggere.

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Eldrebølgen. Privatisering av offentlig sektor. Svik av universalitetsprinsippet ved at man kan la private ta seg av mange ordninger som f.eks. pensjon osv. Dette vil bidra til å øke klasseskiller etc.

Heldigvis kom jeg opp i rettslære. Men den andre halvdelen av klassen vår måtte opp i SK. Det var de ikke fornøyd med gitt ^^

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Politikken ved å forsøke å løse velferdsproblemer ved å stadig høyere skatter og mer overføringer til en offentlig sektor som allerede er verdens største i forhold til befolknigsmengden.

For å holde liv i en slik offentlig sektor trenger vi verdiskapning. Dette foregår i hovedsak i privat sektor, men godt hjulpet av oljen. Oljen vil en dag ta slutt, og privat sektor har ikke gode nok kår. Da vil vi ikke lenger kunne finansiere den oppblåste offentlige sektoren lenger. Man må begynne med innsparing.

Dette krever slanking av offentlig sektor og masse oppsigelser og økt arbeidsledighet. Dette vil igjen føre til rabalder for fra fagforeningene, med påfølgende streiker og bråk. For å unngå fler oppsigelser enn nødvendig må man da spare på andre områder, og det vil gå direkte utover de offentlige tjenestene, som vil forringes.

Den største trusselen mot velferdssamfunnet er altså den lettvindte rødgrønne politikken hvor løsningen på problemene er "mer overføringer til kommunene". Dette er en kortsiktig og populistisk løsning (oi så solidariske vi er, når vi tar fra de rikeste), men straffen får vi når oljen tar slutt og det private næringslivet har vært nedprioritert.

Et annet problem er fagforeningenes stadige lønnsjag, men det gidder jeg ikke gå inn på nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...